Agora dba o najwyższe standardy etyczne w firmie, a także działalność zgodnie z prawem, wewnętrznymi regulacjami, w tym "Kodeksem etyki Agory" oraz przyjętymi przez spółkę zewnętrznymi kodeksami.
Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło 17 „Celów Zrównoważonego Rozwoju” (Sustainable Development Goals, SDGs), które mają zostać zrealizowane do 2030 wspólnie – przez państwa, przedsiębiorstwa i społeczeństwa na całym świecie.
Dążymy w swoich działaniach do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals, SDGs), w ramach poszczególnych sfer działalności. Poniżej opisane zostały główne aspekty realizacji poszczególnych celów, które opisują nasze podejście w 2019 r.
Grupa Agora dba o najwyższe standardy etyczne w firmie, a także działalność zgodnie z prawem, wewnętrznymi regulacjami oraz zewnętrznymi kodeksami, które zostały przyjęte przez Agorę S.A. i poszczególne spółki. Niedozwolone są wszelkie działania, które mogą być odczytane jako godzące w firmę i jej dobre imię, w tym: korupcja, oferowanie oraz przyjmowanie korzyści i prezentów oraz wszelkie nadużycia.
KLUCZOWE OBSZARY WPŁYWU SPOŁECZNEGO GRUPY AGORA W ASPEKCIE ETYKI I PRZECIWDZIAŁANIA NADUŻYCIOM W OPARCIU O CELE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU TO:
KLUCZOWE OBSZARY WPŁYWU SPOŁECZNEGO GRUPY AGORA W ASPEKCIE ETYKI I PRZECIWDZIAŁANIA NADUŻYCIOM W OPARCIU O CELE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU |
W 2018 r. w Agorze S.A. wdrożony został kompleksowy system etyki, w tym „Kodeks etyki” oraz procedura zgłaszania nieprawidłowości. W ramach tych działań przeprowadzony został audyt etyczny, a także wprowadzono poufny systemu zgłoszeń nieprawidłowości oraz funkcję compliance officera. W 2019 r. miały miejsce: analiza luki w systemie zarządzania zgodnością, opracowanie rekomendacji i wskazanie propozycji dalszych kroków oraz rozpoczęcie prac nad kompleksowym systemem compliance w Grupie Agora.
System etyki w Agorze składa się z: kodeksu etyki, wewnętrznych polityk i regulaminów, zewnętrznych kodeksów branżowych, stanowiska compliance officera oraz systemu zgłaszania nieprawidłowości. Dla efektywności tego systemu istotne są także komunikacja i edukacja pracowników.
„Kodeks etyki Agory” to dokument wewnętrzny, skierowany do wszystkich pracowników i współpracowników Spółki, który podsumowuje dotychczasowe wewnętrzne i zewnętrzne regulacje w zakresie etyki i przeciwdziałania nadużyciom, a przede wszystkim wskazuje, jakie postawy i zasady postępowania są w Agorze oczekiwane, a jakie firma uznaje za błędne lub niedopuszczalne.
Ten zbiór wskazówek i wartości jest wyrazem odpowiedzialnego i transparentnego podejścia w następujących obszarach, będących jednocześnie tytułami rozdziałów „Kodeksu etyki”:
„Kodeks etyki Agory” obowiązuje każdego z pracowników, współpracowników i członków kadry zarządzającej Agory S.A., bez względu na pełnioną w firmie funkcję czy zajmowane stanowisko.
W „Kodeksie etyki Agory” znajdują się zasady, jakimi powinni kierować się pracownicy i współpracownicy w relacjach ze wszystkimi interesariuszami; zestawienie najważniejszych dokumentów, które zawierają szczegółowe regulacje dotyczące konkretnych tematów; schemat zgłaszania nieprawidłowości w Agorze wraz z danymi kontaktowymi do osób, które mogą pomóc we wszelkich tematach związanych z etyką, a także podpowiedzi, które mogą pomóc ocenić zgodność decyzji z zasadami i wartościami firmy oraz słownik z najważniejszymi definicjami.
Zarząd Agory S.A. zarekomendował wszystkim spółkom wchodzącym w skład Grupy Agora przyjęcie „Kodeksu etyki”.
Ważną częścią systemu etyki Agory jest „Zbiór zasad postępowania dla dostawców i podwykonawców Agory”, opublikowany na stronie agora.pl, który zawiera najważniejsze zasady współpracy dla dostawców i podwykonawców. Jednocześnie podwykonawcy Agory zostali zobowiązani do zapoznania się z zasadami określonymi w tym dokumencie i przestrzegania ich. Dokument zawiera zasady dotyczące:
Zobacz "Zbiór zasad postępowania dla dostawców i podwykonawców Agory" .
W Agorze działa poufny system zgłaszania nieprawidłowości. Jego zasady zostały opisane w dwóch wewnętrznych procedurach: „Procedurze zgłaszania nieprawidłowości w Agorze S.A.” oraz „Procedurze rozpatrywania zgłoszeń”. Wskazano w nich, że każde zgłoszenie jest poufne, a osoby zgłaszające (sygnaliści) są objęci szczególną ochroną, jak również to, że każde zgłoszenie jest ważne i zostanie rozpatrzone, zaś odpowiedź na nie zostanie przedstawiona tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. Jednak w przypadku spraw wymagających szczególnego traktowania i rozpatrzenia termin ten może wynieść 30 dni lub dłużej.
W ramach systemu zgłaszania nieprawidłowości funkcjonują wewnętrzne i zewnętrzne kanały, które służą do przekazywania wątpliwości, zadawania pytań lub zgłaszania nieprawidłowości przez pracowników i współpracowników.
W Agorze obecnie dostępne są następujące kanały zgłaszania nieprawidłowości:
Każde zgłoszenie, pytanie czy sugestia, przekazane za pomocą portalu, e-maila lub infolinii do Linii Etyki trafia do doradców merytorycznych, którzy pozostają w kontakcie z sygnalistą. System pozwala na zachowanie anonimowości, korespondencja jest szyfrowana, a dostęp do niej mają tylko doradcy Linii Etyki. Dane mogą zostać przekazane compliance officerowi Agory po wyrażeniu wyraźnej zgody przez zgłaszającego. Linia Etyki wspiera również Agorę w rozwiązywaniu spraw.
spraw zgłoszonych poprzez Linię Etyki w 2019 r.
w tym
sugestii nieprawidłowości
9
3
liczba spraw zgłoszonych poprzez Linię Etyki w 2018 r.
W 2019 r. w ramach Linii Etyki wpłynęło 12 zgłoszeń, większość z nich, czyli 9 to sugestie, zaś 3 to nieprawidłowości. Część z nich spowodowała wprowadzenie nowych rozwiązań, część zbadania sprawy oraz rozpatrzenia zgłoszenia pod kątem możliwej nieprawidłowości, część zaś była pytaniami, na które udzielono odpowiedzi. Jednocześnie zgłoszenia i pytania trafiały bezpośrednio do compliance officera Agory, jak również do Pełnomocnik ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi (5 zgłoszeń). Zgłoszenia te zostały opisane w części raportu dotyczącej miejsca pracy i praw człowieka. W 2019 r. było to 5 spraw dotyczących relacji w miejscu pracy.
liczba spraw zgłoszonych i rozpatrzonych w 2019 r. dotyczących relacji w miejscu pracy
Komunikacja na temat „Kodeksu etyki Agory” i systemu etyki ma na celu promowanie wśród pracowników, współpracowników oraz kontrahentów przyjętych w organizacji zasad i wartości poprzez różne formy przekazu, w tym: e-mail, newslettery, plakaty, dedykowane serwisy w intranecie, szkolenia i działania niestandardowe.
Nowi pracownicy mogą zapoznać się z dokumentem podczas szkolenia „Witamy w Agorze”. W 2019 r. w szkoleniach tych wzięło udział 114 osób. Każda z nich otrzymała egzemplarz „Kodeksu etyki Agory”.
Jednocześnie „Kodeks etyki” i system zgłaszania nieprawidłowości był tematem spotkań i warsztatów dla menedżerów podczas sesji strategicznej, a także Rady Dyrektorów i innych spotkań i warsztatów najwyższej kadry menedżerskiej.
Na 2020 r. zaplanowane są obligatoryjne szkolenia e-learningowe skierowane do wszystkich pracowników, w których poruszony zostanie temat „Kodeksu etyki”.
W 2019 r. w Agorze rozpoczęły się prace nad budową systemu compliance.
Jednym z podjętych działań było przeprowadzenie analizy luki w systemie zarządzania zgodnością oraz opracowanie rekomendacji w zakresie modelu systemu zapewnienia zgodności (compliance) w Grupie Agora.
Projekt obejmował zagadnienia związane ze zgodnością regulacyjną (wynikającą z obowiązków prawnych), jak również zgodnością dobrowolną (dobrymi praktykami i standardami branżowymi). W toku prac przeprowadzono analizę kluczowych obszarów działalności pod kątem ryzyka braku zgodności, przegląd aktualnego stanu procedur i regulaminów wewnętrznych, identyfikację luki, czyli porównanie obecnego stanu z wymogami prawnymi i dobrymi praktykami rynkowymi, oraz opracowanie rekomendacji. W prace zaangażowany był międzydziałowy zespół ds. compliance (dział prawny, compliance officer, dział komunikacji korporacyjnej, zarząd) oraz przedstawiciele poszczególnych spółek Grupy Agora.
W 2019 r. rozpoczęto pracę związane z opracowywaniem i wprowadzeniem systemu compliance do Grupy Agory oraz wskazano na następujące priorytety: wprowadzenie „Polityki otrzymywania i wręczania upominków i innych korzyści w Agorze S.A.", szkolenia związane z procedurą na wypadek kontroli/przeszukania, wdrożenie „Procedury AML”, wprowadzenie konsoli compliance oraz opracowanie systemu komunikacji w zakresie projektów compliance.
W 2020 r. planowane są dalsze prace nad systemem compliance w Agorze, który tworzą:
W 2019 r. Zarząd przyjął „Procedurę przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w Agora Agorze S.A.”, która ma na celu określenie zasad i trybu postępowania Agora w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu finansowania terroryzmu. W ten sposób Agora realizuje obowiązki wynikające z przepisów prawa. Procedura obowiązuje wszystkich uczestniczących w wykonywaniu czynności związanych z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych dla klientów. Stosowanie procedury jest obowiązkowe i ma zastosowanie do relacji z wszystkimi klientami. Każdy pracownik i współpracownik ma obowiązek zapoznania się z Procedurą. W tym temacie prowadzone były spotkania i szkolenia dla zespołu Agory.
W Grupie Agora powstał również dokument, który opisuje zasady corporate governance w Agorze i większościowych spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością należących do grupy kapitałowej Agory S.A. (w których Agora posiada bezpośrednio albo za pośrednictwem innej spółki ponad 50% udziałów w kapitale zakładowym). „Zasady ładu korporacyjnego w Grupie Agora” skierowane zostały do członków Zarządu Agory, dyrektorów segmentów biznesowych Agory S.A. oraz członków Zarządu, Rady Nadzorczej, Zgromadzenia Wspólników poszczególnych spółek większościowych, a także prawników grupy kapitałowej.
Celem dokumentu było przedstawienie:
Priorytetem firmy jest działanie zgodnie z prawem i należytą starannością oraz zapobieganie sytuacjom, które mogłyby doprowadzić do korupcji, łapownictwa oraz nadużyć. W „Kodeksie etyki” opisane zostały główne zasady dotyczące tej sfery.
Następnie rozpoczął się proces przygotowania systemu compliance w Grupie Agora, który ma wprowadzić w tym zasady wynikające ze „Standardów rekomendowanych dla systemu zarządzania zgodnością w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz systemu ochrony sygnalistów w spółkach notowanych na rynkach organizowanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.”.
W 2019 r. miał miejsce incydent, w ramach którego jeden z byłych pracowników Agory przekroczył swoje uprawnienia i m.in. mógł uzyskać dostęp do danych osobowych współpracowników. W wyniku procedury wyjaśniającej przeprowadzona została analiza ryzyka, a następnie odbyło się spotkanie dla ewentualnych osób zagrożonych taką sytuacją oraz wprowadzono działania zaradcze.
W 2018 r. nie stwierdzono sytuacji związanych z korupcją i nadużyciem.
W przypadku Grupy Agora kwestie z zakresu etyki reklamy związane są zarówno z rolą Spółki jako reklamodawcy, jak również jako wydawcy mediów. Kwestie te mają ogromne znaczenie dla całej działalności.
Grupa Agora przyjęła kodeksy zewnętrzne jako obowiązujące w firmie:
Samoregulacje branżowe związane są w szczególności z odpowiedzialnością Grupy Agora w ramach jej głównej działalności: medialnej oraz reklamowej. Grupa Agora dokłada wszelkich starań, aby powyższe zasady były realizowane zgodnie z oczekiwaniami interesariuszy.
Dba o to, aby reklamy emitowane przez media Grupy były zgodne z obowiązującym prawem (m.in. z zakazami reklamy, dotyczącymi np. gier hazardowych, napojów alkoholowych czy wyrobów tytoniowych) oraz dobrymi obyczajami. Każde ogłoszenie czy reklama powinny być zgodne pod względem treści i formy z prawem, dobrym obyczajami, linią programową lub charakterem publikacji oraz z normami wiążącymi Agorę jako wydawcę: „Kodeksem Etyki Reklamy” oraz „Kodeksem Dobrych Praktyk Wydawców Prasy”.
Dodatkowo reklamy produktów/branż o podwyższonym ryzyku oraz budzących wątpliwości są akceptowane przez prawników.
Agora jest sygnatariuszem „Kodeksu etyki reklamy”, który jest obowiązującym powszechnie standardem komunikacji marketingowej w Polsce. Stanowi on zbiór zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy, w tym zwłaszcza reklamodawcy oraz inne osoby prawne, fizyczne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, zajmujące się działalnością w zakresie reklamy. Kodeks opiera się na powszechnie przyjętych zasadach etyki i dobrych praktykach rynkowych, w szczególności standardach etyki biznesu, normach etycznych w komunikacji marketingowej rekomendowanych przez The European Advertising Standards Alliance (EASA).
Został wprowadzony przez Izbę Wydawców Prasy (IWP). Jest to zbiór norm o charakterze wewnętrznego aktu samokontroli środowiska wydawców zrzeszonych w IWP, a także innych wydawców, którzy do niego przystąpią w kolejnych latach. Głównym celem dokumentu jest ochrona interesów czytelników oraz wydawców przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi naruszającymi szeroko rozumiane dobre praktyki.
Kodeks Dobrych Praktyk Wydawców Prasy .
Agora, dzięki zespołowi Yieldbird jako pierwszy wydawca w Polsce wdrożyła w 2017 r. w serwisach internetowych standard ads.txt. Rozwiązanie ads.txt, opracowane przez IAB Tech Lab, jest odpowiedzią na dwa problemy coraz częściej występujące w ekosystemie reklamy programatycznej: podszywanie się pod znane domeny (tzw. domain spoofing) oraz nieuczciwą odsprzedaż powierzchni reklamowej w programatycznych aukcjach otwartych. Zastosowanie standardu w serwisach internetowych Agory jest przykładem odpowiedzialności wydawcy, a zarazem przykładem realizacji zaleceń IAB w tym zakresie. Więcej
Agora jest firmą o długoletnich tradycjach dziennikarskich, dlatego etyka dziennikarska oraz etyka mediów mają szczególne dla niej znaczenie. Wolność słowa, niezależność, a także wiarygodność to zasady, którymi redakcje kierują się w codziennej pracy. Wszelkie treści, które powstają w mediach Agory są oparte na rzetelnym i prawdziwym przekazie. Istotne są wiarygodne źródła oraz transparentność działania.
Rozwinięciem branżowego systemu wartości są wewnętrzne kodeksy Grupy Agora, dotyczące przede wszystkim profesji dziennikarskiej („Kodeks Dziennikarski” i „Kodeks Dziennikarza”). To wewnętrzne dekalogi pracy dziennikarzy i wydawców zatrudnionych w mediach Grupy Agora. W Agorze S.A. zostały wdrożone dodatkowo „Zasady selekcji reklam i ogłoszeń przyjmowanych do publikacji w „Gazecie Wyborczej”, magazynach „Wysokie Obcasy Extra”, „Książki. Magazyn do czytania” oraz w wydawnictwach cyfrowych (aplikacjach) i serwisach internetowych Wyborcza.pl”, które podsumowują obowiązujące przepisy prawa i wewnętrzne regulacje Agory S.A. dotyczące selekcji reklam i ogłoszeń publikowanych lub emitowanych w wydawnictwach. Uzupełnieniem dokumentu są procedury i zasady określające poszczególne aspekty działalności reklamowej, np.: wytyczne w sprawie zakazu reklamy gier hazardowych, publikacji ogłoszeń wyborczych czy inne.