Grupa Agora dąży do partnerskich relacji z klientami, dostawcami, partnerami biznesowymi, organizacjami społecznymi, instytucjami i innymi interesariuszami. Prowadząc dialog, wysłuchuje opinii i odpowiada w miarę swoich możliwości na potrzeby tych grup.
Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło 17 „Celów Zrównoważonego Rozwoju” (Sustainable Development Goals, SDGs), które mają zostać zrealizowane do 2030 wspólnie – przez państwa, przedsiębiorstwa i społeczeństwa na całym świecie.
Dążymy w swoich działaniach do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals, SDGs), w ramach poszczególnych sfer działalności. Poniżej opisane zostały główne aspekty realizacji poszczególnych celów, które opisują nasze podejście w 2019 r.
Wzrost gospodarczy i godna praca
rozwijanie współpracy z podmiotami, które przestrzegają prawa oraz zachowują należytą staranność w przestrzeganiu standardów branżowych oraz praw człowieka
rozwijanie i prowadzenie dotychczasowej działalności w oparciu o standardy odpowiedzialnego biznesu
MNIEJ NIERÓWNOŚCI
skuteczne przeciwdziałanie dyskryminacji i prowadzenie polityki równego traktowania we wszystkich aspektach zatrudnienia, bez względu na: płeć, wiek, niepełnosprawność, stan zdrowia, rasę, narodowość, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie, bezwyznaniowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, orientację psychoseksualną, tożsamość płciową, status rodzinny, styl życia, formę, zakres i podstawę zatrudnienia, inny typ współpracy oraz inne przesłanki narażone na zachowania dyskryminacyjne
inicjowanie i wspieranie projektów oraz działań służących realizacji tego celu
odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
świadczenie najwyższej jakości usług, odpowiadanie na potrzeby i oczekiwania klientów
budowanie dobrych i długotrwałych kontaktów z klientami
uczciwość i postępowanie zgodne z najwyższymi standardami etyki oraz transparentność w relacjach z klientami i partnerami biznesowymi
oferowanie produktów i usług dostosowanych do różnych grup klientów
Grupa Agora dąży do partnerskich relacji z klientami, dostawcami, partnerami biznesowymi, organizacjami społecznymi, instytucjami i innymi interesariuszami. Prowadząc dialog, wysłuchuje opinii i odpowiada w miarę swoich możliwości na potrzeby tych grup.
KLUCZOWE OBSZARY WPŁYWU SPOŁECZNEGO GRUPY AGORA W ASPEKCIE ODPOWIEDZIALNOŚCI WOBEC KLIENTÓW I DOSTAWCÓW W OPARCIU O CELE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU TO:
rozwijanie współpracy z podmiotami, które przestrzegają prawa oraz zachowują należytą staranność w przestrzeganiu standardów branżowych oraz praw człowieka
rozwijanie i prowadzenie dotychczasowej działalności w oparciu o standardy odpowiedzialnego biznesu
skuteczne przeciwdziałanie dyskryminacji i prowadzenie polityki równego traktowania we wszystkich aspektach zatrudnienia, bez względu na: płeć, wiek, niepełnosprawność, stan zdrowia, rasę, narodowość, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie, bezwyznaniowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, orientację psychoseksualną, tożsamość płciową, status rodzinny, styl życia, formę, zakres i podstawę zatrudnienia, inny typ współpracy oraz inne przesłanki narażone na zachowania dyskryminacyjne
inicjowanie i wspieranie projektów oraz działań służących realizacji tego celu
świadczenie najwyższej jakości usług, odpowiadanie na potrzeby i oczekiwania klientów
budowanie dobrych i długotrwałych kontaktów z klientami
uczciwość i postępowanie zgodne z najwyższymi standardami etyki oraz transparentność w relacjach z klientami i partnerami biznesowymi
oferowanie produktów i usług dostosowanych do różnych grup klientów
Klienci i odbiorcy są jednymi z głównych grup interesariuszy całej grupy kapitałowej Agory. Wyrazem tego są nie tylko przyjęte przez spółki polityki, zasady i regulacje wewnętrzne czy zaangażowanie w działania branżowe, ale również wprowadzanie rozwiązań i podjęcie inicjatyw, których celem są produkty i usługi jeszcze bardziej dostępne, jeszcze bardziej bezpieczne oraz najwyższej jakości.
16,3 mln
użytkownicy serwisów Gazeta.pl i Wyborcza.pl1
14,10 mln
widzowie kin sieci Helios2
9 mln
osób miesięcznie czyta teksty „Gazety Wyborczej” i Wyborcza.pl3
5,6 mln
osób w grudniu weszło na stronę główną Gazeta.pl1
300 tys.
dostępów do płatnych treści „Gazety Wyborczej” i na Wyborcza.pl4
20 tys.
subskrypcji Radia TOK FM na koniec grudnia 2019 r.2
1 Łączny zasięg wszystkich serwisów z grupy Wyborcza.pl i grupy Gazeta.pl w grudniu 2019 r. Dane: Gemius/PBI, XII 2019, RU 16322640, PV 525855214; opracowanie Agora S.A.
2 Źródło: skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Agora wg MSSF za 2019 r.
3 Wyniki opracowane przez Polskie Badania Czytelnictwa na podstawie Badania PBC oraz danych badania Gemius PBI na zlecenie Agory SA. Dane za okres styczeń -wrzesień 2019, łączny zasięg dla wydania papierowego „Gazety Wyborczej” (CCS) oraz wyborcza.pl, wyborcza.biz i wysokieobcasy.pl (RU miesięcznie)
4 Średnie dzienne rozpowszechnianie płatne razem (rozpowszechnianie wydań drukowanych, rozpowszechnianie e-wydań) oraz średnia dzienna liczba płatnych dostępów cyfrowych w IV kwartale 2019 r.
W Agorze S.A. funkcjonuje wiele dokumentów określających relacje z klientami, wśród nich wymienić należy:
„Kodeks dobrych praktyk w obsłudze klienta”
Wewnętrzne regulaminy, zasady ogólne zamieszczenia reklam i ogłoszeń
Procedury pracy z klientami
Procedury reklamacji
Źródłem informacji dotyczącej relacji z otoczeniem, w tym z klientami, odbiorcami i użytkownikami jest również wdrożony w październiku 2018 r. „Kodeks etyki Agory”.
Agora bierze odpowiedzialność za oferowane przez jej przedsięwzięcia, produkty i usługi, jak i komunikację marketingową. W spółkach Grupy Agora powstały regulaminy, które określają zasady, zakres i warunki korzystania z produktów i usług/serwisów/aplikacji przez kupującego/użytkownika, w tym dotyczące zakupu, zwrotu oraz reklamacji.
Klienci mają możliwość kontaktu z pomocą dla użytkowników:
W sieci kin Helios działa zaś zespół ds. komunikacji z widzami: opinie@helios.pl
Zasady reklamacji, sposoby składania reklamacji, w tym zobowiązanie do rozpatrzenia reklamacji w ciągu 24 godzin (obowiązuje w dni robocze), opisane są w regulaminach: „Zasadach ogólnych zamieszczania reklam i ogłoszeń w wydawnictwach Agory” oraz „Zasadach ogólnych zamieszczania reklam serwisach internetowych Agory S.A.” a także „Ogólnych zasadach zamieszczania reklam w portalu Gazeta.pl”. W Agorze S.A. dla działów sprzedaży i obsługi klientów przygotowane zostały procedury dotyczące rozpatrywania reklamacji wraz z załącznikami. Prowadzony jest również rejestr reklamacji, na którego podstawie powstają cykliczne raporty. Wnioski z raportów są analizowane i na ich podstawie wprowadzane są zmiany w oferowanych produktach, usługach lub systemie obsługi klienta.
W komunikacji z klientami biznesowymi oraz indywidualnymi odbiorcami: czytelnikami, użytkownikami, słuchaczami i widzami Grupa Agora przestrzega wewnętrznych regulaminów i procedur, w tym tych dotyczących reklamacji. Głównym standardem dotyczącym relacji z odbiorcami produktów i usług jest „Kodeks dobrych praktyk w obsłudze klienta, czytelnika i użytkownika”. Kodeks ma na celu usprawnienie kontaktów pomiędzy pracownikami Grupy Agora a klientami, czytelnikami i użytkownikami, a jednocześnie uspójnienie działań i zapewnienie im skuteczności. W załączniku do Kodeksu znajduje się szczegółowe omówienie konkretnych zasad, m.in. jak właściwie prowadzić korespondencję e-mailową, a jak telefoniczną i poprzez media społecznościowe.
BUDOWANIE RELACJI Z KLIENTAMI
Dla Agory bardzo ważne są relacje z klientami, użytkownikami i czytelnikami. Dlatego w ramach odpowiedzialnego podejścia do tych osób w 2019 r. zainicjował i kontynuował szereg działań.
Spółki Grupy Agora szukają rozwiązań, których celem będzie dostęp do produktów i usług dla jak najszerszego grona odbiorców – szczególnie grup wrażliwych, defaworyzowanych i wykluczanych. Jest to zgodne z trendem na rynku szerokiej dostępności produktów i usług o najwyższej jakości. Wśród odbiorców tych działań są zarówno grupy: osób z różnymi niepełnosprawnościami, obcokrajowcy czy też weterani.
HELIOS BEZ BARIER! – POKAZY POLSKICH FILMÓW W WERSJI Z NAPISAMI DLA OSÓB NIESŁYSZĄCYCH
4
filmy w wersji z napisami dla osób niesłyszących w 49 kinach sieci Helios
Helios to największa w Polsce sieć kin wielosalowych – dysponuje 49 obiektami w kraju, zarówno w miastach średniej wielkości, jak i w największych aglomeracjach. Helios wychodząc naprzeciw potrzebom różnych grup widzów organizuje specjalne pokazy. Jedną z takich grup są osoby niesłyszące, które potrzebują napisów do oglądania filmu. W 2019 r. sieć kin Helios zorganizowała specjalne pokazy, będące odpowiedzią na potrzeby osób niesłyszących oraz liczne sygnały płynące od kinomanów. We wszystkich kinach Helios kilkukrotnie można było obejrzeć polskie filmy w wersji z napisami dla głuchych. Wśród seansów z napisami znalazły się: „Underdog”, „Miszmasz, czyli Kogel Mogel 3”, „Całe szczęście” i „Piłsudski”. Dzięki dodaniu odpowiednich napisów, dostosowanych do potrzeb osób z dysfunkcją słuchu, mogły one wspólnie z resztą widowni przeżywać niesamowite, filmowe emocje podczas seansów w kinach Helios. Pokazy filmów wersji z napisami dla osób niesłyszących to kolejne z działań sieci kin Helios skierowanych do grup wykluczonych i marginalizowanych, ale też sposób na otwieranie się kina na nowych odbiorców. Kina sieci Helios mają już w swojej ofercie filmy z ukraińskim dubbingiem oraz specjalne seanse edukacyjne dla dzieci rozpoczynających przygodę z kinem. Bilety w specjalnych, niższych cenach dostępne są dla weteranów w ramach akcji „Miejsce Przyjazne Weteranom”.
SEANSE PO UKRAIŃSKU W SIECI KIN HELIOS
15
światowych hitów z ukraińskim dubbingiem w kinach sieci Helios
Od 2018 r. sieć kin Helios - największy operator kinowy w Polsce organizuje specjalne seanse filmów z ukraińskim dubbingiem. W ten sposób w wybranych multipleksach w całym kraju dostępne są filmy dla ukraińskojęzycznych widzów – zarówno dorosłych, jak i dzieci. Inicjatywa Heliosa spotkała się z zainteresowaniem zarówno ze strony widzów, dystrybutorów i konkurentów, którzy również dołączyli do swojego repertuaru filmy po ukraińsku. Dzięki temu grono klientów zostało rozszerzone o nowe osoby, które mogą korzystać z kultury i oglądać filmowe nowości na kinowym ekranie. W ramach projektu w 2019 r. sieć zaprezentowała 15 hitów światowego kina, m.in. „X-Men: Mroczna Phoenix”, „Ad Astra”, „Toy Story 4”, „Joker”, „Aladyn”, „Avengers: Koniec gry” i „Kapitan Marvel”.
„PRYVIT” – PIERWSZA BEZPŁATNA GAZETA DLA UKRAIŃCÓW WE WROCŁAWIU
6 tys.
egzemplarzy to nakład gazety „Pryvit”
„Pryvit” to pierwsza gazeta stworzona z myślą o Ukraińcach mieszkających w Polsce. Jest to wspólne przedsięwzięcie wrocławskiej redakcji „Gazety Wyborczej”, Miasta Wrocław oraz Fundacji Ukraina. Wydawcy zależy, aby dzięki gazecie „Pryvit” Ukraińcy lepiej poznali Wrocław, dowiedzieli się, jak korzystać z walorów miasta i imprez w nim organizowanych i dzięki temu lepiej integrowali się w polskim społeczeństwie. Gazeta „Pryvit” jest dostępna za darmo w miejscach często odwiedzanych przez Ukraińców, np. w siedzibie Fundacji Ukraina, cerkwi prawosławnej, urzędach, uczelniach, ale też w restauracjach, które prowadzą Ukraińcy. Lista miejsc, w których można dostać „Pryvit”, znajduje się na http://wroclaw.wyborcza.pl. Nakład gazety to 6 tys. egz.
HELIOS W PROGRAMIE „MIEJSCE PRZYJAZNE WETERANOM”
Pamiętając o ogromnych zasługach polskich żołnierzy, sieć kin Helios przystąpiła do programu Fundacji Stratpoints „Weterani są wśród nas – Miejsce Przyjazne Weteranom”. Dzięki tej inicjatywie każda osoba posiadająca status weterana może kupić wejściówkę do dowolnie wybranego kina sieci w cenie biletu ulgowego. Bilety na wszystkie seanse są dostępne w kasach po okazaniu legitymacji weterana. Inicjatorzy programu, których wspiera Helios, chcą na wzór amerykański dbać i troszczyć się o żołnierzy po zakończeniu ich służby. Oferta dla weteranów i ich rodzin ma zapewnić pomoc m.in. w zdobyciu nowego zawodu, rozrywkę, opiekę medyczną oraz aktywność fizyczną. Inicjatywa spotkała się z pozytywnym odbiorem widzów, którzy chętnie korzystają z szansy nabycia biletów w korzystnej cenie.
KULTURA DOSTĘPNA W SIECI KIN HELIOS
114 tys.
widzów na seansach Kultury Dostępnej w sieci kin Helios
Kultura Dostępna w Kinach to program, którego celem jest dotarcie z polską sztuką filmową do szerokiego grona odbiorców dzięki przystępnej cenie biletu. Promuje on również polską sztukę filmową. W 2019 r. we wszystkich kinach Helios w całej Polsce co czwartek odbywały się seanse, w ramach których wyświetlono łącznie blisko 37 polskich filmów, które obejrzało ponad 114 tys. kinomanów. Widzowie mogli zobaczyć najbardziej cenione przez krytyków oraz nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy polskiej produkcji, m.in.: „Zimna wojna”, „Twój Vincent”, „Jeszcze dzień życia”, „Underdog”, „Zabawa, zabawa”, „53 wojny”, „Słodki koniec dnia”, „Miszmasz czyli Kogel Mogel 3”, „Fuga”, „Kurier”, „Kamerdyner”, „Ja teraz kłamię”. Program jest częścią ogólnopolskiego projektu Kultura Dostępna - Narodowego Centrum Kultury oraz MKiDN.
AUTOMATYCZNE TRANSKRYPCJE AUDYCJI RADIA TOK FM
Osoby z dysfunkcją słuchu mogą mieć problem z dostępem do wartościowych audycji i podkastów przygotowywanych przez Radio TOK FM. Obecnie rozwijanym rozwiązaniem są automatyczne transkrypcje audycji Radia TOK FM. Są one generowane przez oprogramowanie komputerowe, które rozpoznaje mowę ludzką w nagraniu audio i zamienia ją na tekst pisany. Automatyczne transkrypcje lub ich fragmenty publikowane są celem przybliżenia zawartości poszczególnych audycji radiowych użytkownikom serwisu internetowego tokfm.pl, a także ułatwienia ich wyszukania za pomocą zewnętrznych wyszukiwarek internetowych. Publikacja transkrypcji ma charakter testowy i wybiórczy i nie jest stałym elementem oferty internetowej Radia TOK FM. Radiostacja dokłada wszelkich starań, aby poprzez rozwój inteligentnych algorytmów oprogramowania do rozpoznawania mowy podnosić jakość transkrypcji, jednak proces ten przebiega całkowicie automatycznie i nie jest doskonały. Generowanie i publikacja automatycznych transkrypcji audycji Radia TOK FM jest elementem projektu ”Search the radio„. Projekt ten realizowany jest przez Grupę Radiową Agory przy wsparciu funduszu Google DNI, w ramach czwartej rundy programu the Digital News Initiative, wspierającego innowacyjne projekty technologiczne w mediach. Partnerem technologicznym projektu jest firma NEWTON Technologies działająca na 11 europejskich rynkach.
Marketing zaangażowany społecznie to włączenie czytelników do wsparcia konkretnych przedsięwzięć.
PRENUMERATORZY CYFROWEJ „GAZETY WYBORCZEJ” WSPIERAJĄ CELE SPOŁECZNE
„Gazeta Wyborcza” po raz kolejny zaprosiła czytelników do wsparcia ważnego społecznie tematu w ramach wyjątkowej oferty prenumeraty cyfrowej. W 2019 r. cały przychód z akcji został przekazany na wsparcie strajkujących nauczycieli. W działaniach prowadzonych pod hasłem #Wspieramynauczycieli zebrano 200 tys. zł – na specjalny fundusz, który ma zrekompensować protestującym nauczycielom utratę części pensji. Redakcja aktywnie wspierała też pracowników oświaty w czasie ich strajku, wydając specjalne, bezpłatne numery dziennika skierowane do nauczycieli, uczniów i ich rodziców, a także relacjonując protesty i tworząc newslettery. 26 kwietnia 2019 r. w siedzibie Agory odbył się wyjątkowy koncert charytatywny Waldemara Malickiego z zespołem, z którego cały dochód przekazano na wsparcie strajkujących.
Dbając o najwyższe standardy transparentności ruchu w internecie, a jednocześnie dostarczając użytkownikom dostęp do treści i forów dyskusyjnych tworzonych z myślą o ich rzeczywistych zainteresowaniach i potrzebach, serwisy internetowe Agory wprowadziły zabezpieczenia przed botami i internetowymi trollami.
SERWISY AGORY Z NARZĘDZIEM ABT SHIELD I ZABEZPIECZENIEM PRZED BOTAMI I INTERNETOWYMI TROLLAMI
Zespół portalu Gazeta.pl oraz serwisy grupy Wyborcza.pl w połowie 2019 r. na swoich stronach podpięły narzędzie ABT Shield, stworzone przez firmę Edge NPD. To nowoczesne rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które pozwala na ograniczenie rozpowszechniania wprowadzających w błąd informacji, a także negatywnego wpływu botów i trolli na doświadczenie czytelników oraz skuteczność kampanii reklamowych. Zwiększona aktywność fałszywych użytkowników, działalność botów i trolli internetowych czy skanowanie witryn i kopiowanie treści w czasie rzeczywistym to zagrożenia, z którymi coraz częściej mierzą się wydawcy internetowi. Wdrożenie narzędzia ABT Shield przez serwisy Agory to odpowiedź na te problemy. ABT Shield to narzędzie, które uczy się schematów działania i śledzi zachowanie botów i trolli na podstawie analizy dużej ilości ruchu internetowego. Kluczowi wydawcy i firmy internetowe przeprowadzają wspólną analizę ruchu w celu wymiany doświadczeń, a każdy nowy użytkownik rozwiązania pomaga w budowaniu szczelniejszej i doskonalszej tarczy przeciwko botom i trollom poprzez anonimowe udostępnianie śladów groźnych połączeń. Produkt ABT Shield powstał dzięki finansowaniu w ramach programu Google DNI Fund i został zaprojektowany w ścisłej współpracy z wydawcami, reklamodawcami, środowiskiem akademickim i think tankami. Gazeta.pl jest zaufanym partnerem firmy Edge NPD, która tworzy to rozwiązanie. Zespół portalu brał udział w rozwijaniu narzędzia ABT Shield i sprawdzał jego skuteczność na wybranych serwisach, aby po fazie testów wdrożyć je na wszystkich swoich stronach. Dzięki temu narzędziu zespoły Gazeta.pl i Wyborcza.pl mogą identyfikować i eliminować sztuczny ruch generowany przez boty i fałszywych internautów. To rozwiązanie korzystne zarówno z punktu widzenia użytkowników, pozwala poprawiać jakość treści rzeczywiście czytanych przez internautów, jak i reklamodawców, którzy płacą za jakościowy ruch na stronach prezentujących ich produkty. Projekt wdrożenia narzędzia ABT Shield w serwisach internetowych Agory jest prowadzony w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR.
WYBORCZA.PL NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA MARKI W INTERNECIE
Przedstawiciele „Gazety Wyborczej” działają aktywnie w grupie roboczej Brand Safety IAB, która edukuje rynek nt. bezpieczeństwa marki w internecie. Zaś sama „Gazeta Wyborcza” chce być zaufanym źródłem dla użytkowników – wolnym od fałszywych informacji, mowy nienawiści, trolli, botów czy fraudów reklamowych. W 2020 r. obszar brand safety będzie priorytetem w działaniach – powstaną m.in. kolejne narzędzia pozwalające monitorować i dopasowywać treści reklamowe. Wspólna inicjatywa Wyborcza.pl i Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR powstała w celu ochrony reklamodawców przed botami i trollami oraz przeciwdziałania dezinformacji w internecie. Jest to zaproszenie przedstawicieli rynku reklamowego do dialogu branżowego i podjęcia wspólnej inicjatywy na rzecz jakościowego ruchu w internecie i przeciwdziałania dezinformacji. Projekt jest częścią strategii działań związanych ze zwalczaniem dezinformacji podjętych przez Komisję Europejską (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/fake-news-disinformation). Technologia Anti-Bots and Trolls Shield (ABT Shield) ogranicza wpływ botów i trolli na doświadczenie użytkowników sieci, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji czy skuteczność kampanii reklamowych. Pozwala określić, czy mamy do czynienia z prawdziwym użytkownikiem czy też ze zautomatyzowanym atakiem lub sztuczną aktywnością sieciową (botem). SAR wraz z Wyborcza.pl zaprosił reklamodawców, agencje, wydawców internetowych i organizacje branży reklamowej do włączenia się w dialog branżowy i uczestnictwo w spotkaniach.
FORMATY REKLAMOWE ZGODNE Z ZALECENIAMI COALITION FOR BETTER ADS W OFERCIE GAZETA.PL
Coalition for Better Ads to międzynarodowa inicjatywa firm. Jednym z jej celów jest standaryzacja formatów reklamowych dostępnych w internecie, w tym przede wszystkim wyeliminowanie reklam uważanych za natarczywe i irytujące z perspektywy konsumentów. Dotychczas koalicja wprowadziła standardy dotyczące formatów statycznych w środowiskach PC i mobile. W 2020 r. wdrożyła regulacje dotyczące obszaru wideo (treści do 8 minut). Formaty wprowadzone bez Biuro Reklamy Gazeta.pl są zgodne z tymi standardami. W ofercie Gazeta.pl nie ma bloków reklamowych, zawsze jest tylko jeden spot przed materiałem redakcyjnym. Dodatkowo, portal od dawna stosuje spoty, które trwają maksymalnie do 30 sekund. W przypadku dłuższych spotów zamówionych przez klientów, jedyną dopuszczalną opcją jest emisja z możliwością pominięcia. W tym przypadku również Gazeta.pl przestrzega obowiązujących regulacji. Gazeta.pl nie stosuje reklam przykrywających playera. Rozwiązania w ofercie biura reklamy Gazeta.pl stanowią alternatywę dla reklam, które według Coalition for Better Ads są najbardziej irytujące i skłaniają internautów do instalowania programów blokujących reklamy. Formaty reklamowe w ofercie Gazeta.pl - Prestitial, Small Sticky Ads oraz Halfpage Mobi - są skuteczne i proste, a zarazem nieinwazyjne i przyjazne dla użytkowników. Prestitial to format dedykowany na desktop, który pojawia się na całym ekranie jeszcze przed wyświetleniem treści strony. Posiada możliwość natychmiastowego pominięcia reklamy, dzięki czemu użytkownik decyduje o jej oglądaniu. To rozwiązanie całkowicie absorbujące uwagę, idealne do działań wizerunkowych i zasięgowych. Small Sticky Ads to reklama, która pojawia się na 15 sekund na dole ekranu. Nie jest uciążliwa, ponieważ przykrywa tylko niewielką część strony i dopasowuje się do ekranu. Jednocześnie zwraca uwagę użytkowników, podążając za nimi podczas przeglądania strony. Halfpage Mobi to format dedykowany na urządzenia mobilne, który płynnie przewija się wraz z zawartością strony. Nie irytuje użytkowników, ale zwraca ich uwagę, ponieważ jest emitowany w tekście. Więcej informacji o formatach reklamowych: Reklama.Gazeta.pl
YIELDBIRD Z GRANTEM NCBiR NA INNOWACYJNY PRODUKT ADXo
3,6 mln zł
dotacji z NCBiR na projekt ADXo dotyczący opracowania i wdrożenia innowacyjnego systemu zarządzania sprzedażą powierzchni reklamowych wydawców w czasie rzeczywistym
Zespół firmy Yieldbird z Grupy Agora pracuje nad stworzeniem rozwiązania, które pomoże właścicielom serwisów internetowych w poprawie efektywności zarządzania posiadaną przez nich powierzchnią reklamową. Na działania związane z tym innowacyjnym projektem spółka otrzymała grant w wysokości 3,6 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „Inteligentny Rozwój”. ADXo – innowacyjne rozwiązanie, nad którym pracuje Yieldbird, pozwoli zautomatyzować zarządzanie cenami reklam na podstawie analizy danych historycznych oraz zachowania kupujących. Dzięki wykorzystaniu technologii machine learning narzędzie ma zapewnić wydawcom internetowym pełną kontrolę nad polityką cenową oraz lepsze wykorzystanie danych przychodowych. Produkt będący rezultatem projektu pozwoli także wydawcom internetowym ujednolicić raportowanie, zmniejszyć nakłady pracy potrzebnej do obsługi programatycznych przychodów reklamowych, poprawić szybkość reakcji na błędy techniczne i zwiększyć efektywność cenową sprzedawanej powierzchni reklamowej. Dzięki kompatybilności z narzędziem Google Ad Manager produkt rozwijany przez Yieldbird będą mogli implementować i obsługiwać wydawcy na całym świecie. Efektem projektu będzie produkt unikalny nie tylko na rynku europejskim, ale także w skali globalnej, co pozwoli dalej spółce rozwijać się na rynkach zagranicznych takich, jak Stany Zjednoczone, Brazylia czy Australia. Dobór właściwych stawek do odpowiednich segmentów powierzchni przy jednoczesnym uwzględnieniu otoczenia rynkowego i strategii cenowej konkurencji jest jednym z najważniejszych, ale też najtrudniejszych zadań, jakie stoją przed osobami odpowiadającymi za przychody reklamowe wydawców. Dzięki wsparciu NCBR powstanie innowacyjny system przetwarzający dane transakcyjne z wykorzystaniem algorytmów uczenia maszynowego tak, aby umożliwić zbadanie niewidocznych okiem zmian i trendów rynkowych. Rozwój narzędzia ADXo wiąże się m.in. z dynamiczną rozbudową działów produktu oraz Data Science – w minionym roku Yieldbird zatrudnił pierwszych specjalistów, którzy wspomagają firmę w realizacji projektu i pracy nad technologią, a także w dalszym ciągu prowadzi kolejne rekrutacje. W realizacji projektu spółkę wspiera również zespół naukowców na czele z prof. dr hab. Witoldem Abramowiczem z Katedry Informatyki Ekonomicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Oprócz funduszy z NCBR Yieldbird zainwestuje dodatkowo w rozwój projektu kolejne 3,6 mln zł, co podniesie końcową wartość inwestycji do ponad 7 mln zł. Przewidywany czas trwania projektu to 3 lata liczone od jego startu w czwartym kwartale 2019 roku. Więcej informacji o projekcie: Yieldbird.com/ncbr-project
Portal Gazeta.pl cyklicznie prowadzi badania wśród swoich użytkowników, pytając ich o opinie i sugestie. Główne wnioski są wykorzystywane do ulepszania pracy serwisu. Okazjonalnie zaś przygotowywane są testy użytkowników oraz badania tematyczne, np. zaangażowania użytkowników mediów społecznościowych.
FRIENDLY PANEL, CZYLI GAZETA.PL SYSTEMOWO BADA SWOICH UŻYTKOWNIKÓW
11 tys.
użytkowników wzięło udział w badaniach dotyczących portalu Gazeta.pl
Od 2019 r. w Gazeta.pl działa stały, cykliczny proces badania użytkowników w ramach badań jakościowych i ilościowych. Wnioski i rekomendacje służą m.in. do wprowadzenia nowych formatów kontentowych, które odpowiadają na potrzeby użytkowników. Są one następnie poddawane kolejnym badaniom. Badane są również zmiany dotyczące funkcjonalności czy UX serwisów, a także ważne dla użytkowników kwestie społeczne, w które portal powinien się zaangażować. W ankiecie, którą w 2019 r. wypełniła rekordowa liczba 11 tys. użytkowników, najczęściej wskazywano kwestie uczciwości w dyskursie publicznym oraz ekologii. W ramach badań przeprowadzono trzy fale friendly panelu i warsztaty z użytkownikami, zaś wyniki są wykorzystywane do realizacji strategii Gazeta.pl.
DIALOG Z KLIENTAMI DZIĘKI STRONIE BIURA REKLAMY GAZETA.PL
W listopadzie 2018 r. zaprezentowana została nowa wersja strony Reklama.Gazeta.pl, która prezentuje najważniejsze informacje na temat serwisów i produktów reklamowych portalu oraz przykłady najciekawszych realizacji biura reklamy Gazeta.pl z ostatnich miesięcy. Strona jest formą dialogu z interesariuszami, ponieważ pozwala na zbieranie na bieżąco informacji zwrotnych od klientów biura reklamy, m.in. dzięki ankiecie.
Wyrazem docenienia działań Grupy Agora wobec klientów są wyróżnienia i nagrody.
AMS PO RAZ 10. NA SZCZYCIE RANKINGU BIUR REKLAMY „MEDIA MARKETING POLSKA”; WYRÓŻNIENIA DLA „GAZETY WYBORCZEJ” I TANDEM MEDIA
10. raz
biuro reklamy AMS zostało liderem zestawienia działów sprzedaży firm reklamy OOH
Jak co roku zespoły sprzedaży działające w Grupie Agora zdobyły w 2019 r. wysokie noty od klientów reklamowych w raporcie „Biura Reklamy 2019”. W badaniu przygotowanym dla „Media Marketing Polska” zespół AMS otrzymał nagrodę Biura Reklamy OOH Roku, a wyróżnienia trafiły do handlowców z „Gazety Wyborczej” i Tandem Media. Już 10. raz biuro reklamy AMS zostało liderem zestawienia działów sprzedaży firm reklamy OOH. „Doceniamy przede wszystkim rozwój oferty premium i wyniki biznesowe” - napisali twórcy opracowania. Zespół sprzedaży AMS oferuje, zdaniem badanych na zlecenie „Media Marketing Polska”, atrakcyjne formaty i rozwiązania technologiczne; potrafi elastycznie i sprawnie działać w sytuacji zmian w trakcie kampanii. Klienci cenią handlowców AMS za umiejętność doradzenia i zaoferowania ciekawych rozwiązań, za szybkie i wyczerpujące odpowiedzi na briefy oraz transparentną politykę cenową. W kategorii Biura reklamy prasowej - dzienniki redakcja „Media Marketing Polska” nie wskazała głównego zwycięzcy. Jedno z dwóch wyróżnień trafiło do zespołu sprzedaży „Gazety Wyborczej” i Wyborcza.pl. „Biuro reklamy Gazety Wyborczej może się wciąż pochwalić najwyższymi wpływami z reklam wśród dzienników oraz - co być może nawet ważniejsze - cieszy się ogromnym zaufaniem klientów” - czytamy w raporcie. Reklamodawcy współpracujący z dziennikiem cenią sobie zwłaszcza doradztwo handlowców „Wyborczej” i ich umiejętność zaoferowania ciekawych rozwiązań, a także elastyczność i sprawność w działaniu oraz transparentność polityki cenowej. Tandem Media, broker reklamy radiowej i kinowej Agory, w tegorocznej edycji raportu zdobył wyróżnienie w kategorii Biura reklamy kinowej. „Wyróżniamy biuro Tandem Media za imponujące wyniki sprzedaży i utrzymanie pozycji jednego z liderów na skrajnie wymagającym rynku kinowej reklamy” - uzasadniła redakcja „Media Marketing Polska”. Klienci „kinowi” Tandem Media wskazali, że współpraca z tym zespołem zapewnia im poczucie bezpieczeństwa. Dobre opinie w rankingu zebrały także: biuro reklamy Gazeta.pl, zwłaszcza za umiejętność doradzenia ciekawych rozwiązań, zespół oferujący reklamy w magazynach Agory (działający w strukturach biura reklamy „Gazety Wyborczej” i Wyborcza.pl).
Magazyn „Media Marketing Polska” co roku publikuje raport „Biura Reklamy”. Oceny zespołów sprzedaży mediów dokonuje w nim panel specjalistów pracowników domów mediowych. Noty przyznawane są m.in. w kategoriach: ogólna ocena biur reklamy, elastyczność i sprawność w sytuacji zmiany w trakcie kampanii, otwartość na negocjacje cenowe, oferowane atrakcyjne formaty i rozwiązania. Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI w dniach 15-25 października 2019 r. przez Kantar Millward Brown.
„GAZETA WYBORCZA” LIDEREM NAJSILNIEJSZYCH BRANDÓW W POLSCE W RANKINGU TOP MARKA 2019
900 tys.
wzmianek o „Gazecie Wyborczej” w mediach
W najnowszym badaniu Top Marka „Gazeta Wyborcza” zajęła pierwsze miejsce w zestawieniu 500 najsilniejszych medialnie marek w Polsce, wyprzedzając TVN i Polską Grupę Energetyczną. „Gazeta Wyborcza” jest też liderem brandów w kategorii Prasa - publikowane przez nią najświeższe informacje są cytowane najchętniej spośród tytułów prasowych. Top Marka 2019 to największe badanie marek w polskich mediach. Dwunasta edycja rankingu brandów o najlepszym wizerunku objęła aż 500 marek z 50 branż. Liderem całego zestawienia została „Gazeta Wyborcza”, wyprzedzając TVN, PGE, Audi, BMW, Polsat, „Super Express”, Mercedes, Orlen i TVN24, które razem tworzą TOP 10 najsilniejszych marek. „Gazeta Wyborcza” zwyciężyła jednocześnie w kategorii Prasa - pod względem zarówno liczby, jak i zasięgu wzmianek wymieniających jej brand. W analizowanym okresie ukazało się ponad 900 tys. takich publikacji. Jak wskazują twórcy opracowania, dziennik zawdzięcza to m.in. kilku głośnym publikacjom, np. poświęconym aferze wokół KNF, a także tym związanym z biznesem jej wydawcy Agory S.A. Najwięcej wzmianek o „Gazecie Wyborczej” pojawiło się w mediach społecznościowych - 90,1%. W tegorocznym rankingu Top Marka znalazły się również inne marki Grupy Agora. Gazeta.pl zajęła trzecie miejscu w zestawieniu najbardziej medialnych portali internetowych, a w ogólnym rankingu 500 najbardziej medialnych marek uplasowała się na 101. pozycji. Kolejnymi brandami były: Radio TOK FM (272. miejsce ogółem, 6. wśród stacji radiowych) i Wydawnictwo Agora (292. ogółem, 7. wśród wydawnictw książkowych). Badanie Top Marka jest wspólnym przedsięwzięciem pomysłodawcy projektu - magazynu „Press” i autora metodologii - Press-Service Monitoring Mediów. Realizowane jest od 2007 r. Pierwsze edycje zawierały analizę publikacji prasowych. W 2013 r. badanie poszerzono o materiały z internetu, dwa lata później - o wzmianki z serwisów społecznościowych. Wyniki badania Top Marka 2019, przeprowadzonego przez Press-Service Monitoring Mediów, zaprezentowano w listopadowo-grudniowym wydaniu magazynu „Press”. Przeanalizowano w nim materiały z prasy, internetu i mediów społecznościowych opublikowane od 1 lipca 2018 do 30 czerwca 2019 r. – łącznie aż 73 mln wzmianek.
Od 24 lipca 2018 r. w pionie Druk Agory S.A. funkcjonuje System Zarządzania Jakością oparty na Normie ISO 9001:2015. Zastąpił on wcześniejszy system oparty na Normie ISO 9001:2008. Główne założenia polityki w zakresie zarządzania jakością z 24 lipca 2018 r. dotyczą ciągłego doskonalenia jakości poprzez spełnienie wymagań i oczekiwań klientów przy stałym wzroście rentowności prowadzonych działań oraz bezpieczeństwa finansowego Agory.
W związku z ogłoszeniem przez zarząd decyzji o zaprzestaniu produkcji w drukarniach w Tychach i w Pile, w czerwcu 2019 r. główne cele zostały przedefiniowane i związane są z przeniesieniem druku klientów zewnętrznych do drukarni w Warszawie oraz demontażem i relokacją części sprzętu z likwidowanych drukarń. W ramach realizacji tych celów przygotowano wewnętrzne szkolenia z obsługi przenoszonych do Warszawy maszyn i urządzeń oraz zaplanowano komunikację skierowaną do klientów. Dzięki tym działaniom zachowano ciągłość produkcji gazet i czasopism po likwidacji dwóch z trzech drukarni Agory.
Działalność mediów Grupy Agora opiera się na wartościach i zasadach, wśród których najważniejsze dotyczą: niezależności, dbałości o jakość i rzetelność przygotowywanych materiałów oraz odpowiedzialność za słowa. Media Agory starają się rozwijać wśród odbiorców umiejętność korzystania z zasobów oferowanych przez media oraz krytycznego myślenia. Równocześnie dziennikarze i pracownicy Grupy Agora czynnie włączają się w akcje społeczne oraz inicjują szereg działań, kampanii i inicjatyw, które angażują lokalne społeczności i poruszają ważne problemy społeczne. W ramach oferowanych produktów są takie, których społeczny cel jest związany z ważnymi dla społeczeństwa problemami, kwestiami i tematami.
DZIAŁANIA „GAZETY WYBORCZEJ” NA RZECZ WOLNOŚCI W MEDIACH
43 tys.
wyświetleń relacji wideo debaty o mediach „FREE WORLD FREE PRESS”
Jakie wyzwania stoją dziś przed dziennikarzami? Czy potrzebne są media publiczne? Czym jest demokratyczne dziennikarstwo? Kto jest dziś cenzorem, a kto trollem? Czym jest dziennikarska wolność? Poszukiwania odpowiedzi na te pytania stały się inspiracją do zorganizowania przez „Gazetę Wyborczą” we współpracy z międzynarodowymi partnerami debat pod hasłem: „FREE WORLD FREE PRESS” oraz warsztatów dla branży medialnej towarzyszących wręczeniu prestiżowej nagrody European Press Prize Award 2019. Debata o mediach „FREE WORLD FREE PRESS” odbyła się 22 maja 2019 r. w siedzibie „Gazety Wyborczej” w Warszawie. Rozmowie o wyzwaniach współczesnego dziennikarstwa w Polsce i na świecie, prowadzonej w dwóch panelach, towarzyszyło otwarcie wystawy wybitnego fotografa Yannisa Behrakisa pod patronatem agencji Reuters i European Press Prize. Gośćmi debat prowadzonych przez Hannę Lis i Michała Nogasia – „Przyszłość mediów publicznych w Polsce” oraz „Rola dziennikarstwa i wolnych mediów na świecie - wczoraj, dzisiaj i jutro” byli dziennikarze, przedstawiciele NGO’sów i ludzie mediów. Udział w wydarzeniu był bezpłatny, przygotowano również transmisje ze spotkania w mediach społecznościowych i na Wyborcza.pl. Dzień później w siedzibie „Gazety Wyborczej” miała miejsce gala European Press Prize Award 2019 – prestiżowego konkursu na najlepszy europejski tekst prasowy. Wydarzeniu, które odbyło się po raz pierwszy w Polsce, towarzyszyły warsztaty dla dziennikarzy, wydawców i redaktorów z Europy.
Debaty „FREE WORLD FREE PRESS”:
„Przyszłość mediów publicznych w Polsce” - prowadzenie Michał Nogaś. Udział wzięli: Maciej Czajkowski BBC, Krzysztof Luft, prof. Arkadiusz Stempin, Dominika Bychawska-Siniarska - Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Jerzy B. Wójcik - wydawca „Gazety Wyborczej”, Piotr Kraśko TVN / Radio TOK FM.
„Rola dziennikarstwa i wolnych mediów na świecie - wczoraj, dzisiaj i jutro” - prowadzenie Hanna Lis. Udział wzięli: Jarosław Kurski - pierwszy zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, Harlan Mandel - dyrektor zarządzający Media Development Investment Fund, Magdalena Chudzikiewicz - członek zarządu Polska Press, Leszek Jażdżewski – Liberte, Tomasz Sekielski - reporter, dokumentalista, Artur Kurasiński - bloger, konsultat, przedsiębiorca internetowy.
„Gazeta Wyborcza” często porusza kwestie wolności mediów i rzetelności dziennikarskiej, organizuje też wydarzenia i akcje związane z tą tematyką. We wrześniu 2019 r. „Gazeta Wyborcza Trójmiasto” zorganizowała Panel Reportażystów, który otworzył Gdański Tydzień Demokracji. W dyskusji o tym, czy dziennikarstwo zaangażowane może w dzisiejszym świecie wspierać demokrację, wzięło udział 300 osób.
„GAZETA WYBORCZA” POLSKIM PARTNEREM W PROGRAMIE GOOGLE NEWS INITIATIVE FELLOWSHIP
40
redakcji informacyjnych z
11
krajów w programie Google News Initiative Fellowship
„Gazeta Wyborcza” dołączyła do Google News Initiative Fellowship, programu organizowanego przez Europejskie Centrum Dziennikarstwa (EJC). Dzięki tej inicjatywie jedna osoba, wybrana spośród zgłoszonych kandydatów, odbyła ośmiotygodniowy płatny staż dziennikarski w dziale danych „Gazety Wyborczej”. Dziennik był jedynym partnerem medialnym GNI Fellowship z Polski. Google News Initiative Fellowship, organizowany w krajach Unii Europejskiej przez Europejskie Centrum Dziennikarstwa (EJC), adresowany jest do studentów różnych kierunków studiów, którzy pasjonują się dziennikarstwem oraz nowymi technologiami, rozumiejąc ich coraz większą rolę w pracy redaktorów. Staże oferowane w programie to wyjątkowa okazja dla młodych osób, aby poznać specyfikę działania największych mediów informacyjnych w Europie, móc uczyć się od najlepszych dziennikarzy i zdobyć cenne doświadczenie. Europejskie Centrum Dziennikarstwa (EJC) stawia na jakościowe dziennikarstwo w erze cyfrowej i dzięki programowi GNI Fellowship chce kształcić nowe pokolenie dziennikarzy i rozwijać kompetencje, potrzebne do pracy w mediach. W ramach GNI Fellowship kilkadziesiąt osób, wybranych spośród wszystkich zgłoszonych kandydatów, zostało zaproszonych na płatne ośmiotygodniowe staże wakacyjne w 40 redakcjach informacyjnych z 11 krajów europejskich: Austrii, Belgii, Finlandii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwecji, Szwajcarii, Holandii oraz – po raz pierwszy w historii – Polski. W programie biorą udział m.in. brytyjski dziennik „The Guardian”, francuska agencja prasowa AFP, fiński publiczny nadawca radiowo-telewizyjny Yle czy irlandzki portal TheJournal.ie, ale również lokalne i regionalne media. Spośród wszystkich nadesłanych zgłoszeń redakcja ”Gazety Wyborczej” wybrała na stażystkę Barbarę Erling – studentkę Uniwersytetu Amsterdamskiego, która pracowała jako korespondentka oraz reporterka wideo w CNN Indonesia. Swoje doświadczenie dziennikarskie zdobywała również w redakcji warszawskiego Reutersa, TVP, TVN oraz polskich stacjach radiowych. Barbara Erling zaczęła ośmiotygodniowy płatny staż w redakcji dziennika 1 sierpnia 2019 r. w dziale danych „Gazety Wyborczej”, wydającym dwa serwisy: Sonar.Wyborcza.pl i BIQdata.Wyborcza.pl. Zajmowała się dziennikarstwem danych (data journalism) oraz tworzeniem materiałów, również tych międzynarodowych - w ramach projektu dziennika pt. Sonar Europe. W 2020 r. planowany jest kolejny staż, tym razem w redakcji „Wysokich Obcasów”.
„EUROPE TALKS”/”EUROPA ROZMAWIA”
500 osób
wzięło udział w festiwalu „European Talks” w Brukselii
„Gazeta Wyborcza” uruchomiła platformę „Europe Talks” łączącą ludzi o różnych poglądach politycznych z całej Europy. To wspólny projekt polskiego dziennika oraz 15 innych europejskich redakcji medialnych, który ma umożliwić debatę wielu środowisk przed zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego. W ramach akcji „Europe Talks” – od 18 marca do 10 kwietnia 2019 r. – w serwisie Wyborcza.pl pod konkretnymi artykułami dostępna była ramka z jednym z siedmiu politycznie kontrowersyjnych pytań, które były wówczas przedmiotem debaty w wielu krajach Unii Europejskiej, np. „czy wszystkie kraje w Europie powinny ponownie wprowadzić ścisłe kontrole na granicach krajowych” lub „czy bogate kraje europejskie powinny wspierać mniej zamożne państwa?”. Internautę, który udzielił odpowiedzi (tak / nie) na wszystkie siedem pytań oraz zarejestrował się na platformie, system łączył z innymi Europejczykiem z sąsiedniego kraju – kimś, kto odpowiedział na pytania w odmienny sposób. W połowie kwietnia wybrani partnerzy do debaty zostali sobie przedstawieni i nawiązali ze sobą kontakt. Dzięki „Europe Talks” po raz pierwszy osoby o różnych poglądach z różnych krajów Unii Europejskiej mogły w tym samym czasie debatować ponad granicami państwowymi. Nieznajomi np. z Belgii, Francji, Włoch i Polski mogli się spotkać ze swoimi europejskimi sąsiadami, poznać ich bliżej i spróbować zrozumieć ich światopogląd. 11 maja 2019 r. podczas finału akcji uczestnicy spotkali osobiście lub przez wideokonferencję z oponentem. W Festiwalu „European Talks” w Brukseli wzięło udział 500 osób. Pomysłodawcami oraz organizatorami projektu „Europe Talks” byli reprezentanci 16 redakcji medialnych z całej Europy. W tym gronie znalazły się: „Gazeta Wyborcza” z Polski, ZEIT ONLINE z Niemiec, arte.tv z Francji i Niemiec, „Capital” z Bułgarii, Delfi.it z Estonii i Łotwy, „De Standaard” i „Knaack” z Belgii, „Der Standard” z Austrii, „EfSyn” z Grecji, „Financial Times” z Wielkiej Brytanii, „Helsingin Sanomat” z Finlandii, HuffPost.com, „La Repubblica” i SkyTG24 z Włoch, „Morgenbladet” z Norwegii i „Politiken” z Danii. Pomysłodawcy projektu „Europe Talks” z ZEIT ONLINE zostali nagrodzeni The Jean Monnet Prize „za ogromny wysiłek i osiągnięcie na szeroką skalę, a także za wykorzystanie zasięgu mediów i ich siły organizacyjnej w celu promowania zrozumienia i integracji”. Nagroda The Jean Monnet Prize for European Integration (za integrację europejską) upamiętnia osiągnięcia Jeana Monneta i jest przyznawana osobom lub grupom odnoszącym sukcesy w integracji europejskiej dzięki zaprojektowanym i wdrożonym przez siebie projektom.
„GAZETA WYBORCZA” W OBRONIE DZIENNIKARZA IWANA GOŁUNOWA
„Gazeta Wyborcza” włączyła się do międzynarodowej akcji publikowania reportaży Iwana Gołunowa – nieposłusznego wobec Kremla rosyjskiego dziennikarza portalu Meduza, który 6 czerwca 2019 r. został aresztowany w policyjnej prowokacji w Moskwie. Iwan Gołunow został oczyszczony z zarzutów i wypuszczony na wolność 11 czerwca 2019 r., pomimo tego redakcja w geście dziennikarskiej solidarności opublikowała jego reportaż śledczy pt. „Łowcy skór, wyjmowanie organów, znikające cmentarze i rzuty trupami przez płot”, który opisuje przerażające patologie rosyjskiej branży pogrzebowej.
„GAZETA WYBORCZA” WRAZ Z EUROPEJSKIMI DZIENNIKAMI TWORZY SONAR EUROPE
Redakcja „Gazety Wyborczej” połączyła siły z zespołami „Le Soir”, „Le Figaro” i „El Pais”, tworząc nowy projekt medialny „Sonar Europe”. Dzięki współpracy dzienników, zainaugurowanej w marcu 2019 r. powstają atrakcyjne, multimedialne materiały oparte na danych, dotyczące wielu tematów i pokazujące wiele punktów widzenia z różnych krajów Unii Europejskiej. Publikacje spod znaku, Sonar Europe ukazują się w 4 językach twórców projektu na papierowych i cyfrowych łamach dzienników. Sonar Europe to wspólny projekt redakcji „Gazety Wyborczej” oraz „Le Soir” (Belgia), „Le Figaro” (Francja) i „El País” (Hiszpania), należących do prestiżowego, europejskiego stowarzyszenia LENA. W ramach zaplanowanych na dwa lata działań zespoły tych gazet tworzą materiały dziennikarskie, multimedialne opracowania o tematyce paneuropejskiej, a także krótsze artykuły i infografiki, koncentrujące się na danym kraju lub regionie. Wszystkie publikacje bazują na danych m.in. z obszaru zdrowia, gospodarki, społeczeństwa, polityki oraz edukacji. Zgodnie z założeniami twórców projektu, publikacje spod znaku Sonar Europe mają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców z całej Unii Europejskiej, dzięki unikalnej strategii udostępniania treści. Materiały dziennikarskie stworzone w ramach projektu są dostępne za pośrednictwem stron internetowych partnerów w 4 językach – w Polsce w serwisie BiQdata.Wyborcza.pl w sekcji Sonar_Europe. Inne gazety zrzeszone w LENA, jak również inne zainteresowane media, mogą skorzystać z treści i publikować je na swoich łamach. Projekt Sonar Europe ma dodatkowo zachęcać inne media w całej Europie do wymiany wiedzy i doświadczeń. Jego twórcy edukują europejskie redakcje m.in. w zakresie korzystania z danych i tworzenia na ich podstawie atrakcyjnych publikacji. Zorganizowane zostały warsztaty i seminaria online i offline dla profesjonalistów z różnych mediów, zainteresowanych pracą z danymi na temat Europy. Liderem projektu Sonar Europe jest „Gazeta Wyborcza”, która w 2017 r. uruchomiła podobny projekt: Sonar.Wyborcza.pl – nowoczesny serwis internetowy, który pokazuje świat i działania polityków w newsach, liczbach i na wykresach. W zespole polskiego dziennika Sonar Europe będzie prowadzony przez dział danych, wydający serwisy BiQdata.Wyborcza.pl i właśnie Sonar.Wyborcza.pl. Działania w ramach projektu Sonar Europe potrwają do końca lutego 2021 r. Projekt jest współfinansowany przez Dyrekcję Generalną ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CONNECT) Komisji Europejskiej.
„GAZETA WYBORCZA” WŁĄCZYŁA SIĘ DO AKCJI #VOTE4FRIENDSHIP I ZACHĘCAŁA DO UDZIAŁU W WYBORACH DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
Tuż przed wyborami do Europarlamentu, w piątek, 24 maja 2019 r. do całego nakładu „Gazety Wyborczej” został dołączony plakat z flagą Unii Europejskiej z hasłem „Europa na tak!”. Na jego drugiej stronie zaś znaleźć można było grafikę odwołującą się do idei przyjaźni europejskiej, stworzoną przez młodych artystów w ramach akcji #vote4friendship. To wspólny projekt 16 krajów UE, który ma zachęcić młode osoby do głosowania w zbliżających się wyborach do Parlamentu Europejskiego. W ramach projektu Pencil Friends, który jest częścią akcji #vote4friendship, 19 grafików i ilustratorów z 16 krajów członkowskich Unii Europejskiej przygotowało plakaty oparte na motywie międzynarodowej przyjaźni – idei bliskiej zarówno Unii Europejskiej, jak i młodym ludziom, którzy chętnie zawierają znajomości przekraczające geograficzne czy mentalne granice. Każdy z artystów w projekcie stworzył unikalną postać reprezentującego dany kraj „przyjaciela”. Poszczególni bohaterowie zostali połączeni w międzynarodowe pary i przeniesieni na plakaty. Na powstałych grafikach postaci podają sobie ręce i zachęcają do głosowania „na przyjaźń”. Grafika umieszczona w „Gazecie Wyborczej” symbolizowała przyjaźń polsko-portugalską. Jej autorami są Tymek Jezierski z Polski oraz Tiago Galo z Portugalii.
Media Grupy Agora dzięki organizacji konkursów i inicjatyw zabierają głos w ważnych społecznie tematach, jednocześnie zaś są promują kulturę.
CYKLE KRÓTKICH REPORTAŻY WIDEO GAZETA.PL: #ZWYKLINIEZWYKLI I #MICRODOC
13
multimedialnych materiałów w ramach cyklu krótkich reportaży portalu Gazeta.pl
Bohaterami mikrodokumentów Gazeta.pl są zwykli ludzie, których postawa jest godna naśladowania - przekraczają własne ograniczenia, łamią stereotypy, inspirują, zaskakują, czynią dobro. Celem cykli jest przybliżenie ich sylwetek i wywołanie pozytywnych emocji w widzach: wzruszenia, inspiracji i motywacji do działania. Twórcy materiałów wideo unikają hejtu i sensacji, śmiało podejmują trudne tematy, np. bezdomności, biedy, choroby, niepełnosprawności itp., które stają się dla odbiorców okazją do przemyśleń. Od 2018 r. cykle są publikowane na portalu Gazeta.pl. W 2019 r. powstało 13 multimedialnych materiałów, m.in. o mechaniku – geju – katoliku, niepełnosprawnym kierowcy rajdowym, klinice ratującej zwierzęta czy akcji „Daj obiad”.
CYKL WIDEO „W POŻYCZONYCH GARNITURACH”
Jakub Hartwich i Adrian Glinka to bohaterowie protestu Rodziców Osób Niepełnosprawnych w Sejmie; obaj jeżdżą na wózku i prowadzą program wideo emitowany w 2018 i 2019 r. na Wyborcza.pl pt. „W pożyczonych garniturach”. Jego celem było uwrażliwienie wszystkich na problemy osób z niepełnosprawnościami, a jednocześnie wypełnienie luki w mediach związanej z brakiem programów tego typu. W 2019 r. powstały odcinki, których gośćmi byli m.in. protestujące w Sejmie mamy, Justyna Dobrosz-Oracz oraz Paweł Wroński, a także Karolina Hamer – mistrzyni paraolimpijska, która walczy o prawa osób z niepełnosprawnościami, wspiera ruchy kobiece i LGBT. Jakub Hartwich i Adrian Glinka odwiedzili też placówkę dla uchodźców na warszawskim Targówku, gdzie razem z wolontariuszkami świetlicy z Fundacji dla Wolności rozmawiali z dziećmi.
NAGRODA RADIA TOK FM IM. ANNY LASZUK
Radio TOK FM od 2011 r. nagradza ludzi, instytucje lub organizacje za odważne, niekonwencjonalne, niezwykłe działania, dzieła lub wypowiedzi, które w ciągu danego roku miały istotny wpływ na świadomość społeczną lub zmieniły polską rzeczywistość. W 2019 r. Nagrodę Radia TOK FM im. Anny Laszuk za „wyjątkowy wpływ na rzeczywistość” otrzymali twórcy Inicjatywy Wolne Sądy, którzy bronią niezależności sądów i niezawisłości sędziów przed atakami politycznymi. Oprócz tego Nagrodę Specjalną odebrali Jerzy Owsiak i Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Wśród laureatów wcześniejszych edycji Nagrody są m.in. Czarny Protest/Ogólnopolski Strajk Kobiet, płk Krzysztof Olkowicz, Robert Biedroń i Adam Bodnar wraz z Koalicją Organizacji Pozarządowych oraz Obrońcy Puszczy Białowieskiej.
NAGRODA FOTOGRAFICZNA „GAZETY WYBORCZEJ” IM. KRZYSZTOFA MILLERA ZA ODWAGĘ PATRZENIA
300
zgłoszeń do Nagrody im. Krzysztofa Millera za odwagę patrzenia
Nagroda im. Krzysztofa Millera za odwagę patrzenia przyznawana jest od 2018 r., a jej celem jest promocja fotografii o wyjątkowych wartościach dziennikarskich, wyróżniających się pogłębionym, rzetelnym i właśnie odważnym spojrzeniem na trudne tematy społeczne, polityczne, ekonomiczne i kulturowe. Do 2. edycji konkursu organizowanego przez „Gazetę Wyborczą” zgłoszono 4,5 tys. zdjęć. Swoje prace przesyłali zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy fotografii, indywidualni autorzy oraz kolektywy fotografów. Decyzją jury nagrodę główną otrzymał Alessio Paduano za poruszający fotoreportaż, przedstawiający ofiary handlu ludźmi we Włoszech. Przyznane zostały też Nagroda Deutsche Bank w kategorii #PositiveImpact oraz wyróżnienie specjalne. Finałowa gala odbyła się 3 grudnia 2019 r. w Warszawie. Alessio Paduano - laureat drugiej edycji Konkursu im. Krzysztofa Millera: https://multimedia.wyborcza.pl/alessio-paduano/
„GAZETA WYBORCZA” JAKO WSPÓŁORGANIZATOR NAGRODY IM. RYSZARDA KAPUŚCIŃSKIEGO
123
zgłoszeń do 10. edycji Nagrody im Ryszarda Kapuścińskiego
Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego jest przyznawana od 2010 r. przez „Gazetę Wyborczą” i Miasto st. Warszawa autorom najlepszej książki reporterskiej roku i najlepszego przekładu roku. W 10. edycji do konkursu zgłoszono 123 pozycje nadesłane przez 26 wydawnictw. Jury nominowało do finału 10 reportaży. Nagrodę główną za Reportaż Literacki 2018 otrzymał Maciej Zaremba Bielawski – za książkę „Dom z dwiema wieżami” (Huset med de två tornen) wydaną nakładem Wydawnictwa Karakter. Natomiast Mariusz Kalinowski, który tłumaczył wyróżnioną książkę z języka szwedzkiego na polski, został nagrodzony za najlepszy przekład. Najważniejsze w Polsce nagrody dla książek non-fiction wręczono 24 maja 2019 r. Konkursowi towarzyszyła akcja edukacyjna prowadzona wśród uczniów warszawskich szkół.
NAGRODA ZA PROJEKT CSR W PLEBISCYCIE „THE BEST OF MOTO”
14
nagród w 2. edycji „The Best of Moto”
W kolejnej odsłonie plebiscytu motoryzacyjnego „The Best of Moto” organizowanego przez serwis Moto.pl nagrodą główną The Best of Moto uhonorowano model Porsche 911 Carrera S. 28 listopada 2019 r. podczas oficjalnej gali w warszawskiej siedzibie Agory wręczono aż 14 statuetek, nagradzając m.in. innowacje techniczne, design i najciekawsze modele samochodów w różnych kategoriach, a także przyznano nagrodę specjalną dla lidera sprzedaży w kategorii e-Moto. W drugiej edycji plebiscytu „The Best of Moto” internauci oddali 20 tys. głosów w 10 kategoriach. Nagrodą główną dla głosujących czytelników był samochód Honda Civic 1.0 VTEC Turbo w wersji Elegance, a w puli nagród znalazły się także skuter marki Suzuki i jonizatory samochodowe marki SHARP. Główną nagrodę, czyli tytuł The Best of Moto otrzymali przedstawiciele marki Porsche – model 911 Carrera S zdobył uznanie zarówno internautów, jak i jurorów tegorocznej edycji plebiscytu. Oprócz nagrody głównej prowadzący galę Tomasz Korniejew i Małgorzata Rozenek-Majdan wręczyli również statuetki w 10 kategoriach specjalnych, w których o wyróżnieniach decydowali wyłącznie internauci. Najlepszym samochodem miejskim w 2019 r. okazał się Peugeot 208, najbardziej praktycznym modelem – KIA XCeed, najlepszym samochodem rodzinnym – BMW serii 3 Touring, a najlepszym samochodem uniwersalnym – Honda HR-V Sport. W kategorii mały samochód dla aktywnych zwyciężył Jeep Renegade, w kategorii samochód luksusowy – Audi S8, a w kategorii samochód sportowy – Mercedes-AMG GT C. Za samochód legendę internauci uznali Forda Mustang Bullitt, a wśród aut z napędem alternatywnym docenili Volkswagena ID.3. Innowacją motoryzacyjną 2019 r. okazał się nowy silnik Mazdy – Skyactiv-X. W plebiscycie „The Best of Moto” przyznano również wyróżnienia w kategoriach eksperckich. W jury podejmującym decyzję znaleźli się m.in. dziennikarze Dagmara Kowalska, Maciej Petryński i Odeta Moro, drifterka Karolina Pilarczyk oraz projektanci Tomek Rygalik i Krystian Kowalski. Nagrodę za projekt CSR roku jurorzy przyznali projektowi Ford Driving Skills for Life, za najlepszy design nagrodzili Volvo S60, a eksperci z biznesowej redakcji Next.Gazeta.pl produktem finansowym roku ogłosili Carsmile online leasing. Podczas tegorocznej edycji plebiscytu przyznano także nagrodę specjalną – lider sprzedaży w kategorii e-Moto, którą otrzymała marka Toyota. Link do filmiku
Relacje z otoczeniem, również branżowym mają dla Grupy Agora szczególne znaczenie, dlatego spółki Grupy, jak również jej media inicjują i angażują się w wiele inicjatyw i działań na rzecz branży.
CZŁONKOSTWO W ORGANIZACJACH BRANŻOWYCH Grupa Agora chce aktywnie kształtować otoczenie, w którym na co dzień funkcjonuje. Dlatego też jej spółki są aktywnymi uczestnikami organizacji skupiających specjalistów z branż istotnych dla jej działalności. Główne organizacje, w pracach których uczestniczą przedstawiciele spółek Grupy to:
Członkostwo w organizacjach branżowych
POLSKIE ORGANIZACJE
ZAGRANICZNE ORGANIZACJE
PKPP LEWIATAN / Związek Pracodawców Prywatnych Mediów
Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Izba Wydawców Prasy
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy
IAB Polska – Internet Advertising Bureau Polska
IGRZ – Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej
Stowarzyszenie Wydawców ReproPol
Stowarzyszenie Kina Polskie
Polskie Stowarzyszenie Nowe Kina
IAA Polska – Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy Polska
ZPAV – Związek Producentów Audio Video
KIPA – Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych
Krajowa Izba Książki
Polskie Badania Internetu
IAB Europe
INMA – International Newsmedia Marketing Association
EPC – European Publishers Council
EGTA – Association of television and radio sales house
UNIC – International Union of Cinemas
Równie ważną kwestią dla spółek Grupy Agora jak włączanie się w inicjatywy branżowe jest edukacja branży. Podejmowane są działania, w których pracownicy Agory mogą podzielić się swoją wiedzą oraz doświadczeniami z przedstawicielami klientów i partnerów biznesowych. Dzięki temu powstaje platforma do wymiany wiedzy. Takie działania podejmują m.in. Gazeta.pl, Radio TOK FM czy Agora IT – regularnie przygotowując konferencje branżowe. Wyrazem odpowiedzialności jest również członkostwo w organizacjach branżowych.
GAZETA.PL EDUKUJE BRANŻĘ REKLAMOWĄ W PROJEKCIE GAZETA.PL LAB
Gazeta.pl LAB to projekt edukacyjny Gazeta.pl skierowany do branży reklamowej, który ma na celu przybliżenie klientom najnowszych trendów dotyczących treści i reklamy w internecie oraz projektów realizowanych przez zespół portalu. Obejmuje zarówno większe konferencje merytoryczne, jak i kameralne warsztaty, szkolenia, śniadania edukacyjne czy webinary, mające na celu optymalizację i doskonalenie współpracy Gazeta.pl z reklamodawcami. W maju 2019 r. odbyła się druga edycja konferencji EFFECT LAB. Eksperci Gazeta.pl i zaproszeni goście opowiedzieli podczas niej o efektywnej komunikacji w świecie multimedialnego biznesu. Czym jest efektywność w digitalu i jak ją mierzyć? Efektywność treści, komunikacji, dotarcia – jak do tego podejść, jak o tym myśleć, jak oceniać? Podczas konferencji EFFECT LAB eksperci poruszyli temat efektywności w kontekście m.in. content marketingu i reklamy programatycznej czy planowania mediów. Z kolei śniadania biznesowe w 2019 r. poświęcone były rodzicielstwu i digitalowej rewolucji z nim związanej oraz trendom w obszarach moto i biznes.
„SZCZĘŚLIWE FIRMY” – PROJEKT „GAZETY WYBORCZEJ” DLA PRACODAWCÓW
400
uczestników debat w ramach projektu „Szczęśliwe firmy”
O rynku pracownika słyszał już każdy – niestety, mało kto wie o zmianach, jakie dokonały się wśród zatrudnionych. Zwykłe benefity nie są już magnesem dla nowych pracowników. Kilkanaście godzin w biurze każdego dnia to nie problem dla młodego pokolenia. Kluczową sprawą jest to, co dostają w zamian. Praca musi im dawać poczucie wpływu na rzeczywistość, z którego czerpią satysfakcję. W ramach nowego projektu „Szczęśliwe firmy” redakcja „Gazety Wyborczej” wraz z partnerami rozpoczęła debatę na temat nowej kultury organizacyjnej w biznesie i roli pracodawcy w budowaniu szczęśliwych firm. Oprócz debat i warsztatów przygotowano również cykl artykułów prasowych i internetowych. Uczestnicy debat w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie poszukiwali definicji „szczęścia w pracy”, zastanawiali się nad wartościami, sensem pracy, współczesną rolą lidera oraz funkcjonowaniem na coraz szybciej zmieniającym się rynku. Paneliści rozmawiali o wyzwaniach przyszłości – automatyzacji, sztucznej inteligencji i robotyce, sprawdzili też, jak na poczucie szczęścia w pracy wpływa otoczenie: miasto, życie osobiste, pasje, zdrowie – i czy można traktować je odrębnie oraz w jaki sposób powinien odnaleźć się w tym ekosystemie pracodawca. Uczestnicy poznali również praktyki, jakie stosują najlepsze firmy na polskim rynku. W ramach projektu odbyły się cztery debaty z ekspertami i pracodawcami w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, warsztaty mindfulness, powstał serwis Wyborcza.pl/szczęśliwe firmy, materiały wideo a wszystko dopełnił jakościowy i ekspercki kontent redakcyjny. W spotkaniach wzięło udział ponad 400 uczestników. Swoimi doświadczeniami i rozwiązaniami podzieliło się 10 firm z całej Polski. Na łamach lokalnych wydań „Gazety Wyborczej” i na Wyborcza.pl pojawił się również cykl artykułów „Szczęśliwe Firmy” bazujących na raportach i doświadczeniach przedsiębiorstw. Materiały przedstawiały m.in. efekty spotkań organizowanych w ramach akcji i prezentowały zalety poczucia szczęścia w firmach zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. W projekt zaangażowało się wielu niezależnych ekspertów: Mariusz Turek Akademia Psychologii Przywództwa, Barbara Zych EB Institute, Anna Macnar HRM Institute, Zyta Machnicka Lightness.pl, Michał Ulidis SWPS, dr hab. Halina Czubaszewicz Uniwersytet Gdański. Więcej informacji: http://wyborcza.pl/AkcjeSpecjalne/0,171210.html
YIELDBIRD ZAPRASZA WYDAWCÓW NA YIELDFEST POLSKA
W 2019 r. odbyły się trzy wydarzenia w ramach YieldFest – cyklu spotkań dla wydawców zainteresowanych reklamą programatyczną – w Warszawie (12 czerwca), w Londynie (2 października) oraz ponownie w Warszawie (28 listopada). Drugiej polskiej edycji YieldFest Polska towarzyszyło hasło: „Wyzwania i trendy na 2020 rok”. O tym, jak dobrze przygotować się do zmian w ekosystemie reklamy internetowej, opowiedzieli m.in. eksperci Yieldbird, firmy z Grupy Agora specjalizującej się w optymalizacji zasobów reklamowych wydawców, a także reprezentanci firm Xandr, Codest i Xaxis. Jak ograniczenia w użyciu danych wpłyną na przychody z reklam? Co zrobić, aby nie tracić budżetów reklamowych przez niewłaściwe treści? Jakie są pierwsze efekty po wprowadzeniu przez Google aukcji pierwszej ceny? Odpowiedzi na te i podobne pytania ciężko jest szukać za zamkniętymi drzwiami własnego biura, dlatego zespół Yieldbird po raz kolejny zaprosił na spotkanie z ekspertami z branży, którzy podzielili się z uczestnikami swoją wiedzą. Wstęp na wydarzenie był bezpłatny, obowiązywała rejestracja. Żeby jeszcze lepiej edukować branżę i angażować się w inicjatywy dotyczące internetu spółka Yieldbird dołączyła w 2019 r. do IAB Europe, wiodącej organizacji zrzeszającej podmioty europejskiego ekosystemu reklamy cyfrowej.
BADANIE POLSKICH PODCASTÓW DLA TANDEM MEDIA
27%
internautów w Polsce słucha podcastów
Już 27% internautów w Polsce słucha podcastów. Większość włącza je co najmniej raz w miesiącu, korzystając ze słuchawek i smartfona – w domu lub w czasie podróży, dla rozrywki i żeby dowiedzieć się więcej o świecie. A przy tym słuchacze podcastów, choć w większości zaczęli ich słuchać dopiero rok temu, poświęcają im swoją pełną uwagę i wyżej oceniają ich wiarygodność niż tradycyjnych mediów. To wnioski z najobszerniejszego do tej pory badania polskich słuchaczy podcastów opracowanego dla Tandem Media z Grupy Radiowej Agory. Podcasty to w Polsce nowo odkryte, dynamicznie rosnące medium. Zgodnie z wynikami badania, przeprowadzonego w sierpniu 2019 r. przez Publicis Groupe, ponad ¼ polskich internautów słuchała już kiedyś podcastów, czyli audycji dostępnych w sieci. Prawie wszyscy ze słuchających włączyli je w ostatnim miesiącu, co sprawia, że zasięg miesięczny podcastów wynosi 27%. W ten sposób Polska dorównuje europejskiej średniej w zakresie słuchania audycji internetowych. Na całym świecie podcasty już zdobyły swoich miłośników – szacuje się, że w ubiegłym roku było ich 800 mln osób, a prognozy na 2022 mówią o 1,5 mld słuchaczy. W Polsce audytorium podcastów doświadczyło niedawno bardzo dynamicznego wzrostu – z badania dla Tandem Media wynika, że 65% spośród aktualnych słuchaczy podcastów zaczęło z nich korzystać w ciągu ostatniego roku. Co interesujące, nowicjusze w słuchaniu audycji internetowych wybierają ich większą liczbę i sięgają do nich częściej niż osoby z dłuższym stażem w słuchaniu podcastów. Blisko ⅓ respondentów subskrybuje tylko jeden podcast, a 12% pięć lub więcej. Największa grupa, bo aż 59%, na stałe wybiera od dwóch do czterech audycji, a ponad połowa osób słucha podcastów co najmniej raz w tygodniu. Badani przez Publicis Groupe zadeklarowali, że słuchają podcastów przede wszystkim dla rozrywki (48%), ale też, aby dowiedzieć się czegoś o świecie (46%) i dla relaksu (42%). Spora grupa osób chce słuchać podcastów z myślą o swoim hobby oraz by zająć się czymś podczas innych czynności. A jak najczęściej podcasty są słuchane? – ¾ badanych włącza je w domu; 38% robi to podczas wykonywania obowiązków domowych, a aż 43% słucha audycji internetowych w czasie dojazdów – w samochodzie lub środkach komunikacji. Blisko ¾ osób słucha podcastów na smartfonie, a połowa – na laptopie. 60% regularnie używa słuchawek; samych podcastów większość słucha nieregularnie, wybierając konkretne odcinki z subskrybowanych serii. Jeśli jednak internauci zdecydują się na włączenie audycji, to słuchają ich zwykle w całości (68%) i głównie w streamingu online. 68% badanych preferuje podcasty o długości 10-30 minut. Największą grupę słuchaczy podcastów, zgodnie z badaniem, stanowią osoby w wieku 25-34 lata; kolejne grupy to osoby w wieku 35-44 i 18-24. Audycji internetowych chętniej słuchają kobiety, które najczęściej wybierają audycje poświęcone zdrowiu i stylowi życia, muzyce, psychologii i rozrywce. Natomiast mężczyźni chętniej włączają podcasty na tematy związane z technologią, muzyką, rozrywką, wiadomościami i polityką. Współgra to z profilem słuchaczy, którzy w większości deklarują, że lubią podróżować, uznają się za kreatywnych i są zadowoleni ze swojego życia, a także starają się być na bieżąco z nowinkami technologicznymi i gadżetami. Z badania wynika, że najchętniej akceptowanymi formatami reklamowymi są: sponsoring podcastów przez daną markę, polecanie przez twórcę audycji konkretnej marki oraz współtworzenie odcinka lub podcastu przez markę. Co ważne, aż 34% respondentów jest skłonnych do zakupu tak reklamowanego produktu. Ponad 4/5 respondentów korzysta z darmowych aplikacji do słuchania podcastów, choć 28% jest skłonnych zapłacić za taką możliwość. W opinii badanych podcasty wygrywają z tradycyjnymi mediami pod względem wiarygodności i zawartych w nich interesujących treści. Ponad 40% respondentów określa je jako eksperckie, a ponad połowa zadeklarowała, że audycje internetowe zawierają ciekawe dla nich informacje i treści oceniane jako „dla mnie”. Dla porównania w taki sposób o portalach społecznościowych wypowiada się jedynie ok. 15%. Badanie na zlecenie brokera Tandem Media wykonało Publicis Groupe w sierpniu 2019 r. Respondenci to osoby słuchające podcastów, w wieku powyżej 18 lat.
„JAKOŚĆ WIDEO ON-LINE” – RAPORT GAZETA.PL
Gazeta.pl przygotowała raport „Jakość wideo on-line”, który prezentuje wyniki badania „Rewolucja w komunikacji: Video Hits the Web”. W raporcie znaleźć można odpowiedzi na pytania: Jakie materiały wideo wzbudzają największe zainteresowanie? Co sprawia, że dany serwis wideo jest popularny? Jakie zwyczaje i preferencje związane są ze sposobem oglądania? Raport dotyczący konsumpcji wideo w sieci można pobrać bezpłatnie na stronie Gazeta.pl TUTAJ
Grupa Agora oferuje różnorodne usługi i produkty. Jej poszczególne biznesy obejmują m.in. wydawanie prasy, tworzenie i prowadzenie portali internetowych, serwisów i aplikacji mobilnych, działalność radiową, kinową i gastronomiczną, produkcję i dystrybucję filmów, działalność reklamową i poligraficzną. Wśród podmiotów, które współpracują z Grupą Agora, wskazać należy zarówno podmioty biznesowe, jak również osoby indywidualne. Wewnętrzne i zewnętrzne regulacje (kodeksy, dobre praktyki, regulaminy), które obowiązują w firmie, zapewniają klientom i odbiorcom wysoką jakość usług i produktów oraz odzwierciedlają podejście Grupy w tym zakresie.
Dla usprawnienia relacji z dostawcami powstał „Zbiór zasad postępowania dla dostawców i podwykonawców Agory”, opublikowany na stronie agora.pl, który zawiera najważniejsze zasady współpracy dla dostawców i podwykonawców. Jednocześnie podwykonawcy Agory zostali zobowiązani do zapoznania się z zasadami określonymi w tym dokumencie i przestrzegania ich. (Więcej w części dot. Etyki). Ze względu na rozproszoną i różnorodną działalność biznesów i poszczególnych spółek Grupy Agora nie powstał formalny dokument odnoszący się do współpracy z partnerami biznesowymi, kontrahentami oraz dostawcami. Wdrożone zostały procedury przetargowe, zasady postępowania przy zawieraniu umów między Agorą a innymi podmiotami oraz inne regulacje określające zasady współpracy, np. „Procedura wyboru dostawców towarów i usług w pionie administracji Grupy Agora”.
Nasze relacje z interesariuszami opieramy na uczciwości i partnerstwie. Zobowiązujemy się do odpowiedzialnej i rzetelnej realizacji umów i zobowiązań, zgodnie z obowiązującym prawem.
Zobowiązania z tytułu dostaw i usług są nieoprocentowane i zazwyczaj rozliczane w terminach 14 - 60 dniowych.
Zobowiązania z tytułu podatków, ceł i ubezpieczeń są nieoprocentowane i rozliczane miesięcznie zgodnie z terminem płatności.
Zobowiązania krótkoterminowe zawierają zobowiązania w stosunku do jednostek powiązanych.
Tabela Wskaźniki efektywności w ramach szybkości obrotów zobowiązań i należności oraz zapasów
Wskaźniki efektywności w ramach szybkości obrotów zobowiązań i należności oraz zapasów
Wskaźniki efektywności
2019
2018
r/r
szybkość obrotu zapasów
12 dni
16 dni
↓25,0%
szybkość obrotu należności
61 dni
65 dni
↓6,2%
szybkość obrotu zobowiązań
31 dni
31 dni
↑3,2%
Źródło: skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Agora wg MSSF za 2019 r.
Ze względu na specyfikę swojej działalności i chęć budowania właściwych relacji z klientami indywidualnymi spółki Grupy Agora szczególną wagę przykładają do ochrony danych osobowych i prywatności. W relacjach z czytelnikami, użytkownikami serwisów, prenumeratorami cyfrowymi, odbiorcami newsletterów oraz klientami indywidualnymi i biznesowymi ważne są odpowiednie procedury i polityki, jak również edukacja i transparentna komunikacja. W 2019 r. kontynuowane były działania opisane w Raporcie Odpowiedzialności Grupy Agora z 2018 r. (link)
Przyjęcie w Grupie Agora w 2018 r. Polityki Ochrony Danych Osobowych, związane było z rozpoczęciem stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679, znanego pod nazwą „RODO” oraz wejściem w życie nowej ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. W 2019 r. Grupa Agora dokonała przeglądu polityk i procedur w celu ich weryfikacji i w razie potrzeby – dokonania stosownych aktualizacji. Polityka Ochrony Danych Osobowych stanowi zbiór zasad i reguł postępowania związanych z danymi osobowymi, które są przetwarzane przez pracowników i współpracowników Agory w ramach wykonywanych zadań.
W SKŁAD „POLITYKI OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH" W GRUPIE AGORA WCHODZĄ:
Polityka transparentności(Polityka przetwarzania danych osobowych) – to deklaracja złożona przez wszystkich pracowników i współpracowników wobec klientów, w której firma zapewnia, że chroni ich dane osobowe zgodnie ze wszystkimi wymaganiami prawnymi. Dokument ten zawiera ogólne informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych przez firmę, sposobie realizacji wniosków dotczących praw podmiotów danych, a także informacje wymagane w art. 13 i 14 RODO w zakresie dotyczącym osób, których dane osobowe są przetwarzane. Jest to dokument o charakterze zewnętrznym, dostępny na stronie internetowej Agory.
Pozostałe dokumenty mają charakter wewnętrzny:
Polityka retencji danych osobowych – to dokument regulujący kwestie związane z okresami przechowywania danych osobowych w Agorze.
Procedura obsługi wniosków podmiotów danych – to zasady postępowania z wnioskami, jakie mogą zgłaszać osoby, których dane dotyczą w ramach przysługujących im praw – odnośnie przetwarzania ich danych osobowych. Procedura określa zasady przyjmowania i rozpoznawania wniosków, role w komórce ds. RODO i w liniach biznesowych związane z obsługą i udzielaniem odpowiedzi na tego typu wnioski.
Polityka oceny ryzyka i oceny skutków przetwarzania danych osobowych – określa kroki, jakie potrzebne są do dokonania oceny ryzyka i oceny skutków dla ochrony danych osobowych. Wskazuje też przypadki, w których przeprowadzona powinna być dalsza, poszerzona analiza ryzyka w związku z przetwarzaniem danych osobowych.
Procedura oceny i notyfikacji naruszeń ochrony danych osobowych – wyjaśnia, czym jest naruszenie ochrony danych osobowych przetwarzanych przez Agorę lub jej spółki zależne, w jaki sposób i jak szybko należy zgłosić zauważone naruszenie, a także wskazuje osoby odpowiedzialne za przyjęcie i obsługę zgłoszenia.
Polityka wyboru dostawcy przetwarzającego dane osobowe – to zasady, które nakazują dokonanie oceny dostawcy zapewniającego wystarczające gwarancje zgodności przetwarzania danych osobowych z prawem. Dokonanie tej oceny pozwala na weryfikację czy dostawca będzie posiadać możliwości techniczne i organizacyjne, aby dostatecznie chronić dane osobowe powierzone mu do przetwarzania.
Polityka kontaktów z organem ochrony danych osobowych - określa zasady postępowania w przypadkach wymagających współpracy z Prezesem Urzędu Ochrony Danych, w tym postępowania kontrolnego lub sądowo-administracyjnego.
Każda osoba zatrudniona w Grupie Agora jest zobowiązana do niezwłocznego zgłaszania zauważonych incydentów/naruszeń.
Naruszenie ochrony danych osobowych to każde zdarzenie prowadzące do przypadkowego lub niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych przez Grupę Agora.
Inspektor Ochrony Danych prowadzi rejestr naruszeń, w którym znajdują się opisane wszystkie zgłoszone przypadki. W firmie wprowadzony został system monitorowania niezgodności i ich weryfikacji pod kątem spełniania przesłanek naruszenia.
Od 2018 r. szkolimy naszych pracowników z zakresu ochrony danych osobowych, m.in. poprzez dodanie modułu edukacyjnego na spotkaniu dla nowych pracowników „Witamy w Agorze”. Podczas tego szkolenia nowym pracownikom przekazywane są podstawowe informacje o ochronie danych osobowych i procedurach obowiązujących w Grupie Agora. Równolegle prowadzimy również szkolenie online. Ponadto stale pracujemy nad zwiększaniem świadomości pracowników z zakresu ochrony danych osobowych poprzez cykliczne akcje informacyjne tj. komunikację mailową, plakaty czy animowane grafiki. Dodatkowo, w Helios S.A. prowadzone są szkolenia i warsztaty z poszczególnymi działami oraz pracownikami kin.
W ramach zarządzania bezpieczeństwem w Agorze S.A. przyjęte zostały „Strategia Bezpieczeństwa”, „Polityka Bezpieczeństwa” i „Polityka Bezpieczeństwa Informacji”. Celem „Polityki Bezpieczeństwa Informacji” oraz dokumentów z niej wynikających jest wyznaczenie zasad, których spełnienie zapewni właściwy poziom bezpieczeństwa gromadzenia, przetwarzania i przekazywania informacji w Agorze S.A. oraz spójność działań podejmowanych w obszarze ochrony informacji z regulacjami prawnymi. W 2018 r. wypracowany został pakiet procedur w ramach których znajdują się dodatkowe zapisy związane z cyberzagrożeniami. Zakres tych procedur obejmuje również dane osobowe przetwarzane w systemach informatycznych Agory. Spółka monitoruje w sposób ciągły aktualność tych procedur. W odniesieniu do portali i aplikacji mobilnych Grupy Agora wprowadzone zostały: „Zasady korzystania z serwisów internetowych”, „Polityka prywatności” oraz „Polityka Prywatności w zakresie aplikacji mobilnych”, a także wewnętrzne regulaminy i zasady. W 2019 r. w Grupie Agora wypracowany został zbiór zasad korzystania ze sprzętu służbowego oraz prywatnego do celów służbowych. Procedura ta ma na celu zminimalizowanie ryzyka wycieku danych lub ataku hakerskiego na zasoby Agory, poprzez zwiększenie świadomości pracowników w jaki sposób należy postępować ze sprzętem wykorzystywanym do celów służbowych. W celu bieżącego nadzoru nad bezpieczeństwem, w tym danych osobowych, został powołany Komitet ds. Bezpieczeństwa, w skład którego wchodzą specjaliści z zakresu bezpieczeństwa danych osobowych, prawa, bezpieczeństwa zasobów informatycznych oraz komunikacji. Ponadto nadzór nad przestrzeganiem przepisów oraz wewnętrznych procedur z zakresu ochrony danych osobowych sprawuje Inspektor Ochrony Danych powołany w Grupie Agora.
W 2018 r. również spółka Helios S.A. wprowadziła szczególne zabezpieczenia dotyczące danych swoich klientów i użytkowników serwisu Helios.pl. Na jej stronie Jak dbamy o Twoje dane znajdują się szczegółowe informacje związane z zagadnieniem przetwarzania danych osobowych. Dodatkowo spółka wdrożyła m.in. Politykę prywatności oraz Politykę transparentności. Każdy profil prowadzony przez Helios S.A. w mediach społecznościowych ma swoją klauzulę informacyjną. Ponadto w Helios S.A. prowadzone są cykliczne szkolenia i warsztaty z poszczególnymi działami oraz pracownikami kin.
GoldenLine wspiera klientów w realizacji procesów rekrutacyjnych zgodnie z najlepszymi standardami ochrony danych osobowych. W tym celu powstała specjalna strona internetowa poświęcona dbałości o dane osobowe klientów oraz użytkowników portalu goldenline.pl. Można na niej znaleźć niezbędne informacje w tym zakresie (RODO a produkty GoldenLine - co powinieneś wiedzieć?) Spółka przyjęła też nową politykę bezpieczeństwa danych ze wszystkimi niezbędnymi procedurami i zaktualizowała regulamin serwisu GoldenLine.pl. Wdrożone zostały również Polityka prywatności oraz Polityka przetwarzania danych osobowych (Polityka transparentności).
Spółka AMS dba o bezpieczeństwo danych osobowych które przetwarza, w tym danych osobowych pracowników, klientów i kontrahentów. W tym celu w spółce przyjęty został szereg procedur dotyczących ochrony danych osobowych, wprowadzony program szkoleń dla obecnych pracowników i współpracowników, jak również dla nowych pracowników. Każda strona internetowa oraz serwis, prowadzone przez AMS, posiadają zaktualizowane Polityki Prywatności oraz regulaminy. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów oraz wewnętrznych procedur z zakresu ochrony danych osobowych sprawuje Inspektor Ochrony Danych powołany w grupie AMS.
W trosce o prywatność klientów i ich danych wdrożone zostały procedury zapewniające bezpieczeństwo danych osobowych. Grupa Agora zachowuje najwyższe standardy dotyczące komunikacji z klientami zarówno w przypadku regulacji prawnych, jak i wymogów branżowych. W Agorze S.A. wdrożone zostały „Strategia Bezpieczeństwa” oraz „Polityka Bezpieczeństwa”, a także „Polityka Ochrony Danych Osobowych”. W Helios S.A. zaś wprowadzana jest „Polityka Bezpieczeństwa 2.0”, która swoim zakresem obejmuje funkcjonujące do tej pory dokumenty tj. „Politykę bezpieczeństwa oraz „Instrukcję zarządzania systemami informatycznymi służącymi do przetwarzania danych osobowych”. W Grupie Agora funkcjonują dokumenty określające zasady oraz sposób gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania informacji o użytkownikach serwisów internetowych poszczególnych spółek, marek i mediów. Polityki prywatności, regulaminy i zasady korzystania z poszczególnych usług czy regulujące esprzedaż usług są dostępne na poszczególnych serwisach i portalach: Agora.pl, Wyborcza.pl, Gazeta.pl, Helios.pl, Ams.com.pl. Określają one zasady, zakres i warunki korzystania z usługi/serwisu/aplikacji przez czytelnika/odbiorcę, w tym kwestie związane z reklamacjami.
W 2019 r. w żadnej ze spółek Grupy Kapitałowej Agora nie doszło do naruszeń, które skutkowałyby nałożeniem kary finansowej. W 2019 r. miały miejsce dwa incydenty, wynikające z przyczyn zewnętrznych, które w konsekwencji zostały zgłoszone do UODO. W obu sytuacjach niezwłocznie podjęto działania zaradcze, mające na celu zminimalizowanie ryzyka utraty poufności czy dostępności danych. Z Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęły trzy pisma, w których Urząd zwrócił się do spółki Agora S.A. z prośbą o złożenie wyjaśnień. Spółka odpowiedziała w terminie, wykazując prawidłowość przetwarzania danych osobowych podmiotów danych, których dotyczyła korespondencja z UODO. W 2019 r. w Helios S.A. miał miejsce jeden incydent, którego konsekwencją było wysłanie zgłoszenia do UODO. Incydent był spowodowany błędem pracownika Helios. Podjęte działania zaradcze mające na celu zminimalizowanie ryzyka utraty poufności czy dostępności danych spotkały się z aprobatą UODO.
Drogi Użytkowniku! Chcemy, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w nim treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies oraz przetwarzaniu przez Agora S.A. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Przez dalsze korzystanie, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, z naszego serwisu wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić w przeglądarce ustawienia dotyczące plików cookies, a także uzyskać dodatkowe informacje o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach z naszej Polityki Prywatności.