Agora działa na polskim rynku medialnym od 1989 r. Jej przedsięwzięcia to komplementarne biznesy medialne, które łączy marka Agory oraz poszanowanie wspólnych wartości. Od 1999 r. Agora S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Jej największymi przedsięwzięciami są m.in.:
spółek skonsolidowanych w grupie kapitałowej Agory
Grupa kapitałowa na dzień 31 grudnia 2019 r. to 23 spółek skonsolidowanych, 4 jednostek współkontrolowanych i stowarzyszonych i jedna spółka nie objęta konsolidacją i wyceną metodą praw własności.
Tab. Wykaz spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej - % posiadanych akcji / udziałów (efektywnie)
31 grudnia 2019 | 31 grudnia 2018 | |
---|---|---|
Spółki zależne konsolidacyjne | ||
Agora Poligrafia Sp. z o.o., Tychy | 100,00% | 100,00% |
Agora TC Sp. z o.o., Warszawa | 100,00% | 100,00% |
AMS S.A., Warszawa | 100,00% | 100,00% |
Adpol Sp. z o.o., Warszawa (1) | 100,00% | 100,00% |
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o., (GRA), Warszawa | 100,00% | 100,00% |
Doradztwo Mediowe Sp. z o.o., Warszawa (2) | 100,00% | 100,00% |
IM 40 Sp. z o.o., Warszawa (2) | 72,00% | 72,00% |
Inforadio Sp. z o.o., Warszawa (2) | 66,1% | 66,1% |
Helios S.A. , Łódź | 91,4% | 91,4% |
Next Film Sp. z o.o., Warszawa (3) | 91,4% | 91,4% |
Next Script Sp. z o.o. , Warszawa (4) | 75,9% | 75,9% |
Domiporta Sp. z o.o., Warszawa | 100,00% | 100,00% |
Optimizers Sp. z o.o., Warszawa (1) | 100,00% | 100,00% |
Yieldbird Sp. z o.o., Warszawa (9) | 93,7% | 81,5% |
GoldenLine Sp. z o.o., Warszawa | 92,7% | 92,7% |
Plan A Sp. z o.o., Warszawa | 100,00% | 100,00% |
Agora Finanse Sp. z o.o., Warszawa | 100,00% | 100,00% |
Foodio Concepts Sp. z o.o., Łódź (3) | 82,3% | 82,3% |
Step Inside Sp. z o.o., Łódź (3), (6) | 91,4% | - |
Piano Group Sp. z o.o., Warszawa (1), (10) | 60,0% | - |
Benefit Multimedia Sp. z o.o., Warszawa (5), (10) | 60,0% | - |
Benefit Multimedia Sp. z o.o. S.K.A., Warszawa (5), (10) | 60,0% | - |
HRlink Sp. z o.o. (d. Online Technologies HR Sp. z o.o.), Szczecin (11) | 79,8% | 46,2% |
Jednostki współkontrolowane i stowarzyszone wyceniane metodą praw własności | ||
Hash.fm Sp. z o.o., Warszawa | 49,5% | 49,5% |
Instytut Badań Outdooru IBO Sp. z o.o., Warszawa (1) | 50,0% | 50,0% |
ROI Hunter a.s., Brno (8) | 23,9% | 13,4% |
Eurozet Sp. z o.o., Warszawa (7) | 40,0% | - |
Spółki objęte konsolidacją i wyceną metodą praw własności | ||
Polskie Badania Internetu Sp. z o.o., Warszawa | 16,7% | 16,7% |
(1) pośrednio przez AMS S.A.;
(2) pośrednio przez GRA Sp. z o.o.;
(3) pośrednio przez Helios S.A.;
(4) pośrednio przez Next Film Sp. z o.o.;
(5) pośrednio przez Piano Group Sp. z o.o.;
(6) w dniu 11 stycznia 2019 r. Sąd Rejonowy dla Łodzi – Śródmieścia zarejestrował założenie Spółki, w której Helios S.A. posiada 100% udziału w kapitale.;
(7) nabycie akcji w spółce w dniu 20 lutego 2019 r.;
(8) nabycie dodatkowych udziałów w dniu 17 czerwca 2019 r.;
(9) nabycie dodatkowych udziałów w spółce w dniu 8 sierpnia 2019 r.;
(10) nabycie udziałów w spółce w dniu 15 lipca 2019 r.;
(11) nabycie dodatkowych udziałów w spółce w dniu 12 września 2019 r. oraz zmiana nazwy spółki z Online Technologies HR Sp. z o.o. na HRlink Sp. z o.o. w dniu 28 listopada 2019 r.
przychody ze sprzedaży netto Grupy Agora w 2019 r.
wzrost przychodów ze sprzedaży netto Grupy Agora r/r
EBITDA Grupy Agora w 2019 r.
wzrost EBITDA Grupy Agora r/r
zysk netto Grupy Agora w 2019 r. (oczyszczony)
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy za 2019 r. obejmuje konsolidację Agory S.A. oraz 23 spółek zależnych.
Ponadto, na dzień 31 grudnia 2019 r. Grupa posiadała udziały w jednostce współkontrolowanej: Instytut Badań Outdooru IBO Sp. z o.o. oraz w jednostkach stowarzyszonych Hash.fm Sp. z o.o., ROI Hunter a.s. oraz Eurozet Sp. z o.o.
Wyniki finansowe Grupy Agora
mln zł
2019
2018
% zmiany r/r
Przychody ze sprzedaży netto (1)
1 249,7
1 141,2
↑9,5%
Sprzedaż usług reklamowych
579,7
554,5
↑4,5%
Sprzedaż biletów do kin
258,0
236,4
↑9,1%
Sprzedaż wydawnictw
139,2
131,1
↑6,2%
Sprzedaż barowa w kinach
111,0
90,2
↑23,1%
Sprzedaż usług poligraficznych
47,2
63,7
↓25,9%
Pozostała sprzedaż
39,1
65,3
↑272,4%
Koszty operacyjne netto, w tym:
(1 225,0)
(1 140,3)
↑7,4%
Usługi obce
(447,7)
(438,7)
↑2,1%
Wynagrodzenia i świadczenia
(336,2)
(328,7)
↑2,3%
Zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów
(153,0)
(153,1)
↓0,1%
Amortyzacja
(158,0)
(87,6)
↑80,4%
Reprezentacja i reklama
X
(67,5)
↑14,8%
Koszty restrukturyzacji (2)
(5,6)
(3,6)
↑55,6%
Zysk ze sprzedaży nieruchomości (3)
-
13,9
-
Odpisy na należności od Ruch S.A. objęte p.p.u. (4)
-
(20,3)
-
Odpisy aktualizujące (5)
(7,5)
(9,9)
↓24,2%
Zysk netto
9,6
9,4
↓36,2%
Wynik operacyjny - EBIT
17,4
0,9
↑1 833,3%
marża EBIT (EBIT/Przychody)
1,4
0,1%
↑1,3pkt%
EBITDA (6)
114,8
98,4
↑16,7%
marża EBITDA (EBITDA/Przychody)
9,2%
8,6%
↑6,6pkt%
Koszty (oczyszczone) (7)
(1 224,8)
(1 130,4)
↑8,4%
EBIT (oczyszczony) (7)
24,9
10,8
↑130,6%
Zysk netto (oczyszczony) (7)
16,2
17,5
↓7,4%
Źródło: skonsolidowane sprawozdanie finansowe wg MSSF, 4 kw. 2019 r.
(1) poszczególne pozycje przychodów ze sprzedaży, poza przychodami ze sprzedaży biletów i barowej w kinach oraz usług poligraficznych, zawierają przychody ze sprzedaży Wydawnictwa Agora i działalności filmowej (funkcjonujących w ramach segmentu Film i Książka);
(2) dotyczy kosztów restrukturyzacji (w tym zwolnień grupowych) w segmencie Druk i w działach wspomagających w 1. kw. 2019 r.; w 2018 r. dotyczy zwolnienia grupowego w segmencie Druk w 1. kw. 2018 r. i kosztów zwolnień związanych z restrukturyzacją pionu Czasopisma w 2. kw. 2018 r.;
(3) dotyczy zysku osiągniętego przez spółkę Agora S.A. w wyniku transakcji sprzedaży nieruchomości położonych w Gdańsku i w Warszawie w 1. kw. 2018 r.;
(4) kwota zawiera odpis aktualizujący należności od Ruch S.A. objęte przyspieszonym postępowaniem układowym (p.p.u.);
(5) podane kwoty obejmują odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych, w 2019 r. odpisy dotyczyły głównie wartości niematerialnych GoldenLine, w 2018 r. odpisy dotyczyły głównie domeny GoldenLine i tytułu prasowego „Ładny Dom”;
(6) wartość wyniku operacyjnego EBIT, EBITDA oraz wyniku netto z wyłączeniem wpływu Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 16 Leasing;
(7) wskaźnik EBITDA definiowany jest jako EBIT powiększony o amortyzację i odpisy z tytułu utraty wartości rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych;
(8) podane kwoty nie obejmują odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych, w 2019 r. odpisy dotyczyły głównie wartości niematerialnych GoldenLine, w 2018 r. odpisy dotyczyły głównie domeny GoldenLine i tytułu prasowego „Ładny Dom”.
Tabela Wyniki wybranych spółek zależnych na koniec 2019 r. (dane jednostkowe)
Źródło: skonsolidowane sprawozdanie finansowe wg MSSF, 4. kw. 2019 r. Źródło: skonsolidowane sprawozdanie finansowe wg MSSF, 4. kw. 2019 r.
Wyniki spółek zależnych 2019
tys. PLN
Przychody
Wynik netto
AMS
181 775
27 581
Grupa Radiowa Agora
51 296
16 107
Doradztwo Mediowe
105 463
3 721
Domiporta
9 269
(807)
Helios S.A.
417 565
29 655
Next Film
53 341
693
Yieldbird
141 916
6 298
GoldenLine
6 949
(5 817)
Foodio Concept
9 314
(9 034)
Step Inside
6 975
(1 352)
Move TV
3 495
1 391
HRlink
2 774
(304)
Wyniki spółek zależnych 2018
tys. PLN
Przychody
Wynik netto
AMS
173 741
27 581
Grupa Radiowa Agora
51 936
12 737
Doradztwo Mediowe
108 706
3 914
Domiporta
9 655
348
Helios S.A.
367 915
32 345
Next Film
14 490
(3 823)
Yieldbird
93 310
5 731
GoldenLine
14 251
(700)
Foodio Concept
295
(1 589)
Step Inside
-
-
Move TV
-
-
HRlink
-
-
STRATEGIA GRUPY AGORA NA LATA 2018-2022
Celem nadrzędnym Zarządu Spółki jest przyspieszenie rozwoju i wzrost skali grupy kapitałowej Agora. Filarami nowej strategii Grupy Agory na lata 2018-2022 są:
W lutym 2019 r. Spółka nabyła 40,0% udziałów w Eurozet Sp. z o.o., nadawcy drugiego pod względem zasięgu programu radiowego w Polsce. W październiku 2019 r. Agora złożyła wniosek do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyrażenie zgod na nabycie pozostałych 60% udziałów spółki Eurozet. Transakcja ta może zmienić pozycję Grupy Agora na rynku nadawców radiowych oraz wpłynąć na weryfikację zamierzeń inwestycyjnych Grupy w biznesach pozamediowych. Jednocześnie warto zaznaczyć, że ta potencjalna transakcja nie zmienia najważniejszych celów ani założeń strategicznych Grupy Agora. Najistotniejszym celem Grupy Agora pozostaje przyspieszenie rozwoju i wzrost skali działalności, co będzie widoczne w zwiększeniu przychodów i rentowności Grupy.
Biorąc pod uwagę złożony wniosek o zgodę Prezesa UOKiK na przejęcie 60% udziałów Eurozet Sp. z o.o. oraz poczynione już inwestycje w obszarze działalności internetowej i cyfrowego outdooru, Spółka będzie angażować się w mniejszą liczbę nowych projektów inwestycyjnych do 2022 r.
Priorytetowym kierunkiem rozwoju Grupy Agora w obszarze szeroko rozumianej rozrywki pozostają kina. Do chwili obecnej nie udało się Spółce znaleźć innych projektów z tego obszaru, które zapewniłyby Grupie równie satysfakcjonującą stopę zwrotu, przy jednoczesnych dobrych perspektywach rozwoju.
Pierwszy etap funkcjonowania ma za sobą działalność gastronomiczna rozwijana w ramach grupy Helios w Foodio Concepts Sp. o.o. oraz Step Inside Sp. z o.o. Na koniec 2019 r. w pierwszej z nich działało już 14 lokali. Celem na najbliższy rok jest poprawienie ich efektywności finansowej. Drugi koncept - rozwijany pod marką Pasibus miał na koniec ubiegłego roku 6 działających lokali. Na początku 2020 r. podpisana została umowa inwestycyjna, która zapewni szybszy rozwój tej dobrze rokującej sieci burgerów.
Kolejnym ważnym kierunkiem rozwoju w perspektywie strategicznej Grupy Agora do 2022 r. są cyfryzacja oraz rozwój usług i produktów premium. Nadal poszukujemy aktywów, które uzupełniłyby lub wzmocniły nasze portfolio w tych obszarach. Przykładami takich inwestycji są chociażby Piano Group Sp. z o.o., właściciel platformy Move TV. Dzięki tej inwestycji AMS zrobił kolejny krok w budowie swojej oferty cyfrowych nośników i usług oraz wzmocnił pozycję w perspektywicznym obszarze DOOH.
Natomiast przykładem działań związanych z poszerzaniem oferty istotnych przedsięwzięć o innowacyjne produkty lub usługi premium jest dalszy dynamiczny rozwój spółki Yieldbird, lidera branży ad-tech związany z wprowadzeniem do oferty produktu sprzedawanego w modelu SaaS (software as a service). Spółka Yieldbird w swojej dotychczasowej działalności osiągnęła globalny sukces i kontynuuje rozwój na rynkach zagranicznych.
Dokonaliśmy także inwestycji w segmencie rozwiązań B2B. W czerwcu 2019 r. zakupiliśmy kolejne udziały w czeskiej spółce ROI Hunter i jesteśmy właścicielami 23,9% udziałów w tym podmiocie. ROI Hunter oferuje platformę marketingową umożliwiającą firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a i Facebooka. We wrześniu zostaliśmy też większościowym udziałowcem spółki HR Link Sp. z o.o., jednej z najszybciej rozwijających się spółek technologicznych w Europie.
Istotnym kierunkiem rozwoju Agory pozostaje sprzedaż jakościowych treści w modelu subskrypcyjnym. W trakcie obecnej perspektywy strategicznej Grupa chce potroić średnią liczbę subskrypcji „Gazety Wyborczej” i podcastów Radia TOK FM, a także zapewnić lepszą monetyzację tego modelu biznesowego. Docelowo w 2022 r. połowa przychodów „Gazety Wyborczej” ma pochodzić ze źródeł cyfrowych, a jej rentowność regularnie się poprawiać. Spółka konsekwentnie dąży do zrealizowania tego celu. Na koniec 2019 r. liczba subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej” sięgnęła rekordowego poziomu blisko 218 tys., a udział przychodów cyfrowych „Gazety Wyborczej” w całości wpływów dziennika wzrósł do 24,0%. Zwiększyła się także liczba sprzedanych dostępów do podcastów Radia TOK FM – na koniec grudnia 2019 r. wyniosła ona 20 tys.
multipleksów sieci Helios
ekranów w multipleksach sieci Helios
miejsc w multipleksach sieci Helios
HELIOS jest największą siecią kinową w Polsce pod względem liczby obiektów – ma już 49 multipleksów, z 277 ekranami i prawie 53 tys. miejsc. To znaczy, że w kinach sieci Helios zmieściliby się wszyscy mieszkańcy takich miejscowości, jak Ostrołęka czy Świętochłowice!
Sieć kin Helios zakończyła 2019 r. z trzema nowymi obiektami: w Legionowie, Pabianicach i w Warszawie (centrum handlowo-rozrywkowe Blue City). Na koniec roku sieć dysponowała 13 salami Helios Dream, promowanymi hasłem „Wymarzone miejsce na film”. Są one wyposażone w komfortowe, elektrycznie rozkładane fotele oraz rozwiązania technologiczne, zapewniające wyjątkową jakość obrazu i dźwięku. Unikalny koncept Helios Dream jest odpowiedzią na marzenie kinomanów o komfortowej przestrzeni do oglądania filmów.
Poza regularnym repertuarem, w którym prezentowane są największe hity światowej kinematografii, Helios proponuje seanse specjalne, takie jak: „Kino Kobiet”, „Nocne Maratony Filmowe”, „Kino Konesera” czy „Helios dla Dzieci”. W ofercie są również filmy z ukraińskim dubbingiem, zniżki dla weteranów i szkół. Przy kinach działają także kawiarnie Helios Café.
Dla swoich widzów, oprócz seansów z bieżącego repertuaru, sieć kin Helios kolejny raz przygotowała projekcje specjalne takie, jak wybrane odcinki „Przyjaciół” z okazji 25-lecia premiery tego komediowego serialu wszech czasów, a także pierwsze odcinki nowych sezonów seriali „Wataha” i „Wikingowie”. Oprócz tego w kinach Helios można było zobaczyć transmisje najbardziej prestiżowych rozgrywek klubowych na świecie, czyli meczów Ligi Mistrzów oraz pierwszy odcinek finałowego sezonu kultowego serialu HBO „Gra o tron”, a także wziąć udział w turniejach gamingowych – w multipleksach w Gdańsku, Poznaniu i w Warszawie w specjalnie zaaranżowanych salach kinowych odbywały się rozgrywki turniejowe z udziałem publiczności i transmisje ze zmagań w grze akcji.
Sieć Helios jest zaangażowana w wiele działań społecznych, m.in. „Kino Na Temat” i „Kino Na Temat Junior”, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Kinie Helios w Gdyni, partnerstwo przy Warszawskim Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej, cykl Helios bez barier – pokazy polskich filmów w wersji z napisami dla osób niesłyszących, Seanse po ukraińsku czy udział w programie „Miejsce Przyjazne Weteranom” oraz własna akcja „Bilet dla Powstańca”.
ROSNĄCA FREKWENCJA W KINACH SIECI HELIOS
liczba biletów zakupionych w sieci kin Helios w 2019 r. udział sieci kin Helios w liczbie sprzedanych biletów w 2019 r.
14,0 mln
23%
W 2019 r. liczba zakupionych biletów w sieci kin Helios w ujęciu kalendarzowym sięgnęła 14,0 mln, co oznacza wzrost o 10,3% w porównaniu z 2018 r. Z kolei w 2018 r. w kinach sieci Helios zakupiono 12,7 mln biletów, czyli o 4,4% więcej niż w 2017 r.
W 2019 r. liczba kupionych biletów do kin w Polsce wyniosła 61,7 mln, a zatem frekwencja w kinach wzrosła o 3,3% w porównaniu z 2018 r., kiedy to zakupiono ponad 59,7 mln biletów a frekwencja w kinach wzrosła w porównaniu do 2017 r. o 5,5%. Trend wzrostowy na rynku kinowym trwa nieprzerwanie od 2013 r. W 2019 r. udział Heliosa w liczbie sprzedanych biletów – wzrósł do blisko 23%.
NEXT FILM, spółka z grupy Helios zajmująca się produkcją i dystrybucją filmową w 2019 r. wprowadziła do kin 9 tytułów. Łączna liczba widzów na filmach spółki NEXT FILM wyniosła blisko 4,9 mln, a w porównaniu z 2018 r. wzrosła o ponad 308% (wówczas liczba widzów wyniosła 1,2 mln).
tytułów spółki NEXT FILM wprowadzonych do kin w 2019 r. udział NEXT FILM w widowni polskich filmów w 2019 r. widzów na filmach spółki NEXT FILM w 2019 r.
9
28,7%
4,9 mln
Tabela Tytuły wprowadzone do kin przez NEXT FILM w 2019 r.
Źródło danych: Boxoffice.pl
FILMY WPROWADZONE DO KIN PRZEZ NEXT FILM W 2019 R.:
Od marca 2019 r. NEXT FILM współpracuje z platformą Netflix, dzięki czemu stopniowo udostępnia ona kilkadziesiąt tytułów koprodukowanych i dystrybuowanych przez spółkę – we wrześniu dołączył do nich m.in. utytułowany „Pokot” w reżyserii Agnieszki Holland i Kasi Adamik. Ta współpraca to dopełnienie dotychczasowych kanałów dystrybucji spółki NEXT FILM.
NAGRODY DLA FILMÓW NEXT FILM
nagród podczas 44. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni
9
Tytuły dystrybuowane przez NEXT FILM zdobyły aż 9 spośród 18 nagród przyznanych na tegorocznym Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, nowy film Macieja Pieprzycy, otrzymał 6 wyróżnień, w tym Srebrne Lwy. 2 nagrody odebrali twórcy „Ukrytej gry”, zaś za pierwszoplanową rolę żeńską - w filmie „Piłsudski” - uhonorowana została Magdalena Boczarska.
WYDAWNICTWO AGORA specjalizuje się w literaturze faktu i biografiach, choć w jego ofercie nie brakuje także książek historycznych, poradników, wywiadów, przewodników turystycznych, bogatego katalogu audiobooków oraz klasyki (kolekcje dzieł Stanisława Lema, Marka Hłaski czy Ryszarda Kapuścińskiego). Wśród autorów wydawnictwa wymienić można m.in. Hannę Krall, Jacka Hugo-Badera, Magdalenę Grzebałkowską, prof. Jerzego Bralczyka i prof. Jana Miodka, Mariusza Szczygła, Adama Wajraka, Witolda Szabłowskiego, Michała Rusinka, Joannę Fabicką, Grzegorza Kasdepke.
Ważną pozycją w ofercie są również albumy muzyczne z różnych gatunków: od popu przez rock, hip-hop, alternatywę aż po jazz. Wydawnictwo Agora Muzyka produkuje koncerty, które są rejestrowane i wydawane na płytach DVD, wspiera debiutantów, promuje dobrą muzykę i ważne artystyczne inicjatywy. Projekty muzyczne wydawnictwa cieszą się uznaniem krytyków i słuchaczy – wiele z nich osiągnęło status złotych i platynowych płyt. Większość albumów ma także edycje winylowe. Wydawnictwo jest również wydawcą filmów kooproduktowanych czy dystrybuowanych przez NEXT FILM na DVD i Blu-ray, regularnie wprowadzając je na listy bestsellerów.
Artyści Wydawnictwa Agora zdobyli 20 nominacji w 12 kategoriach w ramach Muzyka Rozrywkowa i Jazz do Fryderyków 2019, które ogłosiła w styczniu 2020 r. Akademia Fonograficzna, w tym m.in. za Utwór Roku, Album Roku Rock, Album Roku Pop Alternatywny czy w kategoriach kompozytorskich. W gronie rekordzistów znaleźli się: Król, który został nominowany aż w 4 kategoriach, oraz Muniek Staszczyk, który otrzymał 3 nominacje.
Błażej Król został również uhonorowany „Paszportem Polityki 2019” w kategorii Muzyka popularna.
egzemplarzy wydawnictw książkowych i płytowych Wydawnictwa Agora sprzedanych w 2019 r.
1,4 mln
Wśród najlepiej sprzedających się tytułów Wydawnictwa Agora w 2019 r. znalazły się m.in.: książka Blanki Lipińskiej „Kolejne 365 dni”, wspomnienia Michelle Obamy „Becoming. Moja historia”, „Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie” Frédérica Martela, „Szczerze” Donalda Tuska oraz biografia „Czapkins. Historia Tomka Mackiewicza”. Wszystkie te tytuły przez wiele tygodni gościły na liście bestsellerów Empiku, największego dystrybutora książek w Polsce. Ogromnym zainteresowaniem czytelników cieszyła się również biografia Krzysztofa Wielickiego, legendy polskiego himalaizmu pt. „Piekło mnie nie chciało” a także unikalny, wysmakowany edytorsko, opracowany przez Kamila Sipowicza zbiór zapisków Kory „Miłość zaczyna się od miłości”.
Natomiast fani muzyki chętnie sięgali m.in. po najnowsze albumy zespołu Pro8L3M, Fisz Emade oraz Kwiat Jabłoni – najlepszego debiutu roku, w ocenie wielu recenzentów muzycznych. Fanom muzyki Agora zaproponowała również świetnie przyjętą przez krytyków solową płytę Muńka Staszczyka „Syn miasta”, drugi album Jazz Bandu Młynarski-Masecki „Płyta z zadrą w sercu”, a także krążki bardzo popularnych polskich wykonawców „MTV Unplugged Kasia Kowalska” oraz „Reset” zespołu De Mono.
Nakładem Wydawnictwa Agora ukazały się też publikacje związane z filmami dystrybuowanymi przez NEXT FILM – m.in. książka „Ikar. Legenda Mietka Kosza” autorstwa reżysera ekranizacji i płyta Leszka Możdżera ze ścieżką muzyczną z filmu oraz powieść szpiegowska „Ukryta gra” Piotra Głuchowskiego, Łukasza Kośmickiego i Marcela Sawickiego, a także film „Kamerdyner”.
Oprócz tego Wydawnictwo Agora zostało wydawcą i dystrybutorem polskiej wersji strategicznej gry komputerowej „WARSAW”, której akcja toczy się w okupowanej Warszawie w czasie Powstania Warszawskiego. Premiera gry nastąpiła 2 października 2019 r. – w 75. rocznicę zakończenia Powstania.
PODCAST „POCZYTAWSZY”
Od października 2019 r. o najnowszych propozycjach wydawniczych można usłyszeć w podcaście o książkach, który Wydawnictwo Agora stworzyło jako pierwsze wśród polskich wydawców książek. Cykl „Poczytawszy" to rozmowy o książkach, pasjach, procesie twórczym i życiu - z autorami, bohaterami książek oraz innymi twórcami rynku czytelniczego, a także dźwięki ze światów, o których opowiadają rozmówcy czy niepublikowane wcześniej nagrania z życia bohaterów książek.
NAGRODY DLA WYDAWNICTWA AGORA
nominacji Wydawnictwa Agora do Bestsellerów Empiku 2019
5
Blanka Lipińska, której książka „Kolejne 365 dni” ukazała się nakładem Wydawnictwa Agora, została laureatką Bestsellerów Empiku 2019 w kategorii literatura obyczajowa.
Na liście nominowanych do Bestsellerów Empiku 2019, prócz nagrodzonej książki Blanki Lipińskiej, znalazło się 5 innych tytułów wydawanych bądź dystrybuowanych przez Wydawnictwo Agora: w kategorii Audiobook książka „Becoming. Moja historia” Michelle Obama, w kategorii Muzyka filmowa muzyka z filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza” skomponowana przez Leszka Możdżera, płyta „Nieumiarkowania” Błażeja Króla w kategorii Odkrycie Roku oraz filmy, których scenariusze zainspirowały powstanie książek Wydawnictwa Agora: „Kamerdyner” w reż. Filipa Bajora w kategorii Film fabularny oraz „Ukryta gra” autorstwa Piotra Głuchowskiego, Łukasza Kośmickiego i Marcela Sawickiego w kategorii Odkrycie Roku.
Za swoje publikacje z 2019 r. Wydawnictwo Agora otrzymało też inne prestiżowe nagrody m.in Nagrodę Historyczną „Polityki" 2019 za biografię Jacka Kuronia pt. „Jacek" Anny Bikont i Heleny Łuczywo; Paszport „Polityki" dla Króla za płytę „Nieumiarkowana" czy Nagrodę „Newsweeka" im. Teresy Torańskiej w kategorii „Najlepsza książka" za biografię „Kieślowski. Zbliżenie" Katarzyny Surmiak-Domańskiej.
Księgarnie internetowe Agory to:
tytułów w ofercie Publio.pl
35 tys.
PUBLIO.PL to internetowa księgarnia, która oferuje czytelnikom ponad 35 tys. e-booków i audiobooków oraz kilkaset tytułów prasowych od najlepszych polskich wydawców. W ofercie księgarni znajdują się zarówno bestsellery literatury pięknej i literatury faktu, jak i pozycje wydawnictw specjalizujących się w publikacjach naukowych, edukacyjnych czy poradnikowych. Koneserzy prasy mogą wybierać spośród wiodących tytułów rynku wydawniczego takich, jak m.in. „Gazeta Wyborcza”, „Polityka”, „Zwierciadło”, „Wysokie Obcasy Extra” i wiele innych. W maju 2019 r. Publio.pl świętowało 7. urodziny.
KULTURALNYSKLEP.PL jest księgarnią internetową oferującą książki Wydawnictwa Agora, płyty CD oraz płyty winylowe z muzyką, filmy DVD, a także dodatki do „Gazety Wyborczej” oraz plakaty AMS. Ponadto w ofercie znajduje się szeroki wybór czasopism m.in. „Wysokie Obcasy Extra”, „Avanti”, „Logo”, dostępnych jako pojedyncze numery bieżące, wydania archiwalne oraz numery specjalne.
Kulturalnysklep.pl to szeroki wybór książkowych bestsellerów, hitów muzycznych i filmowych Grupy Agora w atrakcyjnych, promocyjnych cenach.
PUBLIO.PL NA TARGACH KSIĄŻKI
W 2019 r. księgarnia internetowa Publio.pl była obecna na Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie i Warszawie. Dla wszystkich miłośników e-booków Publio.pl przygotowało atrakcje i promocje – zarówno na stoisku targowym, jak i online na stronie Publio.pl. Jak zawsze podczas targów książki, Publio.pl zachęcało do udziału w akcji „Książka za książkę”. Każda osoba, która przekazała 5 papierowych książek, otrzymała kod rabatowy na darmowy e-book lub audiobook ze specjalnie przygotowanej na tę okazję listy tytułów, a także eko-torbę. Wszystkie zebrane książki zostały przekazane do bibliotek publicznych z województwa małopolskiego i Biblioteki Narodowej.
W grupie kapitałowej Helios rozwijana jest działalność gastronomiczna. Na koniec 2019 r. działało 20 restauracji, w tym 14 należących do Foodio Concepts (12 - Papa Diego, 2 - Van Dog) oraz 6 należących do spółki Step Inside (Pasibus).
restauracji fast casual w grupie kapitałowej Helios w 2019 r.: restauracji Papa Diego z kuchnią meksykańską, restauracje Van Dog, restauracji Pasibus z burgerami tworzonymi na podstawie autorskich receptur
20
12
2
6
PAPA DIEGO to marka stworzona przez Foodio Concepts – firmę założoną przez spółkę Helios z Grupy Agora oraz jej partnerów biznesowych. Papa Diego proponuje wyrazistą i świeżą kuchnię meksykańską, pełną aromatycznych ziół i naturalnych przypraw. Koncept odkrywa przed swoimi gośćmi klasyczne dania kuchni meksykańskiej: tacos, burrito, nachosy i deserowe churros.
VAN DOG to marka dla koneserów street food. Goście restauracji mogą spróbować m.in. Van Dogów w wersji gourmet Van Fryt podawanych na wiele zdumiewających sposobów czy szalonych, kolorowych freak shake’ów.
INWESTYCJA W BURGEROWNIE PASIBUS
W marcu 2019 r. Helios podpisał list intencyjny o współpracy z częścią wspólników spółki Food for Nation, właścicielem sieci burgerowni Pasibus, a w kwietniu uzyskał zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na rozwój tej działalności. W efekcie już od maja 2019 r. zaczęły powstawać kolejne burgerownie Pasibus stworzone we współpracy z Heliosem. W maju w warszawskiej Galerii Młociny otwarta została burgerownia Pasibus - drugi stołeczny lokal tej marki i pierwszy stworzony z Heliosem. W ramach współpracy planowane jest otwarcie w sumie kilkadziesiąt lokali pod marką Pasibus.
PASIBUS to kultowa marka burgerowni, która narodziła się we Wrocławiu w 2013 r. – rozwój sieci zaczął się od jednego foodtrucka, a kolejne lokale powstają w całej Polsce. To street food w wydaniu fast casual – jedzenie w restauracjach jest przyrządzane na bazie autorskich receptur z najwyższej jakości świeżych składników od lokalnych dostawców. Mięso na burgery jest mielone i doprawiane ręcznie, podobnie jak sosy i dodatki. W każdym połączeniu smakowym mięso można bezpłatnie wymienić na kotleta wege (całkowicie wegetariańskiego, smażonego osobno) lub smażony ser przygotowany według autorskiej receptury. W menu można znaleźć kilkanaście unikatowych burgerów, Pasi sałatki, zestawy dla dzieci (Pasi Kids), dodatki (m.in. frytki i kulki serowe) oraz napoje (m.in. Pasi Lemoniada) i alkohole (m.in. własną markę piwa).
NAGRODY DLA PAPA DIEGO
Sieć Papa Diego otrzymała nagrodę główną SCF Retailers Award w kategorii F&B Expansion podczas 27. edycji Shopping Center Forum. Jury doceniło koncept m.in. za wyróżniający się na rynku pomysł na ciekawe smaki i wnętrza. Jury w uzasadnieniu uznało markę za odpowiedź na „coraz silniejszą potrzebę ze strony klientów, którzy są głodni nowych doświadczeń i smaków”. Doceniono jej wyjątkową ofertę, kolorowe wnętrza lokali i niebanalne smaki dań kuchni meksykańskiej serwowanych w restauracjach sieci.
Papa Diego otrzymał również srebrną statuetkę w kategorii „Nowa sieć handlowa roku” w 10. edycji prestiżowego, branżowego konkursu PRCH Retail Awards, organizowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych.
Segment Prasa to „Gazeta Wyborcza” wraz z magazynami, czasopisma oraz serwisy internetowe związane z tymi tytułami.
osób miesięcznie czyta teksty „Gazety Wyborczej” i na Wyborcza.pl1
osób posiada dostęp do płatnych treści „Gazety Wyborczej” i na Wyborcza.pl2
średnie rozpowszechnianie płatne „Gazety Wyborczej”3
prenumerat Wyborcza.pl na koniec 2019 r.4
1 Wyniki opracowane przez Polskie Badania Czytelnictwa na podstawie Badania PBC oraz danych badania Gemius PBI na zlecenie Agory SA. Dane za okres styczeń-wrzesień 2019 r., łączny zasięg dla wydania papierowego „Gazety Wyborczej” (CCS) oraz Wyborcza.pl, Wyborcza.biz i Wysokieobcasy.pl (RU miesięcznie).
2 Średnie dzienne rozpowszechnianie płatne razem (rozpowszechnianie wydań drukowanych, rozpowszechnianie e-wydań) oraz średnia dzienna liczba płatnych dostępów cyfrowych w 4. kwartale 2019 r.
3 Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań, ZKDP 2019.
4 Dane wydawcy
„Gazeta Wyborcza” stanowi rzetelne źródło informacji i ważną płaszczyznę debaty publicznej, dostarcza ciekawej rozrywki i zachęca do aktywnego spędzania wolnego czasu. Jest ceniona i nagradzana za jakość dziennikarstwa, innowacyjność oraz zaangażowanie w sprawy społeczne.
W 2019 r. średnie rozpowszechnianie płatne Gazety Wyborczej wyniosło 96,7 tys. egzemplarzy i zmniejszyło się o 9% w stosunku do 2018 r.
aktywnych prenumerat cyfrowych na koniec grudnia 2019 r.
218 tys.
Na koniec grudnia 2019 r. liczba płatnych prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” wyniosła blisko 218 tys. Takim wynikiem może się pochwalić jedynie czołówka prestiżowych tytułów prasowych z całego świata.
osób miesięcznie odwiedzało w 2019 r. serwisy internetowe „Gazety Wyborczej”5
8,8 mln
5 Wyniki badania Gemius/PBI za 2019r.
miejsce Wyborcza.pl w globalnym rankingu mediów z największą liczbą prenumeratorów na świecie6
13.
6 Global Digital Subscription Snapshot 2019. FIPP (Lipiec 2019 – dane dot. 192 415 Wyborcza.pl subskrypcji)
„GAZETA WYBORCZA” – WYDANIA LOKALNE
W 2019 r. codzienne dodatki lokalne wydawane były w 7 największych regionach: mazowieckim, śląskim, dolnośląskim, małopolskim, pomorskim, wielkopolskim i łódzkim. W pozostałych znaleźć można było strony z lokalnymi informacjami. Zaś w piątkowym wydaniu „Gazety Wyborczej” ukazywały się magazyny poświęcone lokalnym sprawom z 20 największych polskich miast: Białegostoku, Bydgoszczy, Częstochowy, Katowic, Kielc, Krakowa, Lublina, Łodzi, Olsztyna, Opola, Płocka, Poznania, Radomia, Rzeszowa, Szczecina, Torunia, Trójmiasta, Wrocławia oraz Gorzowa Wielkopolskiego/Zielonej Góry. W Warszawie zaś wydawana była „Gazeta Stołeczna”.
Od 2020 r. „Gazeta Wyborcza” stawia na lokalne serwisy internetowe i piątkowe tygodniki ukazujące się w 20 największych miastach. Więcej informacji o wydarzeniach z różnych regionów kraju ukazuje się w ogólnopolskim wydaniu gazety i serwisie Wyborcza.pl.
W 13 ośrodkach (Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra, Kielce, Lublin, Olsztyn, Opole, Płock, Radom, Rzeszów, Szczecin, Toruń) od poniedziałku do czwartku informacje i inne treści lokalnesą publikowane na łamach papierowego wydania gazety i dostępne w internecie w lokalnych serwisach Wyborcza.pl. Natomiast w wydaniach tradycyjnych czytelnicy mogą przeczytać treści dotyczące tych miast w piątki – w postaci magazynów, np. „Tygodnik Olsztyn” czy „Tygodnik Białystok”, których częścią jest informator kulturalny „Co Jest Grane 24”. W 7 największych aglomeracjach (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk i Katowice) treści lokalne pozostają częścią codziennych wydań „Gazety Wyborczej” oraz serwisów lokalnych Wyborcza.pl.
We wszystkich 20 miastach zespół dziennika przygotowuje dla internautów również newslettery z informacjami lokalnymi, wydawane pod marką „Dzień dobry”. Codziennie przed godz. 8:00 czytelnicy otrzymują najświeższe informacje z miasta i regionu, poranny komentarz dnia dziennikarza lokalnej redakcji „Gazety Wyborczej", prognozę pogody i dane o jakości powietrza, a także linki do najciekawszych publikacji na Wyborcza.pl. Więcej na ten temat - Wyborcza.pl/newsletter.
MAGAZYNY „GAZETY WYBORCZEJ”
Do wydania „Gazety Wyborczej” dołączane są w różne dni tygodniki tematyczne: „Duży Format”, „Ale Historia”, „Mój biznes. Ludzie, praca, innowacje”, „Wyborcza TV”, „Tylko Zdrowie”, „Co Jest Grane 24” oraz „Wysokie Obcasy”.
Na początku października 2019 r. powstał Klub Przyjaciół Wyborczej. Cyfrowi prenumeratorzy dziennika, którzy zdecydują się na zakup specjalnej subskrypcji i wsparcie „Gazety Wyborczej”, mogą bezpłatnie uczestniczyć w organizowanych dla nich spotkaniach, dyskusjach i interakcjach z redakcją. Otrzymują też zaproszenia na imprezy w całej Polsce m.in. cykliczne spotkania Centrum Premier Czerska 8/10, „Kobiety wiedzą, co robią” i „Wyborcza na żywo”, a także ofertę atrakcyjnych zniżek od partnerów, np. Wydawnictwa Agora.
Oferta wydawnicza „Gazety Wyborczej” to również miesięcznik „Wysokie Obcasy Extra” oraz dwumiesięcznik „Książki. Magazyn do czytania”. Od 2017 r. wydawany jest również magazyn „Wysokie Obcasy. Praca”, który stał się dwumiesięcznikiem.
sprzedaż egzemplarzowa „Wysokich Obcasów Extra” w grudniu 2019 r.3 sprzedaż egzemplarzowa dwumiesięcznika „Książki. Magazyn do czytania” w grudniu 2019 r.4
76,3 tys.
22,6 tys.
3 grudzień 2019, ZKDP Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
4 dane własne wydawcy. Średnia sprzedaż w 2019 r. wyniosła 18,1 tys. egzemplarzy.
INSTYTUT DOBREGO ŻYCIA
„Instytut Dobrego Życia” to specjalny serwis internetowy uruchomiony w 2019 r. pod marką „Wysokich Obcasów” z artykułami psychologicznymi, felietonami, wywiadami, reportażami, poradnikami i materiałami wideo oraz platforma
e-learningowa. Jest dostępny w sieci pod adresem Instytutdobregozycia.pl i Wysokieobcasy.pl/Instytut. Jego użytkownicy mogą przeczytać m.in. o tworzeniu dobrej atmosfery w pracy, a także o samoświadomości, sposobach na radzenie sobie ze stresem czy byciu rozsądnym rodzicem. Mogą też wziąć udział w szkoleniach e-learningowych w dotychczas niespotykanej w polskim internecie jakości produkcji telewizyjnych, m.in. „Mindfulness” Zuzy Ziomeckiej, „Kreatywne pisanie z Barłogiem Literackim” Sylwii Chutnik i Karoliny Sulej, „Ekspresowy kurs dbania o siebie” Agi Kozak, „Jak mówić, żeby nas słuchano Kamili Kalińczak”. Instytut organizuje też warsztaty dla firm i menedżerów.
sprzedaż egzemplarzowa „Avanti” w październiku 2019 r.5
sprzedaż egzemplarzowa „Logo” w październiku 2019 r.5
5 X 2019, ZKDP. Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Agora jest wydawcą czasopism i związanych z nimi serwisów internetowych. Ich tematyka jest różnorodna m.in. lifestylowa i shoppingowa. Atrakcyjne teksty, dobrej jakości zdjęcia oraz zamieszczane w serwisach materiały multimedialne zapewniają popularność tych tytułów wśród czytelników i internautów. W 2019 r. działalność prasowa Agory została skupiona pod skrzydłami „Gazety Wyborczej”, której zespół wydaje obecnie także czasopisma spółki „Avanti” (pierwsze w Polsce pismo shoppingowe) oraz „Logo” (jedyny miesięcznik dla mężczyzn o charakterze shoppingowo-lifestyle’owym).
AVANTI to nie tylko barwne czasopismo dla miłośniczek mody i zakupów, które pozwala przyjemnie spędzić czas i zapoznać się z tym, co jest modne. To przede wszystkim stylistka - przyjaciółka, która doradzi, podpowie, zainspiruje. „Avanti” to także najświeższe przeglądy zakupowe, intrygujące sesje, raporty z wybiegów, ceny i testy - wszystko, co pomaga na co dzień dokonywać najlepszych wyborów i czuć się z tym wyjątkowo.
LOGO jest pismem bliskim czytelnikowi. Komentuje istniejącą rzeczywistość wykorzystując wiele form dziennikarskich. Nowości: rozwinięte i intrygujące teksty, rubryka „pogadajmy o jedzeniu”, więcej komentarzy i refleksji autorów, rozbudowana sekcja moto oraz odświeżony dział mody, a także charakterystyczne sesje okładkowe.
W 2019 r. Spółka podjęła decyzję o zaprzestaniu regularnego wydawania tytułów: „Opiekun” (kwartalnik skierowany do osób, które na stałe opiekują się bliskimi) oraz „Kuchnia” (ekskluzywne pismo o gotowaniu i dobrym jedzeniu).
Agora jest organizatorem wielu interesujących wydarzeń muzycznych, rozrywkowych oraz edukacyjnych. W 2019 r. były to: Cojestgrane24 Festival Warszawa, Olsztyn Green Festival, Białystok NewPop Festival, „Kobiety wiedzą, co robią”, Wysokie Obcasy Extra Live, Kino Letnie.
OLSZTYN GREEN FESTIVAL
edycja Olsztyn Green Festival
6.
W dniach 15-17 sierpnia 2019 r. odbyła 6. edycja Olsztyn Green Festival – corocznej imprezy, na której spotykają się fani najlepszej polskiej muzyki popularnej oraz ekologii. 3-dniowe wydarzenie gościło na plaży miejskiej w Olsztynie, w malowniczej scenerii jeziora Ukiel.
Podczas festiwalu wystąpili m.in. Ørganek, Paulina Przybysz, Łąki Łan, Wojtek Mazolewski Quintet, Nosowska i The Dumplings. Oprócz koncertów na uczestników imprezy czekało mnóstwo wydarzeń towarzyszących, promujących ekologię i zdrowy tryb życia.
W strefie eko można było wziąć udział w licznych warsztatach, m.in. recyklingowych, podczas których uczestnicy tworzyli nowe przedmioty z materiałów z odzysku. W ramach zajęć edukacyjnych dla dzieci mogły one doświadczyć, jak aktywnie, w zabawie wykorzystać plastikowe korki i jak być bardziej eko.
Festiwalowi towarzyszyło również kino festiwalowe „Co Jest Grane 24” i Against Gravity, podczas którego można było obejrzeć 13 godzin filmów muzycznych i o tematyce eko.
CO JEST GRANE FESTIVAL
polskich artystów i zespołów na dwóch scenach Co Jest Grane Festival 2019
16
Po raz czwarty redakcja „Co Jest Grane 24” zorganizowała miejski letni festiwal, na którym wystąpilo najlepsi polscy artyści. Podczas Co Jest Grane 24 Festival 2019, który odbył się 14 i 15 czerwca 2019 r. na terenie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, na uczestników czekały seanse filmowe w Kinie Festiwalowym, warsztaty dla dzieci oraz strefa foodtrucków.
Na dwóch scenach wystąpiło 16 polskich artystów i zespołów: Lao Che, Daria Zawiałow, Waglewski Fisz Emade, O.S.T.R., Tęskno, Baranovski, Rasmentalism, Paweł Domagała, EABS, Mela Koteluk, Ralph Kaminski, Łąki Łan, Mery Spolsky, Novika, Mazolewski/Porter oraz Smolik/Kev Fox.
Dwudniowe wydarzenie otworzył finał „Wielkiego Testu z klasyki rocka” organizowany przez Rock Radio, do udziału którego stacja zaprosiła aktorów, muzyków, sportowców i dziennikarzy oraz słuchaczy stacji, a nagroda główna konkursu trafiła na cel charytatywny. A na Co Jest Grane 24 Stage Teatr Muzyczny Roma zaprezentował fragmenty najbardziej znanych musicali.
Na uczestników wydarzenia czekały spotkania z artystami, którzy podpisywali swoje płyty, Kino Festiwalowe, a w nim filmy muzyczne i pasmo produkcji młodzieżowych oraz specjalna strefa dla dzieci.
BIAŁYSTOK NEW POP FESTIVAL
Ørganek, Daria Zawiałow, Kortez, Fisz Emade Tworzywo, Łąki Łan, Mery Spolsky, Miouch, Rasmentalism, Sonbird, Otsochodzi i Anita Lipnicka – to artyści drugiej edycji Białystok New Pop Festival, miejskiego festiwalu kulturalnego organizowanego przez Agorę. Dwudniowe wydarzenie odbyło się w weekend 13-14 lipca 2019 r. na dziedzińcu Pałacu Branickich w Białymstoku.
W programie festiwalu znalazły się koncerty największych polskich gwiazd sceny alternatywnej, spotkania z artystami, warsztaty, strefy aktywnego wypoczynku oraz zajęcia dla najmłodszych. Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji dla dzieci, m.in. strefę gier planszowych i zręcznościowych, stanowisko działań twórczych, sektor twórczego recyklingu, warsztaty rozwijające kreatywne myślenie, Misja Robotyka oraz wspólne czytanie książek. Dorośli w strefie mody mogli odwiedzić stoiska z oryginalnymi produktami oraz markami modowymi.
GOŁDAP FESTIVAL NA ZDROWIE KULTURA
1 czerwca 2019 r. w Mazurskich Tężniach Solankowych przy Promenadzie Zdrojowej w Gołdapi odbył się festiwal „Gołdap Festival. Na zdrowie kultura”. Wstęp na ten jednodniowy kulturalny festiwal o tematyce pro-zdrowotnej, w formule piknikowej był bezpłatny. Gwiazdą muzyczną festiwalu była Izabela Trojanowska, zagrali też Reni Jusis i Bovska.
Na czas wydarzenia organizatorzy przygotowali strefę dla dzieci – wiele atrakcji prowadzonych m.in. przez Fundację Alternatywnej Edukacji „ALE”, ale też Pawujciowy EKO-Teatrzyk, czyli teatralne zabawy tematyczne i naśladowcze na żywo z przewodnimi motywami związanymi z ekologią, ochroną środowiska i zdrowym stylem życia. W strefie aktywnej można było wziąć udział w zajęciach z jogi, fit dance oraz pod hasłem zdrowy kręgosłup. W strefie zdrowia odbyły się rozmowy z lekarzami i fizjoterapeutami. Więcej: www.goldapfestival.pl.
WARSZAWSKI FESTIWAL KONESERA
plastikowych butelek zaoszczędzonych podczas festiwalu
1000
W 2019 r. po raz drugi odbył się Warszawski Festiwal Konesera w Centrum Praskim Koneser. W programie znalazły się koncerty: Ørganka, Nosowskiej, Skubasa, Sabiny oraz Wojtek Mazolewski Quintet Komeda, L.U.C & Rebel Babel Ensemble, The Dumplings, Fisz Emade Tworzywo.
Wydarzenie miało również ekologiczny wymiar. Firma AMS przekazała wielorazowe butelki z filtrem wszystkim artystom i członkom ekip technicznych pracujących podczas Warszawskiego Festiwalu Konesera. Dzięki temu, że przez dwa dni pili oni filtrowaną wodę z kranu, udało się zaoszczędzić 1000 plastikowych butelek.
#BĘDZIECZYTANE EŁK FESTIWAL
#będzieczytane Ełk Festiwal to impreza promująca literaturę, czytelnictwo i muzykę. Już po raz drugi odbyła się w Ełckim Centrum Kultury, w którym wystąpiły polskie artystki koncertujące w ramach trasy „Women’s Voices”. Gośćmi festiwalu byli również pisarze – Szymon Hołownia, Krzysztof Wielicki oraz Marcin Popkiewicz.
Na scenie amfiteatru w Ełku pojawiły się: Edyta Bartosiewicz, Paulina Przybysz, Mela Koteluk, Ania Rusowicz i Julia Pietrucha – bohaterki cyklu imprez „Women’s Voices”, czyli trasy koncertowej „Wysokich Obcasów”, w której występują same kobiety. Tym razem wokalistki wystąpiły pod hasłem przewodnim „Kobiety walczą o planetę”, chcąc zwrócić uwagę na najważniejsze problemy współczesnego świata – ekologiczne, społeczne, polityczne i ekonomiczne.
Podczas festiwalu można było również wziąć udział w spotkaniach z literatami. Gośćmi Michała Olszewskiego byli: Szymon Hołownia – dziennikarz, publicysta i autor książek o tematyce teologicznej, Krzysztof Wielicki – polski taternik, alpinista i himalaista, autor m.in., „Korony Himalajów 14 x 8000”, współautor „Mount Everest biznesu” i „Rozmów o Evereście” oraz Marcin Popkiewicz – naukowiec, dziennikarz i pisarz zajmujący się kwestiami ekologicznymi, autor takich tytułów, jak m.in. „Rewolucja energetyczna. Ale po co?” i „Świat na rozdrożu” oraz współautor publikacji „Nauka o klimacie” i „Polski węgiel”. Przygotowano również atrakcje dla najmłodszych festiwalowiczów.
W 2019 r. miała miejsce ważna zmiana związana z prowadzeniem działalności poligraficznej Grupy Agora. W obliczu niekorzystnych trendów rynkowych oraz w odpowiedzi na zmniejszenie wolumenu zamówień od klientów zewnętrznych, zwłaszcza na druk w technologii coldset, Grupa zdecydowała się na ograniczenie tego biznesu - zamknięcie dwóch z trzech drukarni i redukcję zatrudnienia w postaci zwolnień grupowych. Od trzeciego kwartału 2019 r. zoptymalizowana działalność poligraficzna Grupy Agora, w ramach której działa jedna drukarnia zlokalizowana w Warszawie, wchodzi w skład segmentu Prasa.
Segment internet Grupy Agora to grupa serwisów Gazeta.pl oraz spółki internetowe: Yieldbird, HRlink, Hash.fm, Goldenline, ROI Hunter i Domiporta.
serwisów grupy Gazeta.pl aplikacji mobilnych grupy Gazeta.pl podserwisów o różnorodnej tematyce grupy Gazeta.pl
40
9
ponad 100
Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne.
internautów odwiedziło serwisy grupy Gazeta.pl w grudniu 2019 r.1 odsłon wykonanych na serwisach grupy Gazeta.pl w grudniu 2019 r. 1 zasięg wśród internautów serwisów grupy Gazeta.pl w grudniu 2019 r. 1 internautów korzystało z serwisów grupy Gazeta.pl przez urządzania mobilne w grudniu 2019 r. 1 średni czas na użytkownika dziennie w grudniu 2019 r. 1
16,3 mln
526 mln
59%
12,7 mln
42 minuty
1 Wyniki badania Gemius/PBI za grudzień 2019. Dane dotyczące liczby użytkowników (real users), odsłon oraz czasu spędzonego przez użytkowników pochodzą z badania Gemius PBI. Dane obejmują użytkowników w wieku 7 lat lub więcej, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski i dotyczą domen przypisanych do Agory SA w prowadzonym przez Gemius SA Rejestrze Usługodawców i Grup Usługodawców. Dane o serwisach Grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA. Dane platformy mobile odzwierciedlają zarówno ruch przez www, jak i poprzez aplikacje mobilne (Gazeta.pl LIVE, Sport.PL LIVE, Moje Dziecko, Moja Ciąża, Tuba.fm, aplikacja Gazeta Wyborcza, Clou).
Serwisy tworzone w ramach grupy Gazeta.pl zajmują wysokie pozycje w rankingach tematycznych. Według danych Gemius PBI za grudzień 2019 r., grupa Gazeta.pl jest wiceliderem w kategoriach: „Plotki, życie gwiazd” (serwis Plotek.pl), „Informacje lokalne i regionalne” (m.in. serwisy lokalne Wyborcza.pl i Metrowarszawa.pl) i „Dzieci i rodzina” (serwis eDziecko.pl).
Wysokie miejsca serwisy grupy Gazeta.pl zajmują także w kategoriach: „Informacje i publicystyka – ogólne” (trzecie miejsce, m.in. serwisy Wyborcza.pl i Wiadomosci. Gazeta.pl), „Sport” – (również trzecie miejsce, m.in. serwis Sport.pl), „Serwisy kobiece” (czwarte miejsce, serwisy Kobieta. Gazeta.p i Wysokieobcasy.pl), „Moda i uroda” (czwarte miejsce, serwis Avanti24.pl), „Motoryzacja” (szóste miejsce, m.in. serwis Moto.pl) oraz „Diety, odchudzanie, fitness” (szóste miejsce, m.in. serwis Myfitness. Gazeta.pl).
Reklamodawcom grupa Gazeta.pl proponuje szereg kompleksowych i niestandardowych rozwiązań reklamowych, które zapewniają efektywne dotarcie do użytkowników sieci. W ofercie biura reklamy Gazeta.pl znajdują się m.in. wysokojakościowe rozwiązania content marketingowe oraz nowoczesne narzędzia content-2-commerce. Z kolei wydawcom zainteresowanym optymalizacją powierzchni reklamowych w modelu programmatic pomaga zespół firmy Yieldbird.
Aplikacje mobilne Gazeta.pl to: Gazeta.pl LIVE, Sport.pl LIVE, Football LIVE oraz Moja Ciąża z eDziecko.pl i Moje Dziecko z eDziecko.pl.
W 2019 r. Gazeta.pl wprowadziła też nowości dla klientów – m.in. w czerwcu, w trosce o bezpieczeństwo użytkowników i reklamodawców, zespół portalu na wszystkich swoich stronach podpiął narzędzie ABT Shield, stworzone przez firmę Edge NPD. To nowoczesne rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które pozwala na ograniczenie rozpowszechniania wprowadzających w błąd informacji, a także negatywnego wpływu botów i trolli na doświadczenie czytelników oraz skuteczność kampanii reklamowych.
Spółki z zakresu nowych technologii w Grupie Agora:
przychody spółki Yieldbird
EBIT spółki Yieldbird
EBITDA spółki Yieldbird
NAGRODY DLA SPÓŁEK
Yieldbird już po raz drugi znalazł się w gronie najdynamiczniej rozwijających się firm technologicznych z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Firma z Grupy Agora awansowała w prestiżowym zestawieniu Deloitte Technology Fast 500 EMEA na 159. miejsce. Yieldbird konsekwentnie poszerza ofertę usług, a także zwiększa skalę działalności, docierając do nowej grupy klientów.
HRLink, spółka z Grupy Agora tworząca innowacyjne rozwiązania informatyczne dedykowane rekrutacji online, kolejny rok z rzędu znalazła się na liście 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych z Europy Środkowej według Deloitte. Spółka jest jedyną firmą oferującą aplikację ATS. HRLink nieustannie rozwija swoje produkty w celu optymalizacji pracy osób rekrutujących i automatyzacji procesów rekrutacji. Od ponad 7 lat firma rozwija nowoczesną aplikację ATS (ang. applicant tracking system), oferowaną pracodawcom i agencjom rekrutacyjnym w modelu SaaS.
Działalność radiowa Grupy Agora to: Radio TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio oraz platforma muzyczna Tuba.FM i portal informacyjny Tokfm.pl.
MARKI RADIOWE AGORY OFERUJĄ INFORMACJE, ROZRYWKĘ I MUZYKĘ – W ETERZE I W INTERNECIE
stacji marki radiowe udział w słuchalności rozgłośni radiowych Grupy Agora w 2019 r.* subskrypcji cyfrowych Premium Radia TOK FM na koniec grudnia 2019 r. wzrost subskrypcji cyfrowych Premium Radia TOK FM w ciągu dwóch lat najwyższy udział w czasie słuchania w miastach (Warszawa, GOP, Trójmiasto, Poznań, Kraków, Wrocław, Łódź, Szczecin) wśród stacji lokalnych i ponadregionalnych w 2019 r.*
59
4
6,4%
20 tys.
100%
15%
*udział w czasie słuchania stacji miejskich (bez ogólnopolskich) największych nadawcow: Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF, Eurozet, Polskie Radio.
średni czas słuchania w pasmach dziennych radiostacji Grupy Radiowej Agora, która jest liderem czasu słuchania wśród grup radiowych w 2019 r. w miastach powyżej 100 tys.**
153 minuty
**Dane o udziałach w słuchalności pochodzą z badania RadioTrack, przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown SMG/KRC (wszystkich dni słuchania, kwadranse: 06:00-19:59, grupy radiowe bez stacji ogólnopolskich) w miastach 100 tys+, za okres styczeń-grudzień2019 .: 84 024. średni czas słuchania stacji miejskich (bez ogólnopolskich) największych nadawcow: Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF, Eurozet, Polskie Radio.
Tabela Udziały w słuchalności
Udziały w słuchalności
2019
zmana r/r
Stacje muzyczne Grupy Agora (Rock Radio, Złote Przeboje oraz Radio Pogoda)
4,3%
↓0,1pkt%
Radio informacyjne TOK FM
2,1%
↑0,1pkt%
* Dane o udziałach w słuchalności pochodzą z badania RadioTrack, przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown SMG/KRC (wszystkich miejsc słuchania, wszystkich dni słuchania i wszystkich kwadransów) w całej populacji i grupie wiekowej 15+ za październik-grudzień: próba dla 2018 r.: 20 903; dla 2019 r.: 20 997; za okres styczeń-grudzień: próba dla 2018 r.: 83 404; dla 2019 r.: 84 024.
obszary miejskie Radia TOK FM stacje Radia Złote Przeboje stacji Radia Pogoda stacje Rock Radia
23
24
8
4
Radio TOK FM zakończyło 2019 r. kolejnym sukcesem swojej płatnej oferty podcastów - na koniec grudnia liczba wykupionych dostępów TOK FM Premium przekroczyła 20 tys. To wzrost o 20% od marca 2019 roku. Przez ostatnie 2 lata baza subskrybentów zwiększyła się o 100%. Od 6 lat Grupa Radiowa Agory konsekwentnie rozwija ofertę cyfrową TOK FM, dodając nowe treści oraz funkcjonalności umożliwiające jak najwygodniejsze korzystanie z nich. W tym celu w 2019 r. m.in. poszerzała portfolio własnych podcastów, także tych tworzonych włącznie do sieci, a także audycji partnerów prezentowanych na platformie tokfm.pl i w aplikacji TOK FM. W ten sposób od połowy października 2019 r. udostępniany był 6-odcinkowy reporterski serial podcastowy „Śledztwo Pisma”, cieszący się dużą popularnością, a od grudnia także podcast „Gazety Wyborczej” „8:10”. Oprócz tego zespół TOK FM wdrożył w 2019 r. nowości technologiczne - specjalną akcję w Asystencie Google pozwalającą na sterowanie głosowe Radiem TOK FM w polskiej wersji językowej, a także projekt Search the Radio, dzięki któremu możliwe jest pełnotekstowe wyszukiwanie w treściach audycji radiowych.
Stacje muzyczne Grupy Radiowej Agory regularnie urozmaicają swój program i oferują odbiorcom kolejne atrakcyjne treści. Oprócz tego wiosną 2019 r. Radio Złote Przeboje, Rock Radio i Radio Pogoda wprowadziły do sklepów AppStore i Google Play swoje najnowsze aplikacje. Umożliwiają one nie tylko słuchanie programów na żywo - z możliwością wyboru lokalnej stacji i podglądem granych na antenie utworów, ale również otrzymywanie powiadomień redakcyjnych o nowych akcjach oraz konkursach.
EUROZET
2019 r. był także bardzo ważny dla Grupy Agora w kontekście umacniania jej pozycji na rynku radiowym i możliwego jeszcze większego poszerzenia portfolio. W nawiązaniu do planów strategicznych spółki na lata 2018-2022, w lutym 2019 r. Agora nabyła mniejszościowy udział w Eurozet Sp. z o.o. (40%), drugiego największego nadawcy radiowego w Polsce, gwarantując sobie możliwość objęcia całości udziałów, jeśli w przyszłości okaże się to korzystne biznesowo. Jesienią spółka ogłosiła zamiar kupna pozostałych udziałów w Eurozet Sp. z o.o. (60%) i w ślad za tym złożyła wniosek do Prezesa UOKiK o wyrażenie zgody na dokonanie tej transakcji. Dla Agory przeprowadzenie tej transakcji oznaczałoby kolejny krok w realizacji strategii w zakresie rozwoju obecnie posiadanych biznesów i wzmocnienie pozycji spółki na rynku radiowym.
Segment Reklama Zewnętrzna odnosi się do działalności spółek AMS S.A. oraz Adpol Sp. z o.o., Optimizers Sp. z o.o. (od 30 czerwca 2019 r.) oraz Piano Group Sp. z o.o. (od 1 lipca 2019 r.), która jest 100% akcjonariuszem spółki Benefit Multimedia Sp. z o.o. SKA.
AMS – NAJWIĘKSZA FIRMA REKLAMY OOH W POLSCE, DYSPONUJĄCA NAJSZERSZYM PORTFOLIO NOŚNIKÓW
powierzchni reklamowych* miejscowości, w których AMS oferuje reklamę outdoorową ekranów platformy MoveTV zlokalizowanych w ponad 240 największych klubach fitness w 30 miastach w Polsce oraz w Czechach i Bułgarii nowoczesnych wiat przystankowych w Warszawie
23,5 tys.
536
970
1580
*skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Agora wg MSSF 2019 r. Bez powierzchni reklamowych na autobusach i tramwajach oraz ekranów bankomatów, Cityinfo i MoveTV.
AMS został większościowym udziałowcem (60%) Piano Group, prowadzącej działalność w obszarze digital out of home (DOOH) jako operator platformy MoveTV z ekranami w największych klubach fitness w Polsce i autorskim kontentem premium dostosowanym do oglądania podczas ćwiczeń. Dzięki tej transakcji AMS, lider polskiego rynku reklamy zewnętrznej, poszerzył swoje portfolio o nowy rodzaj nośników i umocnił swoją pozycję w segmencie DOOH zgodnie ze strategią rozwoju Grupy Agora. Platforma Move TV, należąca do Piano Group, wykorzystuje ponad 970 ekranów zlokalizowanych w ponad 240 największych klubach fitness w 30 miastach w Polsce oraz w Czechach i Bułgarii. MoveTV dołączyła do kanałów w cyfrowym portfolio nośników AMS, w którym są również reklama na ekranach bankomatów, w środkach transportu zbiorowego i galeriach handlowych, a także nośniki Digital Citylight, Digital Cityscreen i Dynamic Backlight.
W 2019 r. AMS realizował kolejne kampanie, wykorzystując przede wszystkim potencjał nośników premium. Wyjątkowe możliwości DOOH natychmiastowego reagowania na bieżące wydarzenia udowodniła wiadomość o przyznaniu Oldze Tokarczuk literackiego Nobla – już tego samego dnia na Cityscreenach we Wrocławiu AMS gratulował pisarce tego wyróżnienia i informował o nim mieszkańców miasta.
https://www.facebook.com/watch/?v=955565651487116
Od grudnia 2019 r. w serwisie Cityinfo na cyfrowych nośnikach AMS pojawiają się fiszki ekonomiczne - TEPiszki. To cykl edukacyjny przygotowany we współpracy z Towarzystwem Ekonomistów Polskich (TEP), który ma wspierać poszerzanie świadomości społecznej oraz propagować wiedzę ekonomiczną. Cityinfo to aktualizowany na bieżąco miejski serwis informacyjno-reklamowy, przygotowywany przez profesjonalny zespół. Informacje prezentowane są w kategoriach m.in. podróże, moda i uroda, fitness, zdrowie, wnętrza, co gdzie kiedy, a od grudnia także w sekcji ekonomia.
AMS systematycznie zwiększa też liczbę nośników Premium Citylight w swojej ofercie. W marcu podpisał z MPK Łódź długoterminową umowę na modernizację ponad 250 wiat przystankowych. Po przebudowie każda z nich będzie wyposażona w co najmniej 3 powierzchnie reklamowe Premium Citylight. O nowym wyglądzie przystanków zdecydują nie tylko nośniki reklamowe, ale również zmodernizowane ławki i tablice rozkładu jazdy oraz energooszczędne listwy LED oświetlające zarówno wnętrze wiaty, jak i obszar peronu przystankowego.
W czerwcu 2019 r. AMS podpisał umowę z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi, na mocy której od 1 lipca 2019 r. będzie operatorem reklamy na wiatach przystankowych w Poznaniu przez kolejnych 10 lat. Zgodnie z umową w ciągu trzech lat poznańskie citylighty zostaną zmodernizowane i będą oferowane w standardzie premium. Obecnie współpraca AMS z MTP dotyczy 1153 powierzchni reklamowych i będzie rozszerzana o kolejne wiaty.
NAGRODY DLA AMS
Wyniki osiągane przez AMS są doceniane i nagradzane przez rynek. Zespół sprzedaży został po raz dziesiąty z rzędu otrzymał zaszczytny tytuł Biura Reklamy OOH Roku, a w rankingu Pereł Polskiej Gospodarki AMS awansował na 11. miejsce.
Już 10. raz biuro reklamy AMS zostało liderem zestawienia działów sprzedaży firm reklamy OOH. „Doceniamy przede wszystkim rozwój oferty premium i wyniki biznesowe” - napisali twórcy opracowania. Zespół sprzedaży AMS oferuje, zdaniem badanych na zlecenie „Media Marketing Polska”, atrakcyjne formaty i rozwiązania technologiczne; potrafi elastycznie i sprawnie działać w sytuacji zmian w trakcie kampanii. Klienci cenią handlowców AMS za umiejętność doradzenia i zaoferowania ciekawych rozwiązań, za szybkie i wyczerpujące odpowiedzi na briefy oraz transparentną politykę cenową.
Grupa Agora poprzez swoje spółki i marki działa na rynku reklamy, prasowym, kinowym, filmowym, internetowym, radiowym oraz gastronomicznym. W swoich działaniach regularnie monitoruje dane dotyczące otoczenia i konkurencji. Poszczególne dane dotyczące otoczenia zewnętrznego zaprezentowane są poniżej.
wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce w 2019 r.
wzrost wydatków reklamowych ogółem w Polsce r/r
skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Agora wg MSSF 4. kw. 2019 r.
W 2019 r. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 9,6 mld zł i wzrosła o 3,0% w stosunku do 2018 r. W tym czasie reklamodawcy ograniczyli swoje wydatki na reklamę w prasie, telewizji i radiu. Wzrosły natomiast wydatki na reklamę w internecie, kinie oraz na nośnikach reklamy zewnętrznej. Dane dotyczące szacunków dynamiki zmian wartości wydatków reklamowych w poszczególnych mediach zaprezentowano w tabeli poniżej:
Tabela Wydatki na reklamę w 2019 r.
Wydatki na reklamę w 2019 r.
Telewizja
Internet
Radio
Reklama zewnętrzna
Czasopisma
Dzienniki
Kino
OGÓŁEM
Dynamika zmian wartości wydatków reklamowych
(0,5%)
10,0%
(0,5%)
5,0%
(7,0%)
(11,5%)
7,0%
3,0%
Udział w wydatkach na reklamę ogółem
44,5%
36,0%
6,5%
6,0%
4,0%
1,5%
1,5%
100%
Źródło: skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Agora wg MSSF 4. kw. 2019 r.
liczba sprzedanych biletów w 2019 r.
wzrost liczby sprzedanych biletów w Polsce r/r
skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Agora wg MSSF 4.kw.2019 r.
W 2019 r. liczba sprzedanych biletów według Boxoffice.pl sięgnęła 61,7 mln, co oznacza wzrost o 3,3% w porównaniu z 2018 r.
Trend wzrostowy na rynku kinowym trwa nieprzerwanie od 2013 r., w którym to liczba sprzedanych biletów wyniosła 36,3 mln. W kolejnych latach wyniosła ona 40,5 mln (2014 r.), 44,7 mln (2015 r.), 52,0 mln (2016 r.), 56,6 mln (2017 r.) oraz 59,7 mln w 2018 r. Rosnąca frekwencja widoczna jest również w całej Europie, gdzie kina odwiedziło 1,34 miliarda widzów. W samej Unii Europejskiej frekwencja w kinach wyniosła ponad 1 miliard. W porównaniu do 2018 r. liczba widzów wzrosła o 4,5%. Źródło: The International Union of Cinemas (UNIC).
spadek rozpowszechniania płatnego dzienników w Polsce r/r
W 2019 r. rozpowszechnianie płatne razem dzienników w Polsce zmniejszyło się o 10,3%. Największe spadki w obu okresach miały miejsce w segmencie dzienników regionalnych.
Tabela Średnie miesięczne rozpowszechnianie płatne ogólnopolskich dzienników w 2019 r.:
Średnie miesięczne rozpowszechnianie płatne ogólnopolskich dzienników w 2019 r.
2019
2018
zmiana
„Fakt Gazeta Codzienna”
215 508
237 700
↓9,3%
„Super Express”
113 652
118 369
↓4,0%
„Gazeta Wyborcza”
96 719
106 227
↓9,0%
„Rzeczpospolita”
42 105
45 108
↓6,7%
„Dziennik Gazeta Prawna”
35 856
41 353
↓13,3%
„Przegląd Sportowy”
20 875
23 832
↓12,4%
„Gazeta Polska Codziennie”
13 312
15 388
↓13,5%
„Puls Biznesu”
10 922
11 473
↓4,8%
„Parkiet Gazeta Giełdy”
4 323
4 150
↓0,4%
Źródło: ZKDP. Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
łączna wielkość estymowanej sprzedaży reklamy zewnętrznej w 2019 r.
wzrost wielkości sprzedaży OOH w Polsce r/r
Łączna wielkość estymowanej sprzedaży w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (tradycyjnej reklamy OOH, reklamy tranzytowej i reklamy DOOH) wyniosła 574,5 mln zł i była wyższa niż w 2018 r. o 5,1% (dane Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i Domu Mediowego STARCOM (Publicis Media)).
liczba internautów w Polsce w grudniu 2019 r.
liczba internautów w Polsce korzystających z urządzeń mobilnych w grudniu 2019 r.
odsłon wykonanych przez internautów w grudniu 2019 r.
średni czas spędzony przez jednego internautę dziennie w sieci w grudniu 2019 r.
Liczba internautów w Polsce w grudniu 2019 r. wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) z sieci korzystało 22,9 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 23,4 mln. Łącznie użytkownicy sieci wykonali 56,8 mld odsłon, zaś przeciętny internauta spędzał w internecie blisko 1 godz. 37 min. dziennie.
Tabela Wydawcy – właściciele witryn internetowych, z których korzysta najwięcej internatutów – wszystkie urządzenia
Wydawcy – właściciele witryn internetowych, z których korzysta najwięcej internatutów – wszystkie urządzenia
lp.
Wydawca
Liczba internautów
Odsłony
Zasięg wśród internautów
Śr. liczba internautów dziennie
Śr. liczba odsłon dziennie
Śr. czas na użytkownika dziennie
1
Grupa Google
26 271 772
8 728 785 165
94,92%
14 574 408
258 856 743
00:27:12
2
Grupa Wirtualna Polska
21 521 886
2 811 447 494
77,76%
6 799 793
90 470 068
00:26:34
3
Facebook.com
21 344 198
3 774 891 752
77,12%
7 209 654
82 373 011
00:23:50
4
Grupa RAS Polska
21 036 067
2 006 108 539
76,01%
5 618 745
64 759 032
00:18:06
5
YouTube.com
19 541 733
983 469 030
70,61%
5 771 462
30 979 992
00:14:32
6
Grupa Interia.pl
18 986 240
1 366 564 856
68,60%
3 915 340
43 496 722
00:21:57
7
Grupa Allegro
18 525 520
2 353 143 340
66,94%
4 403 369
75 854 293
00:14:03
8
Grupa Polska Press
18 030 011
734 502 087
65,15%
3 005 658
23 478 154
00:03:02
9
Grupa Gazeta.pl
16 322 640
525 855 214
58,98%
3 115 413
16 776 470
00:07:01
10
Grupa OLX
16 265 144
4 189 358 625
58,77%
3 869 643
135 608 511
00:21:32
Źródło: Wyniki badania Gemius/PBI za grudzień 2019. Liczebność próby: N= 204618. Grupa objęta badaniem 7-75 lat. Do badania wykorzystano dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Kantar MillwardBrown z 3. kw. 2019 r. i badania Maluchy z 2018 r.
osób słuchało codziennie radia w 2019 r.
mieszkańców Polski słuchało codziennie radia w 2019 r.
osób słuchało radia w samochodzie w 2019 r. i było to najpopularniejsze miejsce słuchania radia
średni czas słuchania radia w pracy w 2019 r.
72% mieszkańców Polski, czyli około 21,7 mln osób słuchało codziennie radia w 2019 r. Liczba słuchaczy w dni powszednie wyniosła 22,3 mln osób (74%). W stosunku do zeszłego roku słuchalność utrzymuje się na podobnym poziomie. Najdłużej radia słuchamy w pracy – aż 6 godzin 32 min. W stosunku do zeszłego roku czas ten wydłużył się o 8 minut. Pierwszy raz w historii samochód okazał się miejscem, gdzie radio słuchane jest najchętniej (12,5 mln słuchaczy). Średnio 2 razy więcej osób słucha radia w samochodzie niż w 2003 roku.72% mieszkańców Polski, czyli około 21,7 mln osób słuchało codziennie radia w 2019 r. Liczba słuchaczy w dni powszednie wyniosła 22,3 mln osób (74%). W stosunku do zeszłego roku słuchalność utrzymuje się na podobnym poziomie. Najdłużej radia słuchamy w pracy – aż 6 godzin 32 min. W stosunku do zeszłego roku czas ten wydłużył się o 8 minut. Pierwszy raz w historii samochód okazał się miejscem, gdzie radio słuchane jest najchętniej (12,5 mln słuchaczy). Średnio 2 razy więcej osób słucha radia w samochodzie niż w 2003 roku.
Źródło: Radio Track, KANTAR, fala: I-XII 2019; I-XII 2018, wszystkie kwadranse
dla Grupy Agora
80
nagród i wyróżnień dla działań, marek i spółek Grupy Agora nagród dla dziennikarzy i fotoreporterów nagrody dla wydawnictw książkowych, muzycznych Wydawnictwa Agora oraz filmów i spółki NEXT FILM nagród i wyróżnień dla akcji portalu Gazeta.pl Ostatni „Twój Weekend” Dodatkowo: 2 razy Srebro MIRAZYRAZY Awards 1 Brąz MIRAZYRAZY Awards; 1 Athena Ad Awards; 1 Srebro Jay Chiat; 1 Adweek’s 2019 Media Plan of the Year; 2 razy WPPed Cream Awards; 2 razy M&M Global Awards
22
15
23
30