Władze spółki Agora S.A. składają się z zarządu, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Kwestie działania władz spółki reguluje Statut spółki Agora S.A., który jest dostępny na stronie www.agora.pl.
Agora dba o transparentność rozumianą jako przejrzystość, jawność i równy dostęp do informacji. Te zasady stosowane są w relacjach ze wszystkimi interesariuszami, w odniesieniu do ich potrzeb, przez dostarczanie niezbędnych danych o firmie.
Transparentność i przejrzystość to naczelne zasady naszej komunikacji. Jako spółka giełdowa Agora S.A. zobowiązana jest do przestrzegania licznych regulacji w zakresie przekazywania informacji o firmie i jej działalności. Celem jej działania jest zapewnienie wszystkim interesariuszom równego dostępu do informacji poprzez rozwijanie różne nowoczesne narzędzia komunikacji.
Spółka z należytą starannością dba o poufność informacji i ich właściwy obieg wewnątrz organizacji, dlatego zasady ładu korporacyjnego oraz raportowania wypełnia zgodnie z wymogami regulatora.
Agora S.A. jest spółką akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w indeksach: WIG, sWIG80, WIG-MEDIA oraz RESPECT Index (od 18.12.2017 r. do 31.12.2019 r.) na rynku podstawowym, w systemie ciągłym w sektorze Media. Pierwsze notowanie akcji spółki miało miejsce 20 kwietnia 1999 r.
Jako spółka publiczna przestrzegamy wszystkich zasad i regulacji związanych z obowiązkiem informacyjnym.
W ciągu 20 lat obecności na rynku kapitałowym Agora S.A. zdobyła wiele nagród i wyróżnień – zarówno na polskim rynku, jak i na arenie międzynarodowej.W ciągu 20 lat obecności na rynku kapitałowym Agora S.A. zdobyła wiele nagród i wyróżnień – zarówno na polskim rynku, jak i na arenie międzynarodowej.
Ład korporacyjny (corporate governance) dotyczy Agory S.A. oraz spółek zależnych, w których Agora posiada większościowy udział. Jest on realizowany przez członków zarządu Agory S.A., dyrektorów segmentów biznesowych oraz członków organów (zarządu, rady nadzorczej, zgromadzenia wspólników) poszczególnych spółek z większościowym udziałem Agory, a także prawników grupy kapitałowej.
Agora jako spółka publiczna jest zobowiązana do informowania rynku o wszelkich zdarzeniach dotyczących Agory lub spółek z jej grupy kapitałowej, które mogą mieć wpływ na decyzje inwestycyjne obecnych i potencjalnych akcjonariuszy.
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W GRUPIE AGORA
W ramach wewnętrznych regulacji powstały: „Zasady postępowania z informacjami stanowiącymi tajemnicę służbową” oraz „Procedura obiegu informacji o szczególnym znaczeniu w Agorze S.A.”, dokument wskazujący na terminy publikacji raportów okresowych Agora S.A., a także „Regulamin dokonywania transakcji giełdowych przez osoby, które z racji zajmowanego stanowiska posiadają dostęp do informacji poufnych” i „Zasady dotyczące przekazywania informacji KNF i Agorze”.
W ramach dbania o równy dostęp do informacji określono w nich, że wszelkie dane, które można zakwalifikować do poniższych kategorii: informacja poufna, informacja stanowiąca tajemnicę służbową, informacja mająca szczególne znaczenie, informacja związana z wynikami finansowymi i wynikami poszczególnych przedsięwzięć, informacja związana ze strategią działań, zmianami organizacyjnymi, planami motywacyjnymi i sprawami kadrowymi, nowymi produktami lub usługami, innymi sprawami korporacyjnymi, podlegają ochronie i mogą zostać upublicznione wyłącznie w specjalnym trybie, który określa „Procedura obiegu informacji o szczególnym znaczeniu w Agorze S.A.”.
W odniesieniu do wszystkich członków zespołu Grupy Agora wykluczamy konflikt interesów oraz wszelkie działania, które mogłyby naruszyć klauzulę konkurencyjności.
Naszą naczelną zasadą jest przejrzystość w relacjach z rynkiem, a także w komunikacji z akcjonariuszami i inwestorami oraz zapewnienie wszystkim niedyskryminującego dostępu do informacji w przystępnej formie.
Z należytą starannością, terminowo i zgodnie z międzynarodowymi standardami raportowania spółka przygotowuje raporty bieżące oraz okresowe, raporty finansowe, sprawozdania zarządu z działalności oraz raporty dotyczące informacji niefinansowych a także rozwija i usprawnia narzędzia komunikacji z interesariuszami.
ZASADY KOMUNIKACJI ZEWNĘTRZNEJ
Agora konsekwentnie dba o spójność komunikacji oraz równy dostęp do informacji na temat spółki giełdowej, dlatego do kontaktów z mediami i komunikacji zewnętrznej (PR) w pierwszej kolejności wyznaczone są specjalne osoby, w tym dział komunikacji korporacyjnej. Pracownicy i współpracownicy firmy informowani są o tym, że nie powinni przekazywać mediom informacji związanych z firmą, komentować biznesowych działań spółki, również w ramach prywatnych relacji.
Politykę informacyjną firmy kształtują m.in. „Ogólne zasady kontaktów z mediami dla pracowników i współpracowników Grupy Agora”.
Władze spółki Agora S.A. składają się z zarządu, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Kwestie działania władz spółki reguluje Statut spółki Agora S.A., który jest dostępny na stronie www.agora.pl.
Zarząd Agory S.A. może liczyć od trzech do sześciu osób. Prace prowadzi zgodnie ze statutem spółki oraz z przyjętym przez siebie regulaminem. Jego posiedzenia odbywają się raz w tygodniu.
Zarząd prowadzi sprawy spółki kolegialnie, natomiast jego członkowie osobiście zarządzają poszczególnymi obszarami działalności operacyjnej Grupy. W 2019 r. w zarządzie zasiadło 5 osób.
Skład zarządu nie zmienił się do dnia publikacji raportu, tj. do 13.03.2020 r.
Pracę zarządu opisuje „Regulamin organizacji i pracy zarządu”, który określa zasady oraz tryb działania zarządu Agory S.A.
Rada nadzorcza składa się z nie mniej niż pięciu i nie więcej niż sześciu członków. Zasady jej działania są szczegółowo uregulowane w statucie spółki.
Skład rady nadzorczej nie zmienił się do dnia publikacji raportu, tj. do 13.03.2020 r.
Przedstawiciele Rady Nadzorczej Agory reprezentują różne obszary wiedzy i mają doświadczenie zawodowe, co pozwala im patrzeć na zagadnienia związane z funkcjonowaniem spółki i Grupy z szerszej perspektywy. Przedstawiciele Rady Nadzorczej są w stanie poświęcić niezbędną ilość czasu na wykonywanie swoich obowiązków.
Zgodnie z postanowieniami statutu spółki co najmniej połowa członków rady powinna spełniać wymogi niezależności określone w par. 20 ust.4. Wszyscy członkowie Rady Nadzorczej Agora S.A. spełniają kryteria niezależnego członka Rady Nadzorczej wskazana w § 20 ust. 4 Statutu Spółki.
Zgodnie ze złożonymi oświadczeniami następujący członkowie Rady Nadzorczej Agory S.A.: Andrzej Szlęzak, Andrzej Dobosz, Dariusz Formela, Tomasz Sielicki, Maciej Wiśniewski spełniają kryteria niezależności członka Rady Nadzorczej, określone przez Komisję Europejską w Załączniku II do Zalecenia Komisji Europejskiej 2005/162/WE z dnia 15 lutego 2005 r. dotyczącego roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej).
Zgodnie z wymogami Dobrych Praktyk GPW, co najmniej dwóch członków Rady Nadzorczej spełnia wymogi niezależności.
Członkowie Rady Nadzorczej spółki na bieżąco otrzymują wszelkie niezbędne informacje o sprawach dotyczących funkcjonowania spółki i Grupy. Dodatkowo, Agora zapewnia Radzie Nadzorczej możliwość korzystania z profesjonalnych, niezależnych usług doradczych (uwzględniając sytuację finansową spółki), które w ocenie Rady mogą być niezbędne do sprawowania przez nią efektywnego nadzoru w spółce.
Członkowie Rady Nadzorczej Agory S.A. nie prowadzą działalności konkurencyjnej wobec spółki jak również nie uczestniczą w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu konkurencyjnej spółki kapitałowej lub członek organu jakiejkolwiek konkurencyjnej osoby prawnej. Nie są oni wpisani w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych prowadzonym na podstawie ustawy o KRS ani nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa określone w przepisach Kodeksu karnego oraz KSH. Członkowie Rady Nadzorczej Agory S.A. nie pełnili funkcji zarządzających lub nadzorczych w podmiotach, które znalazły się w stanie upadłości lub likwidacji w trakcie trwania kadencji tych osób, nie zostali pozbawieni przez sąd upadłościowy prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeniu.
W ramach Rady Nadzorczej działają: Komitet Audytu oraz Komisja ds. Osobowych i Wynagrodzeń, powołane na podstawie statutu Spółki, które pełnią funkcje doradcze dla Rady Nadzorczej. Na dzień przedstawienia niniejszego raportu (tj. 13 marca 2020 r.) skład komitetu i komisji kształtuje się w następujący sposób:
Kompetencje i tryb działania Komitetu Audytu zostały określone w „Regulaminie Komitetu Audytu”, dostępnym na stronie www.agora.pl. Do kompetencji Komitetu Audytu należy sprawowanie czynności nadzorczych w zakresie monitorowania sprawozdawczości finansowej spółki i Grupy Agora oraz czynności rewizji finansowej, sprawowanie czynności nadzorczych w zakresie monitorowania systemów kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego oraz zarządzania ryzykiem oraz sprawowanie czynności nadzorczych w zakresie monitorowania niezależności audytorów zewnętrznych. Komitet Audytu w celu realizacji przyznanych kompetencji może żądać przedłożenia przez spółkę określonej informacji z zakresu księgowości, finansów, audytu wewnętrznego i zarządzania ryzykiem, niezbędnych do wykonywania czynności Komitetu Audytu oraz badać dokumenty Agory.
Komitet Audytu odbywa posiedzenia, w miarę potrzeb, co najmniej cztery razy w roku. W 2019 r. Komitet Audytu obradował w ramach dziesięciu posiedzeń. Posiedzenia Komitetu Audytu są zwoływane przez jego przewodniczącego z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu Audytu, a także na wniosek Zarządu, wewnętrznego lub zewnętrznego audytora. Posiedzenia Komitetu Audytu mogą zostać zwołane także przez przewodniczącego Rady Nadzorczej.
Komitet Audytu przedkłada Radzie Nadzorczej swoje wnioski, stanowiska i rekomendacje w terminie umożliwiającym podjęcie przez Radę Nadzorczą odpowiednich działań, jak również roczne i półroczne sprawozdania ze swojej działalności w danym roku obrotowym oraz ocenę sytuacji spółki w obszarach będących w zakresie jego kompetencji.
Zgodnie z „Regulaminem Komisji ds. Osobowych i Wynagrodzeń” (dostępnym na stronie www.agora.pl) do jej zadań należy okresowa ocena zasad wynagradzania członków zarządu i przekazywanie Radzie Nadzorczej odpowiednich rekomendacji w tym zakresie, sporządzanie rekomendacji odnośnie wysokości wynagrodzeń oraz przyznawanie dodatkowych świadczeń dla poszczególnych członków zarządu w celu ich rozpatrzenia przez Radę Nadzorczą. Komisja ds. Osobowych i Wynagrodzeń, przekazując Radzie Nadzorczej powyższe rekomendacje, powinna określać wszystkie formy wynagrodzenia, w szczególności wynagrodzenie stałe, system wynagradzania za wyniki oraz odprawy. Dodatkowo do kompetencji Komisji ds. Osobowych i Wynagrodzeń należy doradzanie Radzie Nadzorczej w zakresie kryteriów wyboru i procedur powoływania członków Zarządu w przypadkach przewidzianych w Statucie Spółki, doradzanie Radzie Nadzorczej w zakresie procedur umożliwiających zapewnienie właściwej sukcesji członków Zarządu w przypadkach przewidzianych w Statucie Spółki. Posiedzenia Komisji ds. Osobowych i wynagrodzeń odbywają się tak często, jak jest to niezbędne dla jej prawidłowego funkcjonowania: co najmniej raz w roku. Posiedzenia Komisji są zwoływane przez jej Przewodniczącego z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komisji, członka Rady Nadzorczej lub prezesa zarządu spółki. Posiedzenia Komisji mogą zostać zwołane także przez przewodniczącego Rady Nadzorczej. Komisja przedkłada Radzie Nadzorczej swoje wnioski, stanowiska i rekomendacje w terminie umożliwiającym podjęcie przez Radę Nadzorczą odpowiednich działań oraz coroczne sprawozdanie ze swojej działalności w danym roku obrotowym oraz ocenę sytuacji Spółki w obszarach będących w zakresie jej kompetencji. W 2019 r. odbyło się 5 posiedzeń Komitetu.
W zakresie rekomendacji dotyczącej wszechstronności i różnorodności zrównoważonego udziału kobiet i mężczyzn we władzach spółek, Zarząd Spółki zwraca uwagę, że nie ma wpływu na skład głównych organów Spółki. Niemniej jednak Zarząd Spółki w przypadku zmian w składzie kluczowych organów Spółki stara się przedstawić podmiotom uprawnionym do wskazywania kandydatów do tych organów wymogi jakie powinni oni spełniać zgodnie z Dobrymi Praktykami i innymi regulacjami prawnymi.
Kandydatów na członków Rady Nadzorczej mają prawo zgłaszać akcjonariusze posiadający uprzywilejowane akcje serii A lub akcjonariusze, którzy na ostatnim walnym zgromadzeniu, przed zgłoszeniem kandydatur, udokumentowali prawo do nie mniej niż 5% głosów i posiadają w chwili zgłoszenia kandydatur nie mniej niż 5% kapitału zakładowego Spółki (§ 21 ust. 1 lit. a Statutu). Zgodnie z § 30 Statutu Agory S.A. kandydatów na członków Zarządu mają prawo zgłaszać wyłącznie akcjonariusze posiadający uprzywilejowane akcje serii A, a po ustaniu przywilejów w stosunku do wszystkich tych akcji, Rada Nadzorcza.
W przypadku, gdy osoby uprawnione do określenia liczby członków Zarządu i zgłoszenia kandydatów na członków Zarządu nie skorzystają z jednego albo obydwu z tych uprawnień, wówczas uprawnienie, z którego nie skorzystano, przysługiwać będzie odpowiednio: dla określenia liczby członków Zarządu - Walnemu Zgromadzeniu, a w przypadku zgłaszania kandydatów - każdemu akcjonariuszowi w trakcie Walnego Zgromadzenia. Jednocześnie, Zarząd Spółki pragnie podkreślić, że zgodnie z przyjętą w grudniu 2015 r. polityką różnorodności w Grupie Agora, przy wyborze kandydatów na wszystkie stanowiska, które leżą w kompetencji Zarządu, w Spółce decydujące znaczenie odgrywają takie kryteria jak wiedza, doświadczenie i umiejętności niezbędne do piastowania danej funkcji. Stosowanie tych zasad w odniesieniu do wszystkich pracowników Spółki i Grupy zapewnia zdrowe funkcjonowanie organizacji i podejmowanie nowych wyzwań biznesowych.
Różnorodność i otwartość to wartości będące integralną częścią zarówno działań biznesowych Spółki, jak i jej polityki zatrudniania. U podłoża polityki różnorodności realizowanej w Agora S.A. znajduje się Karta Agory, która powstała wraz z „Gazetą Wyborczą” i Spółką. Agora S.A. jako pracodawca kieruje się zasadami równego traktowania oraz przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji, wierząc, że przynosi to realne korzyści i wspiera rozwój oraz innowacyjność Agory S.A. Jednym z celów polityki różnorodności realizowanej w Agorze S.A. jest podkreślenie otwartości organizacji na różnorodność, która zwiększa efektywność pracy, buduje zaufanie oraz przeciwdziała dyskryminacji. Praktyka różnorodności ma na celu również w pełni wykorzystać potencjał pracowników, ich różnorodnych umiejętności, doświadczeń i talentów w atmosferze szacunku, wsparcia i pracy zespołowej. Agora jako pracodawca tworzy atmosferę pracy, w której pracownicy czują się szanowani i mają poczucie, że mogą w pełni realizować swój potencjał zawodowy. Agora tworzy kulturę dialogu, otwartości, tolerancji i pracy zespołowej.
W 2016 r. w Agorze S.A. została wprowadzona polityka różnorodności, która dotyczy wszystkich pracowników. Jej celem jest konsekwentne tworzenie miejsca pracy wolnego od dyskryminacji bez względu na przyczyny, a jednocześnie zatrudniającego najlepszych specjalistów, którzy współtworzą sukces spółki. Agora S.A. jest pracodawcą, który dba o rozwój zespołu poprzez szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne.
Polityka różnorodności Agora S.A. opiera się na przełamywaniu takich barier, jak wiek, płeć czy stan zdrowia i przyświeca jej zasada, że potencjał zawodowy pracowników wynika z ich kompetencji. Spółka chce w ten sposób jak najlepiej wspierać realizację swojej strategii, a odbiorcom swoich produktów i usług oferować je na najwyższym poziomie.
Tab. Struktura płci w organach nadzorujących i zarządzających w Agora S.A.
Zarząd | Rada Nadzorcza | |
---|---|---|
Stan na koniec roku | ||
Mężczyźni | 3 | 5 |
Kobiety | 2 | 1 |
Zarząd | Rada Nadzorcza | |
---|---|---|
Stan na koniec roku | ||
Mężczyźni | 3 | 5 |
Kobiety | 2 | 1 |
Walne zgromadzenie Agory ma kompetencje przewidziane przez Kodeks spółek handlowych dla walnych zgromadzeń spółek akcyjnych, m.in. zatwierdza sprawozdanie finansowe, decyduje o podziale zysku lub pokryciu straty, decyduje o udzieleniu absolutorium pozostałym członkom władz spółki.
Zasady funkcjonowania walnego zgromadzenia akcjonariuszy są opisane w szczegółowo w §§ 13 - 17 Statutu Agory i „Regulaminie Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy” (dostępnym na stronie www.agora.pl). O terminach zwołania walnego zgromadzenia akcjonariuszy Agora informuje zgodnie z przepisami prawa, tj. poprzez komunikat bieżący.
Zgodnie z formalnymi zawiadomieniami otrzymanymi od akcjonariuszy, w szczególności na podstawie art. 69 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, na dzień przekazania niniejszego raportu rocznego następujący akcjonariusze mogą wykonywać ponad 5,0% głosów na Walnym Zgromadzeniu Spółki:
(1) liczba akcji wg zawiadomienia akcjonariusza - stan na 27 grudnia 2012 r.
(2) zgodnie z formalnym zawiadomieniem otrzymanym 6 czerwca 2016 r.
(3) zgodnie z formalnym zawiadomieniem otrzymanym 9 czerwca 2016 r.
Stan na 15 grudnia 2017 r.
* wartość wynika z przeliczenia udziałów przez Spółkę po zarejestrowaniu obniżenia kapitału zakładowego 23 sierpnia 2018 r.
Zarząd Agory S.A. nie posiada informacji o umowach, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy.
Agora docenia znaczenie zasad ładu korporacyjnego oraz ich rolę w umacnianiu transparentności spółek giełdowych w kontaktach z interesariuszami firmy. Dlatego też dokłada wszelkich starań, aby zasady te były stosowane w codziennym funkcjonowaniu spółki.
Agora dba o właściwą komunikację z inwestorami i akcjonariuszami oraz prowadzi przejrzystą politykę informacyjną. Stosuje również dobre praktyki spółek giełdowych - począwszy od wejścia w życie pierwszej edycji „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW” w 2002.
RAPORT O STOSOWANIU ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
Agora S.A. przygotowuje „Raport i oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego przez Agorę S.A.” Znaleźć w nim można m.in. informacje dotyczące: wypełnienia przez Agorę dobrych praktyk spółek giełdowych, a także zasad systemu kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem oraz polityce wynagrodzeń dla kluczowych menedżerów, polityce różnorodności w spółce i polityce działań społeczno-sponsoringowych w Agorze.
Oświadczenie i raport o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego przez Agorę S.A. w 2019 r. znaleźć można na stronie www.agora.pl.
Rada Nadzorcza co roku przygotowuje również sprawozdanie ze swojej działalności w danym roku obrotowym. Rada przedstawi również sprawozdanie ze swojej działalności w 2019 r., które obejmie informacje na temat: składu Rady i jej Komitetów, spełniania przez członków Rady kryteriów niezależności, liczby posiedzeń Rady i jej Komitetów w raportowanym okresie oraz dokonanej samooceny pracy Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza przedstawi również swoją ocenę sposobu wypełniania przez spółkę obowiązków informacyjnych dotyczących stosowania ładu korporacyjnego, określonych w regulaminie giełdy oraz przepisach dotyczących informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych, jak również ocenę racjonalności prowadzonej przez Spółkę polityki sponsoringowej, charytatywnej lub innej o zbliżonym charakterze albo informację o braku takiej polityki.
W przypadku powiązań członka Rady Nadzorczej z akcjonariuszem dysponującym więcej niż 5% ogólnej liczby głosów, informuje on zarząd spółki oraz pozostałych członków Rady Nadzorczej o tym fakcie. Podobnie dzieje się w przypadku konfliktu interesów lub możliwości jego powstania.
DOBRE PRAKTYKI SPÓŁEK NOTOWANYCH NA GPW
Zarząd i Rada Nadzorcza Spółki w swoim działaniu kierują się interesem Spółki. W skład Zarządu i Rady Nadzorczej powoływane są osoby reprezentujące wysokie kwalifikacje i doświadczenie. Pełnienie funkcji w Zarządzie Spółki stanowi główny obszar aktywności zawodowej członków Zarządu. Spółka publikuje na swojej stronie korporacyjnej podział odpowiedzialności za poszczególne obszary działalności spółki pomiędzy poszczególnych członków Zarządu. W ramach podziału obowiązków pomiędzy członkami zarządu w 2019 r. jeden z nich pełnił jednocześnie funkcję prezesa zarządu spółki zależnej Helios S.A., wchodzącej w skład segmentu biznesowego bezpośrednio przez niego nadzorowanego.
To obecnie największe przedsięwzięcie w skali Grupy. W opinii Zarządu wspiera to skuteczną realizację planu rozwoju segmentu Film i Książka, jak i całego przedsiębiorstwa emitenta. Rada Nadzorcza Spółki nie ma wpływu na dobór kandydatów do Zarządu Spółki. Prawo zgłaszania kandydatów na członków Zarządu należy do akcjonariuszy posiadających akcje serii A, natomiast wyboru członków Zarządu dokonuje Walne Zgromadzenie (z zastrzeżeniem możliwości kooptacji członków Zarządu zgodnie z postanowieniami Statutu). Niemniej jednak, oceniając pracę poszczególnych członków Zarządu po zakończeniu każdego roku obrotowego, Rada Nadzorcza rozmawia z każdym z członków Zarządu o ich planach dotyczących dalszego pełnienia swojej funkcji tak, żeby dążyć zapewnić efektywne funkcjonowanie Zarządu.
Przedstawiciele Rady Nadzorczej Agory reprezentują różne obszary wiedzy i długoletnie doświadczenie zawodowe, co pozwala im patrzeć na zagadnienia związane z funkcjonowaniem Spółki i Grupy z szerszej perspektywy. Przedstawiciele Rady Nadzorczej są w stanie poświęcić niezbędną ilość czasu na wykonywanie swoich obowiązków. W przypadku rezygnacji lub niemożności sprawowania czynności przez członka Rady Nadzorczej, Spółka niezwłocznie podejmuje odpowiednie działania w celu uzupełnienia lub dokonania zmiany w składzie Rady Nadzorczej, z tym zastrzeżeniem, że członkowie Rady Nadzorczej są powoływani przez Walne Zgromadzenie.
Dwóch członków Rady Nadzorczej Spółki spełnia kryteria niezależności, a zatem obecny skład Rady Nadzorczej realizuje wymóg określony w punkcie II.Z.3 zbioru Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2016. Członkowie Rady Nadzorczej Spółki na bieżąco otrzymują wszelkie niezbędne informacje o sprawach dotyczących funkcjonowania Spółki i Grupy. Dodatkowo, Spółka zapewnia Radzie Nadzorczej możliwość korzystania z profesjonalnych, niezależnych usług doradczych (uwzględniając sytuację finansową Spółki), które w ocenie Rady mogą być niezbędne do sprawowania przez nią efektywnego nadzoru w Spółce. Rada Nadzorcza Agory nie odstąpiła od realizacji żadnej z Dobrych Praktyk stosowanych przez członków rad nadzorczych. W ramach swoich obowiązków sporządza ona ocenę sytuacji Spółki z uwzględnieniem oceny systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu wewnętrznego.
Powyższa ocena obejmuje wszystkie istotne mechanizmy kontrolne, w tym zwłaszcza dotyczące raportowania finansowego i działalności operacyjnej. Ocena ta jest publikowana przez Spółkę wraz ze wszystkimi materiałami związanymi z walnym zgromadzeniem na stronie korporacyjnej Spółki. Jednocześnie Rada Nadzorcza rozpatruje i opiniuje sprawy, które są przedmiotem obrad walnego zgromadzenia. Przedstawiciele Rady Nadzorczej zawsze uczestniczą w obradach walnego zgromadzenia w składzie umożliwiającym im udzielenie, w dopuszczalnym przez przepisy obowiązującego prawa zakresie, odpowiedzi na ewentualne pytania ze strony akcjonariuszy.
W 2019 r. podczas obrad Walnego Zgromadzenia Radę Nadzorczą reprezentował jej przewodniczący Pan Andrzej Szlęzak. Rada co roku przygotowuje również sprawozdanie ze swojej działalności w danym roku obrotowym. Rada przedstawi również sprawozdanie ze swojej działalności w 2020 r., które obejmie informacje na temat: składu Rady i jej Komitetów, spełniania przez członków Rady kryteriów niezależności, liczby posiedzeń Rady i jej Komitetów w raportowanym okresie oraz dokonanej samooceny pracy Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza przedstawi również swoją ocenę sposobu wypełniania przez Spółkę obowiązków informacyjnych dotyczących stosowania ładu korporacyjnego, określonych w Regulaminie Giełdy oraz przepisach dotyczących informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych, jak również ocenę racjonalności prowadzonej przez Spółkę polityki sponsoringowej, charytatywnej lub innej o zbliżonym charakterze albo informację o braku takiej polityki.
W przypadku powiązań członka Rady Nadzorczej z akcjonariuszem dysponującym więcej niż 5% ogólnej liczby głosów informuje on Zarząd Spółki oraz pozostałych członków Rady Nadzorczej o tym fakcie. Podobnie dzieje się w przypadku konfliktu interesów lub możliwości jego powstania. 5 września 2019 r. Pan Tomasz Karusewicz, działając na podstawie zasady szczegółowej II.Z.5 Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2016 (dalej: "DPSN 2016") złożył oświadczenie o niespełnianiu kryteriów niezależności wskazanych w zasadzie II.Z.4 DPSN 2016, która uzależnia kryterium spełniania niezależności w szczególności od: (i) spełniania wymagań wskazanych w Załączniku nr II do Zalecenia Komisji Europejskiej 2005/162/WE z dnia 15 lutego 2005 r. dotyczącego roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej) oraz (ii) spełnienia wymagania w postaci braku powiązania z akcjonariuszem posiadającym co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w spółce.
Mając na uwadze powiązanie Pana Tomasza Karusewicza z Powszechnym Towarzystwem Emerytalnym PZU S.A., tj. akcjonariuszem posiadającym ponad 5% głosów na walnym zgromadzeniu Agory S.A., Rada Nadzorcza Spółki podjęła 5 września 2019 roku uchwałę nr 4, w której uznano Pana Tomasza Karusewicza za niespełniającego wyżej wskazanych wymagań niezależności. Podobnie dzieje się w przypadku konfliktu interesów lub możliwości jego powstania
AGORA S.A. W RESPECT INDEX
Od 2017 r. do 31.12.2019 r. Agora S.A. była notowana w Indeksie Spółek Odpowiedzialnych RESPECT Index.
Ostatni skład indeksu Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie ogłosiła 12 grudnia 2018 r. W 2019 r. Giełda poinformowała o zaprzestaniu publikowania RESPECT Index z dn. 31 grudnia 2019 r.
GPW podsumowała w piśmie przesłanym do rynku kapitałowego, że po 10 lat publikacji RESPECT Index spełnił założenia edukacyjne i zwrócił uwagę emitentów oraz całego rynku na korzyści płynące z prowadzenia działalności w sposób zrównoważony. GPW zdecydowało się od 3 września 2019 r. na publikację nowego indeksu WIG-ESG. W portfelu WIG-ESG znalazły się wszystkie spółki z indeksów WIG20 oraz mWIG40, a ich wagi zależą od liczby akcji w wolnym obrocie, skorygowanej w oparciu o ranking ESG oraz ocenę stosowania zasad "Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2016". Dodatkowo, od dnia rozpoczęcia publikacji, WIG-ESG został instrumentem bazowym dla funduszu pasywnego NN Ivestement Partners TFI.
Jednocześnie, ze względu na to, że Agora S.A. znajduje się poza głównymi indeksami WIG20 oraz mWIG40, na dzień publikacji raportu spółka nie została włączona do grona spółek notowanych w WIG-ESG.
Obecność w RESPECT Index była dowodem na staranne podejście Agory do zagadnienia ESG (ang. enviromental, social and governance), czyli do kwestii z zakresu: środowiska, odpowiedzialności społecznej oraz zarządzania, ładu korporacyjnego.
RESPECT Index to pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej indeks spółek odpowiedzialnych. Projekt został wprowadzony przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie w 2009 r., kiedy ogłoszono pierwszy skład Indeksu. RESPECT Index obejmował swoim portfelem polskie i zagraniczne spółki z Głównego Rynku GPW. Do indeksu aspirować mogły spółki o najwyższej płynności, czyli wchodzące w skład indeksów WIG20, mWIG40 lub sWIG80. Trafiały do niego firmy, które przechodziły trzystopniową weryfikację prowadzoną przez GPW i Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, prowadzące w nienaganny sposób komunikację z rynkiem poprzez raporty bieżące i okresowe oraz swoje strony internetowe. Trzecim warunkiem było odpowiedzialne społecznie zachowanie wobec środowiska, społeczności i pracowników, które było analizowane na podstawie ankiety weryfikowanej przez audytora projektu.
Udziały spółek w indeksie były określane na takich samych zasadach, jak w przypadku innych indeksów giełdowych – pod uwagę brane były akcje w wolnym obrocie, przy czym wagi największych spółek są ograniczane do 25 proc., gdy liczba uczestników jest mniejsza niż 20 spółek, lub do 10 proc. w pozostałych przypadkach. Więcej - http://www.odpowiedzialni.gpw.pl
KOMUNIKACJA Z RYNKIEM KAPITAŁOWYM
Komunikacja Agory S.A. ze wszystkimi interesariuszami, w tym z inwestorami, analitykami, akcjonariuszami oraz innymi uczestnikami rynku kapitałowego odgrywa w spółce istotną rolę i zawsze przebiega w sposób transparentny i rzetelny.
Spółka regularnie organizuje spotkania dla inwestorów i akcjonariuszy oraz przedstawicieli mediów poświęcone wypracowanym wynikom finansowym. W ciągu roku odbywają się co najmniej 4 takie spotkania połączone z prezentacją wyników spółki. W celu zapewnienia równego dostępu do informacji podczas każdego spotkania prowadzona jest transmisja online wraz z symultanicznym tłumaczeniem na język angielski, podczas której zarówno użytkownicy fizyczni, jak również Ci zebrani przed ekranami komputerów, mogą zadawać pytania. Przedstawiciele zarządu Agory S.A. na bieżąco odpowiadają na nie podczas stosownej części spotkania.
W takiej samej formule odbywają się również zwyczajne i nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy, o których rynek jest informowany ze stosownym wyprzedzeniem, pozwalającym akcjonariuszom rzetelnie się przygotować do spotkań z przedstawicielami Spółki,
Dodatkowo, Agora zaprasza przedstawicieli rynku kapitałowego i mediów co najmniej raz w roku na Dzień Otwarty, stwarzając okazje do rozmowy bezpośrednio z osobami zarządzającymi wybranymi biznesami Grupy.
Przedstawiciele zarządu oraz działu relacji inwestorskich regularnie uczestniczą w krajowych i zagranicznych konferencjach oraz spotkaniach, organizowanych przez przedstawicieli sell side, dzieląc się z rozmówcami szeroką wiedzą na temat spółki oraz segmentów rynku, na którym działa Agora oraz specjalnie przygotowanymi materiałami. Dla lepszej oceny sytuacji, spółka udostępnia inwestorom i analitykom własne opracowania rynkowe i branżowe. Agora zapewnia również bezpośredni, imienny kontakt z pracownikami działu relacji inwestorskich, działu komunikacji korporacyjnej oraz przedstawicielami zarządu spółki.
W ramach dwustronnej komunikacji Agora rozwija intuicyjne narzędzia komunikacji i zapewnia stały dostęp do informacji (tematyczne newslettery, mobilna strona internetowa, konto w serwisach Twitter (@Agora_SA) oraz LinkedIn, branżowe mailingi z raportami dotyczącymi poszczególnych segmentów działalności).
Bieżąca komunikacja z rynkiem odbywa się również poprzez pozyskiwanie bieżącego tzw. feedbacku inwestorskiego, również w indywidualnych rozmowach z przedstawicielami działu relacji inwestorskich.
Relacje inwestorskie są elementem budowania wartości Spółki na rynku kapitałowym. Agora pozostaje w stałym i bieżącym kontakcie z przedstawicielami rynku. Dzięki temu spółka jest uznawana za jedną najbardziej transparentnych na rynku. Akcjonariusze, inwestorzy i analitycy pozostają bardzo aktywni, śledząc uważnie informacje płynące z Agory. Niejednokrotnie inicjatywa kontaktu wychodzi właśnie od nich. Cenią sobie oni szybkie i merytoryczne odpowiedzi na zadawane pytania oraz stały, nieograniczony kontakt z działem relacji inwestorskich.
Spółka niezwłocznie odpowiada na wszystkie pytania interesariuszy, ze szczególnym uwzględnieniem inwestorów indywidualnych, instytucjonalnych czy przedstawicieli mediów. Dodatkowo monitoruje media i social media.
W 2019 r. Agora po raz kolejny znalazła się w gronie zwycięzców prestiżowego konkursu Złota Strona Emitenta organizowanego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Spółka kolejny rok z rzędu została nagrodzona w kategoriach: „Lider komunikacji online” oraz „Najlepszy serwis IR” za bardzo dobrze skonstruowaną stronę korporacyjną www.Agora.pl. Wyróżnienia te nie tylko potwierdzają wysoki poziom relacji inwestorskich Agory i jej komunikacji z rynkiem kapitałowym, ale także są dowodem zaufania ze strony interesariuszy.
Agora S.A. znalazła się w gronie laureatów tytułu „Transparentna spółka roku 2018". To trzecia edycja rankingu organizowanego przez redakcję „Parkietu" oraz Instytut Rachunkowości i Podatków, pod honorowym patronatem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Uroczyste wręczenie dyplomów odbyło się 20 maja 2019 r. w Warszawie.
Ranking „Transparentna spółka roku 2018” został przeprowadzony na podstawie badania ankietowego, które obejmowało następujące obszary: sprawozdawczość finansową i raportowanie, relacje inwestorskie i zasady ładu korporacyjnego. Warunkiem uczestnictwa w rankingu było wypełnienie ankiety, którą otrzymały spółki z WIG20, mWIG40 i SWIG80. W badaniu wzięły udział 64 podmioty (WIG20 - 15, mWIG40 - 23 i sWIG80 - 26).
Agora zdobyła tytuł Transparentna Spółka Roku 2018, osiągając największą liczbę punktów w gronie firm z indeksu sWIG80 - 32.
Organizatorami rankingu „Transparentna spółka roku 2018” są redakcja „Parkietu” oraz Instytut Rachunkowości i Podatków. Patronem honorowym jest Giełda Papierów Wartościowych, a partnerem merytorycznym Kancelaria Prof. Wierzbowski i Partnerzy.
Grupa Agora systematycznie przeprowadza monitoring i ocenę ryzyk związanych z bieżącą działalnością. W poniższym zestawieniu przedstawione są ryzyka niefinansowe:
Odpowiedzi na te ryzyka są zawarte w poszczególnych częściach Raportu odpowiedzialności Grupy Agora 2019 oraz w rozdziale „Strategicznie rozwijamy CSR”.
Tabela Mapa ryzyk niefinansowych
Główne ryzyka w tym obszarze to: Grupa Agora aktywnie śledzi i analizuje trendy rynkowe oraz swoje otoczenie zewnętrzne, przygotowując cykliczne analizy otoczenia biznesowego i rynku reklamy oraz rynku medialnego, strategicznie planuje swoje działania. Swoją działalność Grupa Agora opiera o strategię biznesową, która jest na bieżąco monitorowana i weryfikowana. Media Grupy Agora z należytą starannością prowadzą działalność koncesjonowaną i pozostałą działalność medialną, działając zgodnie z kodeksami i normami branżowymi oraz standardami rynkowymi oraz wewnętrznymi regulacjami. Więcej w rozdziałach: Kwestie pracownicze są jednym z najważniejszych obszarów odpowiedzialności Grupy Agora. Firma prowadzi działania zmierzające do zminimalizowania następujących ryzyk: Grupa Agora jako pracodawca monitoruje wskaźniki rotacji pracowników, jak również wprowadza usprawnienia, które mają służyć pozostaniu najlepszych pracowników w jej strukturach. Polityka przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi oraz system zgłaszania nieprawidłowością to odpowiedzi na ryzyka związane z nierównym traktowaniem. Zarząd Agory wyznaczył Pełnomocnika do kontaktu ze związkami zawodowymi oraz Pełnomocnika ds. przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji. Wszystkie sprawy wymagające konsultacji pracowników są na bieżąco z nimi omawiane. Z kolei w „Kodeksie etyki Agory” zostały wskazane główne zasady, które dotyczą wszystkich pracowników i współpracowników Agory w wybranych obszarach i tematach. Więcej w rozdziałach: Kwestia przestrzegania praw człowieka jest normowana w Grupie Agora wewnętrznymi rozwiązaniami: politykami, zasadami, regulaminami. Podlega ona stałemu monitoringowi. Zidentyfikowane ryzyka dotyczą: Polityka przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi oraz system zgłaszania nieprawidłowości to odpowiedzi na ryzyka związane z nierównym traktowaniem. Zarząd Agory wyznaczył swojego Pełnomocnika do kontaktu ze związkami zawodowymi. Wszystkie sprawy wymagające konsultacji pracowników są na bieżąco z nimi omawiane. Agora S.A. wprowadziła „Zbiór zasad postępowania dla dostawców i podwykonawców Agory”, jako wyraz szczególnej troski o przestrzegania prawa oraz odpowiedzialność dostawców i partnerów biznesowych spółki. W „Kodeksie etyki Agory” zostały wskazane główne zasady, które dotyczą wszystkich pracowników i współpracowników Agory w wybranych obszarach i tematach. Więcej w rozdziałach: TWORZYMY PRZYJAZNE MIEJSCE PRACY We współczesnym świecie kluczową rolę informacyjną i opiniotwórczą pełnią media. Wszystkim zmianom społecznym i gospodarczym towarzyszy transformacja środków masowego przekazu oraz dynamiczny rozwój mediów społecznościowych. Wyzwania branży medialnej: Media Grupy Agora z należytą starannością prowadzą działalność koncesjonowaną i pozostałą działalność medialną, działając zgodnie z kodeksami i normami branżowymi oraz standardami rynkowymi oraz wewnętrznymi regulacjami. Media Grupy Agora szczególną uwagę przykładają do edukacji branży oraz wewnętrznych działań podnoszących jakość i kompetencje dziennikarzy. Również w „Kodeksie etyki Agory” zostały wskazane główne zasady, które dotyczą wszystkich pracowników i współpracowników Agory w wybranych obszarach i tematach. Więcej w rozdziałach: Ze względu na specyfikę działalności, głównie usługowej, kwestie środowiskowe nie są kluczowymi obszarami ryzyka Grupy Agora. Firma bierze pod uwagę ryzyka związane ze swoją działalnością, przede wszystkim w ramach prowadzonej działalności poligraficznej, kinowej, gastronomicznej, reklamy zewnętrznej oraz administracji budynkami. Główne ryzyka to: Agora regularnie przeprowadza proces szacowania wpływu swojej działalności na klimat, wprowadzając rozwiązania i działania służące minimalizowaniu negatywnego oddziaływania. W 2019 r. zarząd Agory przyjął „Politykę środowiskową” – jest to dokument, który przedstawia podejście spółki do zarządzania kwestiami środowiskowymi. Obowiązuje wszystkich pracowników oraz współpracowników. Znajdują się w nim kierunki działań, które podejmujemy na rzecz ochrony środowiska. Więcej w rozdziale: Główne obszary odpowiedzialności za produkt w Grupie Agora dotyczą kwestii komunikacji marketingowej, procedur reklamacji, a także ochrony prywatności klientów oraz ich danych osobowych. Najistotniejsze ryzyka to: Agora S.A. wprowadziła „Zbiór zasad postępowania dla dostawców i podwykonawców Agory”, jako wyraz szczególnej troski o przestrzegania prawa oraz odpowiedzialność dostawców i partnerów biznesowych spółki. Cyklicznie badana jest satysfakcja użytkowników i klientów, uruchomiony został też system reklamacyjny. Grupa Agora wprowadziła odpowiednie procedury, reklamacje są monitorowane na bieżąco, zaś wszelkie usprawnienia w tych obszarach są na bieżąco wprowadzane. W drukarni Agory realizowana jest polityka jakości, której celem jest ciągłe doskonalenie jakości poprzez spełnienie wymagań i oczekiwań klientów przy stałym wzroście rentowności prowadzonych działań oraz bezpieczeństwa finansowego Agory. W zakresie ochrony danych osobowych przygotowano szereg procedur i działań, które mają chronić bezpieczeństwo danych osobowych. Również w „Kodeksie etyki Agory” zostały wskazane główne zasady, które dotyczą wszystkich pracowników i współpracowników Agory w wybranych obszarach i tematach. Więcej w rozdziałach: Wpływ na społeczności lokalne we wszystkich lokalizacjach działalności Grupy Agora oraz zaangażowanie w projekty społeczne, kulturowe, sportowe i charytatywne to kluczowe kwestie w obszarze społecznej odpowiedzialności firmy. Ze względu na intensywność zaangażowania społecznego możliwe są do zidentyfikowania ryzyko: Grupa Agora wprowadziła „Politykę działań społeczno-sponsoringowych”, która określa cele i zakres działań w obszarze zaangażowania społecznego. Dodatkowo wprowadzone procedury, jak „Procedura przyjmowania i zamieszczania ogłoszeń charytatywnych na łamach Gazety Wyborczej” i jej dodatków, w serwisach internetowych oraz czasopismach”, określają główne zasady klasyfikacji, weryfikacji i publikacji takich ogłoszeń. Agora S.A. wprowadziła „Zbiór zasad postępowania dla dostawców i podwykonawców Agory”, jako wyraz szczególnej troski o przestrzegania prawa oraz odpowiedzialność wszystkich interesariuszy firmy. Również w „Kodeksie etyki Agory” zostały wskazane główne zasady, które dotyczą wszystkich pracowników i współpracowników Agory w wybranych obszarach i tematach. Więcej w rozdziałach: Zarządzanie ryzykiem nadużyć jest jednym z ważniejszych obszarów odpowiedzialności firmy. W tym obszarze najistotniejsze ryzyka to: W „Kodeksie etyki Agory” zostały wskazane główne zasady, które dotyczą wszystkich pracowników i współpracowników Agory w temacie przeciwdziałania korupcji i nadużyciom. Dodatkowo wprowadzony został poufny system zgłaszania nieprawidłowości. Przeprowadzony został również audyt compliance, którego celem było wskazanie obszarów wymagających poprawy i zmian, również w kontekście korupcji i nadużyć. Powstało stanowisko Compliance Officera, który nadzoruje system etyki i compliance w firmie. Więcej w rozdziałach:Mapa ryzyk niefinansowych
RYZYKO
MAPA RYZYK
SPOSOBY ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
EKONOMICZNE I PRAWNE
DZIAŁAMY ETYCZNIE I ROZWIJAMY SYSTEM COMPLIANCE
TRANSPARENTNI WOBEC AKCJONARIUSZY
PRACOWNICZE
TWORZYMY PRZYJAZNE MIEJSCE PRACY
JESTEŚMY RÓŻNORODNI
DZIAŁAMY ETYCZNIE I ROZWIJAMY SYSTEM COMPLIANCE
ZWIĄZANE Z PRAWAMI CZŁOWIEKA
JESTEŚMY RÓŻNORODNI
DZIAŁAMY ETYCZNIE I ROZWIJAMY SYSTEM COMPLIANCE
DZIAŁALNOŚCI MEDIALNEJ
Ryzyka związane z działalnością medialną:
Ryzyka związane z działalnością koncesjonowaną:
TWORZYMY PRZYJAZNE MIEJSCE PRACY
JESTEŚMY RÓŻNORODNI
DZIAŁAMY ETYCZNIE I ROZWIJAMY SYSTEM COMPLIANCE
BUDUJEMY RELACJE Z OTOCZENIEM
ŚRODOWISKOWE
DBAMY O ŚRODOWISKO
ZWIĄZANE Z ŁAŃCUCHEM DOSTAW I RELACJĄ Z KLIENTAMI
DZIAŁAMY ETYCZNIE I ROZWIJAMY SYSTEM COMPLIANCE
BUDUJEMY RELACJE Z OTOCZENIEM
ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ SPOŁECZNĄ
DZIAŁAMY NA RZECZ SPOŁECZEŃSTWA
DBAMY O ŚRODOWISKO
ZWIĄZANE Z POTENCJALNĄ KORUPCJĄ I NADUŻYCIAMI
DZIAŁAMY ETYCZNIE I ROZWIJAMY SYSTEM COMPLIANCE
BUDUJEMY RELACJE Z OTOCZENIEM
Wskazane ryzyka są dla Grupy Agora podstawą do wprowadzenia dokumentów, regulacji i praktyk, które pozwalają na skuteczne zarządzanie organizacją, zgodnie z należytą starannością. W poszczególnych częściach raportu, poświęconych podejściu do zarządzania zostały wskazane procedury i polityki, które służą wyeliminowaniu ryzyk niefinansowych.
W Grupie Agora funkcjonuje system kontroli wewnętrznej i system zarządzania ryzykiem.
W Grupie Agora funkcjonuje „Polityka zarządzania ryzykiem”. Celem polityki jest określenie zasad i ram procesu zarządzania ryzykiem, ustanowienie odpowiedzialności uczestników oraz zdefiniowanie podstawowych pojęć z zakresu ryzyka. W Polityce zdefiniowane zostały: podział odpowiedzialności, harmonogram procesu zarządzania ryzykiem, kategorie ryzyka oraz raportowanie ryzyka poprzez stworzenie rejestru i Mapy ryzyk oraz określenie akceptowalnego poziomu ryzyka. W Grupie funkcjonują również regulamin audytu wewnętrznego oraz Rejestr ryzyk i Mapa ryzyk. Mapa ryzyk powstaje na podstawie Rejestru ryzyk zidentyfikowanych w danym roku. Zarząd określa, które z ryzyk są kluczowe i raportuje je w postaci Mapy Ryzyk, gdzie dla każdego z nich określana jest wartość skutków jego potencjalnej materializacji i prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Dodatkowo, determinowane są czynniki, które ograniczają te skutki i to prawdopodobieństwo. Dla każdego z ryzyk kluczowych określa się, czy dane ryzyko jest ograniczone w wystarczającym stopniu, tj. czy dana część ryzyka jest akceptowalna dla Grupy Agora. Kadra zarządzająca realizuje poszczególne zadania wynikające z systemu kontroli wewnętrznej oraz stałego nadzoru nad jego efektywnością w ramach zarządzania poszczególnymi segmentami Grupy. W Grupie funkcjonuje dział audytu wewnętrznego, który przede wszystkim prowadzi czynności audytu wewnętrznego rozumiane jako działalność niezależną, obiektywnie dokonującą oceny efektywności, której celem jest przysporzenie wartości oraz usprawnienie działalności audytowanej jednostki, czy całej Grupy Agora. Zasady regulujące funkcjonowanie komórki określa Regulamin audytu wewnętrznego przyjęty przez Zarząd oraz Komitet audytu Rady Nadzorczej. Zgodnie z najlepszymi praktykami, Audyt wewnętrzny raportuje do Zarządu oraz Komitetu audytu, funkcjonującego w ramach Rady Nadzorczej. W trakcie roku Dyrektor Audytu wewnętrznego koordynuje proces zarządzania ryzykiem określony w Polityce Zarządzania Ryzykiem. Zgodnie z Regulaminem Audytu Wewnętrznego, na podstawie m.in. wyników procesu zarządzania ryzykiem, przygotowywany jest plan audytów, podlegający zatwierdzeniu przez Komitet Audytu. Po zakończeniu audytu powstaje raport z audytu z zaleceniami i proponowanymi usprawnieniami procesów. Komitet Audytu w ramach Rady Nadzorczej odbywa regularne spotkania z audytorem wewnętrznym Spółki, na których omawia raporty z przeprowadzonych audytów oraz działania podejmowane w celu ograniczenia zidentyfikowanych ryzyk. Na tej podstawie monitorowane jest również wykonanie rocznego planu audytów wewnętrznych. W 2019 r. odbyło się 9 takich spotkań, zaś w 2018 r. 6 spotkań.
GŁÓWNE ELEMENTY SYSTEMU KONTROLI WEWNĘTRZNEJ SĄ SKŁADNIKAMI PROCESÓW BIZNESOWYCH GRUPY AGORA I OBEJMUJĄ M.IN.:
KARY I SANKCJE DOTYCZĄCE KWESTII NIEFINANSOWYCH
W 2019 r. w żadnej ze spółek Grupy Kapitałowej Agora nie doszło do naruszeń, które skutkowałyby nałożeniem kary finansowej:
Jednocześnie w 2019 r. w żadnej ze spółek Grupy Kapitałowej Agora:
PRYWATNOŚĆ KLIENTA I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
W 2019 r. w obszarze naruszenie prywatności klienta i utraty danych klientów miały miejsce dwa incydenty, wynikające z przyczyn zewnętrznych, które w konsekwencji zostały zgłoszone do UODO. W obu sytuacjach niezwłocznie podjęto działania zaradcze, mające na celu zminimalizowanie ryzyka utraty poufności czy dostępności danych.
Z Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęły trzy pisma, w których Urząd zwrócił się do spółki Agora S.A. z prośbą o złożenie wyjaśnień. Spółka odpowiedziała w terminie, wykazując prawidłowość przetwarzania danych osobowych podmiotów danych, których dotyczyła korespondencja z UODO.
W 2019 r. w Helios S.A. miał miejsce jeden incydent, którego konsekwencją było wysłanie zgłoszenia do UODO. Incydent był spowodowany błędem pracownika. Podjęte działania zaradcze mające na celu zminimalizowanie ryzyka utraty poufności czy dostępności danych spotkały się z aprobatą UODO.
W 2019 r. miał miejsce incydent, w ramach którego jeden z byłych pracowników Agory przekroczył swoje uprawnienia i m.in. mógł uzyskać dostęp do danych osobowych współpracowników. W wyniku procedury wyjaśniającej przeprowadzona została analiza ryzyka, a następnie odbyło się spotkanie dla ewentualnych osób zagrożonych taką sytuacją oraz wprowadzono działania zaradcze.
Począwszy od 2015 r. prowadzone jest przez GIODO/PUODO postępowanie, w związku ze skargą na nieprawidłowości w procesie przetwarzania danych osobowych zamieszczonych w komentarzach na forum internetowym dotyczące osoby skarżącej. W 2019 r. wpłynęło pismo UODO informujące o zgromadzeniu materiału dowodowego wystarczającego do wydania decyzji w sprawie. Do 31 grudnia 2019 r. nie zostało wydane rozstrzygnięcie Prezesa UODO.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA PRODUKTY I USŁUGI
W 2019 r. w spółce Foodio Concept miała miejsce kontrola Państwowej Inspekcji Handlu, podczas której organ nałożył na spółkę mandat, którego wysokość nie przekroczyła 200 zł.
W 2019 r. nie stwierdzono w spółkach Grupy Agora innych kar i sankcji z tytułu niezgodności z prawem i regulacjami dotyczącymi dostarczania i użytkowania produktów i usług.
ZASADY WOLNEJ KONKURENCJI
W 2019 r. nie odnotowane zostały przypadki złamania zasad wolnej konkurencji i praktyk monopolistycznych oraz kary z tego tytułu.
W marcu 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie sprzedaży Eurozetu. UOKiK chce ustalić, czy Agora i SFS Ventures miały obowiązek zgłoszenia przejęcia nadawcy Radia Zet.
UOKiK skierował do drugiego etapu postępowanie w sprawie przejęcia spółki Eurozet przez Agorę. W tej sprawie konieczne jest przeprowadzenie badania rynku. Wniosek o zgodę na transakcję wpłynął do UOKiK 28 października 2019 r. Rozpoczęcie drugiego etapu postępowania nie przesądza o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana.
W 2020 r. UOKiK poinformował, że wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Uchwały Rady Miasta st. Warszawy w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (tzw. uchwała krajobrazowa). W ramach informacji dostępnej na stronie urzędu wskazana jest obawy urzędu co do stworzenia monopolu jednej ze spółek z Grupy Agora – AMS S.A. i wyeliminowania z rynku wielu firm z branży reklamowej.
Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. UOKiK zbada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej.
SPRAWY SĄDOWE I ADMINISTRACYJNE
Ze względu na działalność prasową Grupy Agora toczą się sprawy cywilne z powództw osób, zarzucających rzekome naruszenie ich dóbr osobistych w publikacjach prasowych. Spółka Agora jest także stroną postępowań administracyjnych i sądowo-administracyjnych w związku ze skargami na odmowę wydania przez spółkę danych osobowych użytkowników serwisów internetowych spółki podmiotom innym niż uprawnione organy.
Spółka jest również stroną postępowań sądowych w związku ze składanymi przez spółkę zażaleniami na postanowienia prokuratury bądź sądu w sprawie udostępnienia danych użytkowników komentujących artykuły prasowe w serwisie Wyborcza.pl.
Agora jest stroną postępowań administracyjnych i sądowo-administracyjnych w związku ze skargami na odmowę wydania przez spółkę danych osobowych użytkowników serwisów internetowych spółki podmiotom innym niż uprawnione organy.
W 2019 r. zakończył się proces cywilny zainicjowany pozwem, w którym zarzucono Agorze naruszenie dóbr osobistych poprzez udostępnianie komentarza użytkownika na forum internetowym. Powództwo zostało oddalone.